Gå til innhold

6 år gammel beltestol - gi bort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke vært i kollisjon, og har stått i bilen vår. Brukt av minsten som nå er over 10 år og kan sitte uten.  

Den er helt, pen og var dyr og ordentlig.  

Er denne for gammel, eller kan jeg gi den bort og gi den noen år til i bruk?

Anonymkode: fe18a...1c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert noen som vil ha den, men vær ærlig på hvor gammel den er. 

Jeg ville ikke brukt en så gammel stol til mitt barn, men jeg er åpen for at jeg er hysterisk, for å bruke et ord som er populært her inne på forumet. 

Anonymkode: 3e91b...8a6

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sikkert noen som vil ha den, men vær ærlig på hvor gammel den er. 

Jeg ville ikke brukt en så gammel stol til mitt barn, men jeg er åpen for at jeg er hysterisk, for å bruke et ord som er populært her inne på forumet. 

Men om du kjøper beltestol til barnet når det er 4 år ca, så blir jo stolen så gammel når barnet er 10-11 år ? Eller ville du byttet den ut med en ny etter x antall år ? 

Skrevet

De sier vel at levetiden til et sete er 6-7 år? Etter det risikerer du at plasten i setet har blitt porøs pga elde og ikke vil holde like godt i en kollisjon?

Googlet nå og fant dette, levetiden til babyseter er 5-7 år og for bilstoler 8 år...

Kasser bilstolen når den er 8 år

Simen Slette Sunde er rådgiver for Trygg Trafikk, og forteller at bilstoler bør kasseres når de bikker 8 år. 

- Dette er fordi plast og isopor eller andre støtabsorberende materialer i setene blir sprø og mer porøse med tiden. Et barnesete bør med andre ord ikke være over 8 år gammelt når det er i bruk. Det kan være greit å vurdere kassering av babyseter noe tidligere, eksempelvis mellom 5-7 år. Disse setene slites mer fordi babysetene gjerne blir tatt inn og ut av bilen oftere, og blir oftere brukt til flere barn, forteller Slette Sunde. 

Anonymkode: e27bf...0f3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De sier vel at levetiden til et sete er 6-7 år? Etter det risikerer du at plasten i setet har blitt porøs pga elde og ikke vil holde like godt i en kollisjon?

Googlet nå og fant dette, levetiden til babyseter er 5-7 år og for bilstoler 8 år...

Kasser bilstolen når den er 8 år

Simen Slette Sunde er rådgiver for Trygg Trafikk, og forteller at bilstoler bør kasseres når de bikker 8 år. 

- Dette er fordi plast og isopor eller andre støtabsorberende materialer i setene blir sprø og mer porøse med tiden. Et barnesete bør med andre ord ikke være over 8 år gammelt når det er i bruk. Det kan være greit å vurdere kassering av babyseter noe tidligere, eksempelvis mellom 5-7 år. Disse setene slites mer fordi babysetene gjerne blir tatt inn og ut av bilen oftere, og blir oftere brukt til flere barn, forteller Slette Sunde. 

Anonymkode: e27bf...0f3

Ok takk :-) Da har den to år igjen.  

Den har ikke blitt flyttet mye ut og inn og ble kjøpt ny til mitt barn - altså ikke arvet.  

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men om du kjøper beltestol til barnet når det er 4 år ca, så blir jo stolen så gammel når barnet er 10-11 år ? Eller ville du byttet den ut med en ny etter x antall år ? 

Først skulle jeg svare at hvis vi kjøpte helt nytt sete selv, ville vi beholde det til hun ikke trenger det lengre. Men etter å ha lest det hun over siterer fra Trygg Trafikk er jeg enda mer sikker på at jeg ville ha hatt nytt sete og byttet det ut en gang.

Skrevet

Vi har faktisk opplevd to (!) ggr det siste året at nakkestøtten på bilstol i den «alderen» har brukket. Kan ikke tenke meg at det er tilfeldig, isoporen har nok blitt porøs. Aldri mer brukte/arvede bilstoler her!!

Anonymkode: f0686...dba

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du bruker ikke stol til en 10-11-åring???

Anonymkode: 23cc7...253

Skrevet

HI her.

Min yngste er litt over 10 år, men veier kun 27,5 kg og er 142 høy.... 

Han passer godt i stolen sin, og den går til 36 kg.  Går likevel over til pute nå. 

Skrevet

Bilsikring tilpasses utifra vekt/høydeforhold. Ikke på alder.  

Skrevet
15 minutter siden, Serepta skrev:

Bilsikring tilpasses utifra vekt/høydeforhold. Ikke på alder.  

Fullstendig klar over det, og ser nå at HI sin 10-åring er liten og spe. Min 9-åring er nesten 160 høy og veier 40 kilo, jeg tenkte ikke langt nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...