Gå til innhold

Svigerfamilie og kontakt med ekskone

Anbefalte innlegg

Skrevet

Senariet er som følger:

Gutt og jente treffes som 18-åringer og holder sammen til de er 40. Fire felles barn. De bor rett i nærheten av mannens familie.

Mannen bryter så ut av forholdet og finner seg en ny ganske raskt. Han flytter til en helt annen kant av landet med ny dame. 

Mannens familie fortsetter å ha kontakt med sønnens ekskone da de fire barna er der stadig. Hun er innom som før skilsmissen og er hos dem på middag etc. Hun bor fremdeles rett i nærheten. 

Men dette reagerer den nye dama voldsomt på. Hun mener at ekskona ikke bør ha noe med svigerfamilien å gjøre. 

Hva tenker dere? Er det galt å pleie kontakt i slike tilfeller? Den nye dama er selvfølgelig like velkommen.

Anonymkode: 0dda3...c55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at voksne folk selv bestemmer hvem de vil omgås. 

Om forholdet til eksen er avklart og over ser jeg ingen problemer.

Anonymkode: ebd95...168

Skrevet

Nei, jeg mener det er helt greit.

Når du blir sammen med en mann som har fire barn med ekskona må du tåle at ekskona er en del av livet ditt. At farmor og farfar til barna har kontakt med mammaen deres er helt naturlig om de er en sammensveiset familie hvor de hjelper hverandre i hverdagen, passer barna litt osv.

Helt innenfor

Om nykona ikke tåler det får hun finne seg en mann uten barn og bagasje fra tidligere forhold

Anonymkode: 9cf14...a84

Skrevet

Slik er det her også. Farmor er rett som det er innom mamma, selvom det var mamma som brøt med pappa. 

Farmor og mamma er ikke så mye sammen som før, men farmor stikker innom til bursdager og en kopp kaffe. 

Pappa og mamma har 4 barn sammen.

Vært sammen i ca 20 år. 

Pappa har ny kjæreste. Hun har aldri kommentert forholdet deres. Hun har selv et godt forhold til min farmor. 

Tror ikke det hadde vært så populært hvis hun hadde begynt å klage på mamma og farmor. De har 4 barn til felles. 

Anonymkode: 72c37...d6c

Skrevet

Jeg lever omtrent slik. Men to barn, ikke fire. Mannen flyttet langt unna med ny dame. 

Mine svigerforeldre har sagt klart fra starten at uansett hva som skjer er jeg mor til barnebarna deres og dermed en del av familien. Jeg er ikke fullt så mye med på familiemiddager og slikt som da sønnen deres og jeg enda bodde sammen, men vi treffes støtt og stadig pga barna og vi koser oss i lag.

Heldigvis er det fullstendig uproblematisk for den nye dame. Vi har et veldig godt forhold og trives sammen. (Ikke helt sikker på at min eks er så begeistret, men det er hans problem).

Anonymkode: 84a31...114

Skrevet

Den nye dama er et nek.  Hun må innse at hun ikke er den ordentlige svigerdatteren uansett, hun er ikke noe til barnebarna og blir aldri mer enn et vedheng og ei førtiårskrise.

Anonymkode: fcd1f...ea6

Skrevet

Det er mannen og kona som har skilt seg. Mannens familie og kona har ikke tatt ut skilsmisse. Jeg lurer også veldig på hvordan noen tenker at de skal kunne ha rett til å bestemme at voksne mennesker, som har kjent hverandre i mange, mange år, ikke skal omgås. Da må man være rimelig stormannsgal i hodet for å tro at man kan bestemme det.

Skrevet

For å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt problemet, altså at det i det hele tatt skal være et problem🤣 

Noen mennesker bør virkelig beskyttes fra seg selv, for å ikke vise hele verden hvor store idioter de er! 

