Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #1 Skrevet 3. mars 2018 2 åringen har i lang tid nå bare tullet med maten. Av og til spiser han normalt med middag, men oftest tull fra morgen til kveld. Føler vi har forsøkt alt nå og holder på å bli sprø av å tilby uendelig med mat og variasjoner som bare blir nektet å smake på, eller 2 biter å så er han ferdig. Han blir jo sulten og når han aldri spiser skikkelige måltider går han rundt å er småsulten og sur hele dagen 😩 Hva har dere i lignende situasjoner gjort for å få ungen til å begynne å spise normalt igjen? Kutte helt ut de få tingene som han bare vil spise (skyr, frukt, tørre boller uten pålegg..) i håp om at han da skjønner at man må spise det som blir servert til måltidene? Anonymkode: 57c46...90b
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #2 Skrevet 3. mars 2018 Faste måltider til faste tider, ingenting i mellom. Barna må spise det samme som de voksne til middag. Vann til drikke Anonymkode: c61e7...7a0
ma(G)ma med to små :) Skrevet 3. mars 2018 #3 Skrevet 3. mars 2018 Servere mat til faste tider, samme mat til alle i familien, men sørge for at det minst er en ting på bordet toåringen spiser/kan tenkes å spise. Null oppmerksomhet rundt hvorvidt bar et spiser eller ikke, men mye positiv snakk om maten mellom oss voksne. («Mmm... det var skikkelig gode gulrøtter. Har du gjort noe nytt med dem?» «Åh, de kjøttkakene var veldig saftige. Ny oppskrift?») Hadde et særdeles småspist barn selv. Nå er han 8 år og spiser helt normalt 😊👍🏻
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #4 Skrevet 3. mars 2018 Enig med hun over, ikke fokuser på det for da blir det verre. Og unngå alt som fyller opp imellom måltidene. For en småspist liten unge skal det ikke mer til enn litt saft/melk i flaska og 2 mariekjeks før de er uinteressert i mat i flere timer. Yngste min spiste "ingenting" fra 1-2 år, kunne spise 2 terninger brødskive til lunsj osv, men det ble bedre etterhvert Anonymkode: 0cd2f...1da
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 En fase det der, går over😁 Hvis vekta også er "normal", så er der ingen krise. Anonymkode: eccad...053
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #6 Skrevet 4. mars 2018 Kan hende det er noe? Min toåring er henvist til utredning av hals. Han spiser lite og er kresen, kaster opp lett av enkelte typer mat. Sikler mye gjør han også. Legen mener det kan hende det er noe med halsen og evt lav gane som gjør det. Da blir det fryktelig dumt å ta bort de matvarene han faktisk klarer å spise uten problemer. Anonymkode: 396f7...202
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #7 Skrevet 4. mars 2018 Unngå mellommåltider. La barnet spise all mat med egen gaffel. Hvis sønnen på 1 1/2 ikke vil spise, tar jeg brødskive på gaffelen. Da spiser han som bare rakkeren🤣 Vi gir sønnen ferdig pannekaker som vi varmer. Hvis han nekter å spise brød osv, varmer jeg opp 2 ferdig pannekaker som er ferdig laget i butikken. Blir desperat noen ganger på kvelden. Han sluker disse hehe. Anonymkode: 44423...df1
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #8 Skrevet 4. mars 2018 Finn ut hvorfor han ikke vil spise hvis det har vart en stund. Min tullet også med mat og spiste mindre og mindre. Viste seg at at han var konstant uvell pga udiagnosert cøliaki. Anonymkode: cd79d...f1b
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #9 Skrevet 4. mars 2018 hadde ikke mast om det, det kommer Anonymkode: 5503d...fbc
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #10 Skrevet 4. mars 2018 Frem med nugattien.Da skal du se han spiser😂 Anonymkode: 80bf7...e38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå