Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #1 Skrevet 3. mars 2018 Håper noen som har erfaring med dette vil svare. (Og dere uten personlig erfaring men som gjør dere en mening om dette er galt i deres øyne) jeg jobber på et legesenter og i flere år har jeg vært med narkomane inn på toalette. Dette fordi de skal levere urinprøve under tilsyn. Problemet er det at toalettet er slik at alle de andre pasientene kan se at vi blir med inn på toalettet. Jeg personlig synes det er svært nedverdigende for pasienten. De er våre pasienter og det er vår oppgave å ivereta dem. Jeg mener at vi utleverer de på en måte. Mange av de har fortalt meg hvor ille de synes det er at hele ventetrommet sperre opp øynene når vi blir med inn på do. Jeg har selvfølgelig tatt dette med legene og de andre sekretærene men legene som ønsket å uttale seg mener de selv er ansvarlig for dette og at pasienten selv har satt seg i denne situasjonen. Hva mener dere? Kan jeg ta dette videre? Jeg er faktisk villig til å gå ganske langt men jeg må ha en annelse om det er jeg som er helt idiot her. Anonymkode: c923b...474
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #2 Skrevet 3. mars 2018 Jeg er enig med deg. De har vel like mye rett til diskresjon omkring sine private problemer som alle andre. Jeg aner ikke hvordan reglene er eller hvor du kan ta det videre. Men jeg mener ikke at de narkomane skal straffes ytterligere ved å henges ut i offentlighet på venterommet. Andre pasienter kan også ha "selvforskyldte" plager. Men alle har da de samme rettigheter hos legen uansett. Det er ikke legens oppgave å dømme/straffe folk. Anonymkode: 31a7a...49a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #3 Skrevet 3. mars 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har selvfølgelig tatt dette med legene og de andre sekretærene men legene som ønsket å uttale seg mener de selv er ansvarlig for dette og at pasienten selv har satt seg i denne situasjonen. For et forferdelig dårlig argument. Det er da mange pasienter som sikkert kan settes i denne kategorien til tider, ikke bare narkomane. Man har ikke gapestokk lenger av en grunn, og jeg synes det er en utrolig nedverdigende måte å se sine pasienter på Anonymkode: f4cb2...2c7
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #4 Skrevet 3. mars 2018 Jeg synes dette høres helt horribelt ut, og spesielt uttalelsen fra legene. Det er da heller ikke bare narkomane som kan havne i den situasjonen. Jeg kjenner f.eks. ei som måtte levere sånne prøver i en periode fordi et forstyrret familiemedlem hadde sendt bekymringsmelding til barnevernet og påstått at hun ruset seg. Anonymkode: 9058f...60c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #5 Skrevet 3. mars 2018 Takk for svar så langt! Er det noen som vet litt mer når det gjelder faktiske regler for dette? Enten ved lov og forskrift eller andre regler? Anonymkode: c923b...474
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #6 Skrevet 3. mars 2018 Men er toalettene på venteværelset de eneste dere har? Har dere ikke personaltoaletter innenfor skranken? Jeg er helsesekretær selv og har også gjort dette i mange år. Vi brukte personaltoaletter til akkurat dette. Diskret både for oss og dem. Anonymkode: 1bae5...26d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #7 Skrevet 3. mars 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Håper noen som har erfaring med dette vil svare. (Og dere uten personlig erfaring men som gjør dere en mening om dette er galt i deres øyne) jeg jobber på et legesenter og i flere år har jeg vært med narkomane inn på toalette. Dette fordi de skal levere urinprøve under tilsyn. Problemet er det at toalettet er slik at alle de andre pasientene kan se at vi blir med inn på toalettet. Jeg personlig synes det er svært nedverdigende for pasienten. De er våre pasienter og det er vår oppgave å ivereta dem. Jeg mener at vi utleverer de på en måte. Mange av de har fortalt meg hvor ille de synes det er at hele ventetrommet sperre opp øynene når vi blir med inn på do. Jeg har selvfølgelig tatt dette med legene og de andre sekretærene men legene som ønsket å uttale seg mener de selv er ansvarlig for dette og at pasienten selv har satt seg i denne situasjonen. Hva mener dere? Kan jeg ta dette videre? Jeg er faktisk villig til å gå ganske langt men jeg må ha en annelse om det er jeg som er helt idiot her. Anonymkode: c923b...474 Gå til kommunen. Det er kommunen som har ansvaret for bygget. Det er som å ta GU på venterommet for den pasienten. Anonymkode: f8601...b1e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #8 Skrevet 3. mars 2018 Vi har et stort toalett/bad innenfor skranken ja, og jeg synes vi kan bruke dette, men det synes tydeligvis ikke legene er nødvendig. Så det er helt klart mulige lettvinte løsninger, det er holdningen som stopper for det! Anonymkode: c923b...474