Hvorfor i all verden skulle ikke det være greit at ekskona fortsetter det gode forholdet med sine eks svigerforeldre? (Godt noen var gode i hodet i det forholdet)

Anonymkode: 28e33...b62

Skrevet

Godt å høre deres tanker! Jeg tilhører denne mannens familie, og jeg synes den nye kona er vanskelig å forholde seg til. Har man vært i lag i 20 år, så har man jo en lang historie sammen. Hun forteller visst om oss til andre - vi er den grusomme svigerfamilien som pleier kontakt med ex-en. Men det er jo stor forskjell 20 år og fire barn enn enungdomskjæreste. Disse har vi jo ingen kontakt med. 

HI

Skrevet

Jeg husker en jul min bestemor inviterte min fetters 3 ekser, med barn, i selskap. Fetteren min likte det ikke, men bestemor var klar på at hun ikke utelot noen mødre til hennes barnebarn. Likte han det ikke fikk han og nye dama bli hjemme. Det synes jeg var en grei inntilling. 

Anonymkode: fd5e9...a85

Skrevet

Da mine foreldre ble skilt etter 30 år sammen, mistet min mor hele sin svigerfamilie. Min far ville ikke at de skulle ha kontakt. Jeg var 20 år og skjønte ikke da hvor vanskelig det var for henne, spesielt siden hun selv har liten familie, så jeg sa aldri noe til far. Det skulle jeg ønske jeg gjorde, og ikke minst skulle jeg ønske at min familie på fars side hadde gitt faen og beholdt kontakten likevel. Min far døde for en del år siden, og da ble det litt kontakt igjen. Farmoren min ga blant annet utrykk for at hun savnet min mor. Veldig trist for alle, og en kilde til uro for meg som barn (selv som voksen er man barn i denne sammenhengen).

Så hold fast på denne relasjonen så lenge alt er avklart. Hadde ikke brukt energi på den nye kjæresten, hun tenker tydeligvis mest på seg selv.

Skrevet

Selvfølgelig kan eks kona ha kontakt med eks svigers. Hun har jo barnebarna deres, den nye dama høres sjalu ut og burde kanskje ikke valgt en mann med barn også 4 barn tilogmed hviss hun ikke kan forholde seg til at mannens familie og mannen selv kommer til å ha kontakt med både eks kona og barna/arvingene i uoverskuelig fremtid!

Anonymkode: 08a60...7a2

Skrevet

Hun kan hoppe og drite. Det er ikke svigerforeldrene som har tatt ut skilsmisse fra svigerdatteren og barnebarna. Det er mannen som har tatt ut skilsmisse fra kona. Alle de andre har jo fortsatt relasjoner med hverandre på kryss og tvers.

Egentlig syns jeg bare hele scenariet beskriver hvor avstumpet mange menn er. 

Anonymkode: d5bf8...54a

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre deres tanker! Jeg tilhører denne mannens familie, og jeg synes den nye kona er vanskelig å forholde seg til. Har man vært i lag i 20 år, så har man jo en lang historie sammen. Hun forteller visst om oss til andre - vi er den grusomme svigerfamilien som pleier kontakt med ex-en. Men det er jo stor forskjell 20 år og fire barn enn enungdomskjæreste. Disse har vi jo ingen kontakt med. 

HI

Men altså. Hun bor jo ikke der engang? Hvordan plager det henne at barnas farmor inviterer barnas mor?

Anonymkode: d5bf8...54a

Skrevet

den nye dama er på jordet

Anonymkode: b75e6...5d1

Skrevet

Jeg har mye kontakt med min eks-svoger og eks-svigerinne. Altså bror og søster til eksen. Jeg og eks var sammen i 12 år og fikk 3 barn. Tro jeg nesten har et bedre forhold til hans søsken enn han selv har. 

Eks sørger ikke for kontakt mellom barna og onkler, tanter og søskenbarn på farssiden, derfor har jeg tatt på meg den rollen slik at de har et forhold til dem. 

Vet at hvertfall 2 av eks sine damer etter meg ikke har likt at svigerfamilien og jeg har et så godt forhold. Men jeg kunne ikke brydd meg mindre. Jeg skygger banen når de er der på besøk, ellers gir jeg blanke.

Anonymkode: 4e34d...fee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...