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #9 Skrevet 3. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi har et stort toalett/bad innenfor skranken ja, og jeg synes vi kan bruke dette, men det synes tydeligvis ikke legene er nødvendig. Så det er helt klart mulige lettvinte løsninger, det er holdningen som stopper for det! Anonymkode: c923b...474 For en arrogant måte å behandle pasienten sine på. Anonymkode: f4cb2...2c7
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #10 Skrevet 3. mars 2018 Uff, vi gjorde det før vi og, syns ikke noe om det. Pluss at det er jo en liten risiko for at det kan skje oss noe og,vi hadde med tungt rusede personer å gjøre til tider, var ikke gøy å stå der til tider. Så nå er det laget en luke i veggen så vi ser rett på toalettet. Blir ikke helt det samme, for de kan klare å jukse da og. men er det en mulighet? Lage en luke? Vet ikke om noen lover/forskrifter dessverre. Anonymkode: 6e745...6b6
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #11 Skrevet 3. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Uff, vi gjorde det før vi og, syns ikke noe om det. Pluss at det er jo en liten risiko for at det kan skje oss noe og,vi hadde med tungt rusede personer å gjøre til tider, var ikke gøy å stå der til tider. Så nå er det laget en luke i veggen så vi ser rett på toalettet. Blir ikke helt det samme, for de kan klare å jukse da og. men er det en mulighet? Lage en luke? Vet ikke om noen lover/forskrifter dessverre. Anonymkode: 6e745...6b6 Det finnes lover og det er å ta opp med kommunen. Som pasient på venterom lukter mangen kva som skjer. Kva er da taushetsplikt for den pasienten. Anonymkode: f8601...b1e
LeTwinsA Skrevet 3. mars 2018 #12 Skrevet 3. mars 2018 Mener legesenteret bryter taushetsplikten og at det tom er ulovlig. så mener du gjør helt rett i å gå videre med dette,
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #13 Skrevet 3. mars 2018 Det er som å veie en overvektig person inne på venterommet og fortalt tallet høyt så alle kunne høre det. For siden man har latt seg selv bli tykk, så kan man stå der til spott og spe. Legene ville jo ikke gjport det, så hvorfor er det greit å gjøre liknende med andre pasientgrupper tro Anonymkode: f4cb2...2c7
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #14 Skrevet 3. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er som å veie en overvektig person inne på venterommet og fortalt tallet høyt så alle kunne høre det. For siden man har latt seg selv bli tykk, så kan man stå der til spott og spe. Legene ville jo ikke gjport det, så hvorfor er det greit å gjøre liknende med andre pasientgrupper tro Anonymkode: f4cb2...2c7 Akkurat det samme tenkte jeg. Kanskje du kan si til legen at du da forventer at veiing av overvektige pasienter heretter alltid skjer på venterommet... Alle røykere som må testes for Kols må også ta blåseprøvene på venterommet. De som har fått diabetes pga. dårlig kosthold må teste blodsukker på venterommet. De som har røyket eller spist på seg hjerteproblemer må ta blodtrykk og ev. ekg på venterommet. Hva med de som har pådratt seg seksuelt overførbare infeksjoner, hvordan kan de tråkkes på på venterommet? Jeg ville tatt dette med kommunelegen! Og så hadde jeg valgt å begynne å søke andre jobber for å komme meg bort fra det legekontoret, for leger med et slikt menneskesyn hadde jeg ikke ønsket å bli asossiert med! Flott at du er villig til å gå videre med dette, HI! All ære til deg! Anonymkode: 82230...e45
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #15 Skrevet 3. mars 2018 Tja, det hadde nok vært bedre om det kunne gjøres litt mer diskret, men det er jo også fritt legevakt. Pasientene kan velge en annen fastlege om de ikke er fornøyde med tilbudet. Jeg ser noen ulemper med å bruke et personaltoalett også. Det mest opplagte er at arbeidstilsynet ikke godtar det. Anonymkode: 5c9f2...381
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #16 Skrevet 3. mars 2018 Jeg er usikker på om dette engang er lovlig. Jeg synes du skal jobbe videre med dette! Anonymkode: 81618...e40
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #17 Skrevet 3. mars 2018 Jeg måtte sjekke helsepersonelloven nå, og mener det bryter to paragrafer: § 16.Organisering av virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester Virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester, skal organiseres slik at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter. § 21.Hovedregel om taushetsplikt Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64 Anonymkode: 82230...e45
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #18 Skrevet 3. mars 2018 Wow, for noen dårlige leger!! Behandler de folk med andre kroniske sykdommer på samme måte? For avhengighet er nettopp det, en sykdom. Uansett, da jeg jobbet på legekontor hadde vi et pasientoalett i gangen på innsiden, med luke inn til vårt toalett, så pasientene fikk tisse der. Anonymkode: 113bd...bbd
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #19 Skrevet 3. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tja, det hadde nok vært bedre om det kunne gjøres litt mer diskret, men det er jo også fritt legevakt. Pasientene kan velge en annen fastlege om de ikke er fornøyde med tilbudet. Jeg ser noen ulemper med å bruke et personaltoalett også. Det mest opplagte er at arbeidstilsynet ikke godtar det. Anonymkode: 5c9f2...381 Selv om det er fritt for pasienten å bytte fastlege er min personlige mening at det er prinsippet det er noe galt med. Nettopp som også andre påpeker her at da skulle det være lik behandling av andre pasientgrupper også, som f.eks overvektige. Skal de også bli hengt ut med det argumentet at «det er fritt lege valg»? Hva tenker du på angående at arbeidstilsynet ikke ville tillatt det? Vi har faktisk tre muligheter, et stort bad og to små toaletter. Men toalettene er så små at da måtte vi stått rett bak pas. Anonymkode: c923b...474
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #20 Skrevet 3. mars 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg måtte sjekke helsepersonelloven nå, og mener det bryter to paragrafer: § 16.Organisering av virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester Virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester, skal organiseres slik at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter. § 21.Hovedregel om taushetsplikt Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64 Anonymkode: 82230...e45 Har nevnt paragraf 21 men det var for døve ører. Ble mer sett på som en plage som trodde jeg visste bedre enn leger! Anonymkode: c923b...474
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #21 Skrevet 3. mars 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har nevnt paragraf 21 men det var for døve ører. Ble mer sett på som en plage som trodde jeg visste bedre enn leger! Anonymkode: c923b...474 Men ved å gjøre det på den måten så bryter de først paragraf 16... som fører til at de ikke greier å overholde § 21. Men når det var holdningen du møtte så ville jeg tatt dette til kommunelegen i første omgang, og om denne ikke tok tak i dette og fikk til en ordning ville jeg sendt saken til Fylkesmannen. Kanskje kopi til Fylkesmannen med det samme? Som jeg skrev i mitt første svar, jeg ville virkelig søkt andre jobber, for å arbeide for leger som har et slikt menneskesyn hadde jeg ikke orket i lengden. De bekrefter jo også at de ikke ser på deg som en fagperson når de ikke hører på det du sier om lovens § 21. Det er jo helt tydelig at du vet langt mer enn disse legene - og er langt mer profesjonell også! Anonymkode: 82230...e45
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #22 Skrevet 3. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men ved å gjøre det på den måten så bryter de først paragraf 16... som fører til at de ikke greier å overholde § 21. Men når det var holdningen du møtte så ville jeg tatt dette til kommunelegen i første omgang, og om denne ikke tok tak i dette og fikk til en ordning ville jeg sendt saken til Fylkesmannen. Kanskje kopi til Fylkesmannen med det samme? Som jeg skrev i mitt første svar, jeg ville virkelig søkt andre jobber, for å arbeide for leger som har et slikt menneskesyn hadde jeg ikke orket i lengden. De bekrefter jo også at de ikke ser på deg som en fagperson når de ikke hører på det du sier om lovens § 21. Det er jo helt tydelig at du vet langt mer enn disse legene - og er langt mer profesjonell også! Anonymkode: 82230...e45 Jeg vil absolutt ikke bytte jobb med det samme, jeg skal ro dette i land. Om jeg så mister jobben etter endt forsøk så har jeg i det minste god samvittighet å ta med meg. Det eneste dårlige er jo at jeg da ikke har en bra referanse. Anonymkode: c923b...474
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #23 Skrevet 3. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil absolutt ikke bytte jobb med det samme, jeg skal ro dette i land. Om jeg så mister jobben etter endt forsøk så har jeg i det minste god samvittighet å ta med meg. Det eneste dårlige er jo at jeg da ikke har en bra referanse. Anonymkode: c923b...474 Da ville jeg tatt kontakt med kommunelegen og bedt om råd. Skulle det ende med at du mister jobben så vil du sikkert kunne bruke kommunelegen som referanse Anonymkode: 82230...e45
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #24 Skrevet 3. mars 2018 ❤️-takk for svar damer! Føler at jeg ikke er HELT gal her 😅 skal ta en pratt med kommunelegen ( god venn med min arbeidsgiver men krysser fingre at han holder jobb og privatliv skilt) Anonymkode: c923b...474
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå