Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #1 Skrevet 2. mars 2018 Sønnen min på 7 år har en kamerat han er mye sammen med. Denne familien har lite grenser. Altså, barna er snille, men alt er lov. Det er lov å banne og å si ting som "rævhøl", rekke finger osv. Merker nå at min sønn blir mer og mer påvirket av dette og har begynt å ta etter språkbruken og svarer oss mer. Merker det spesielt godt etter at han har vært der over lengre tid, for eks overnatting. Hvordan løser vi dette? Kan jo ikke akkurat bestemme hvordan andre skal oppdra sine barn. Men, ønsker ikke at min sønn skal ta etter alt dette. Anonymkode: 62c6f...bdb
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #2 Skrevet 2. mars 2018 Gjør det tydelig at slik ordbruk IKKE er tillatt hjemme hos dere. Og det må også gjelde kameraten. Er kameraten på besøk hos dere så følger han deres regler. Huff, barn som ikke lærer normal høflig omgangsform får jo et slags sosialt handikap senere. Anonymkode: 878f1...dd2
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #3 Skrevet 2. mars 2018 Altså når denne guttene er hos dere så stiller du samme krav til språket som du gjør til dine egne. Men om gutten er snill og de er en normal familie så ville jeg ikke lagt begrensninger på samværet. Er god læring for barna at familier er ulike. Har hatt litt samme greie her med en kompis som kommer fra en dårlig fungerende familie(ressurssvake foreldre, rus osv) Her har jeg vært til dels alvorlig bekymret og heldigvis er ikke mitt barn så interessert i å være med denne gutten mer. Men jeg har syntes at det har vært veldig vanskelig, for jeg ønsker ikke å ekskludere et allerede marginalisert barn. Anonymkode: dc595...5c9
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #4 Skrevet 2. mars 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sønnen min på 7 år har en kamerat han er mye sammen med. Denne familien har lite grenser. Altså, barna er snille, men alt er lov. Det er lov å banne og å si ting som "rævhøl", rekke finger osv. Merker nå at min sønn blir mer og mer påvirket av dette og har begynt å ta etter språkbruken og svarer oss mer. Merker det spesielt godt etter at han har vært der over lengre tid, for eks overnatting. Hvordan løser vi dette? Kan jo ikke akkurat bestemme hvordan andre skal oppdra sine barn. Men, ønsker ikke at min sønn skal ta etter alt dette. Anonymkode: 62c6f...bdb Ta det opp med foreldrene du. Anonymkode: 03cc8...217
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #5 Skrevet 3. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ta det opp med foreldrene du. Anonymkode: 03cc8...217 Hvis noen hadde kommet til meg og sagt at vi måtte innskjerpe VÅRE regler fordi HENNES barn hadde begynt å bruke tabuord, så hadde jeg ledd meg i hjel. Anonymkode: 6e991...f40
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #6 Skrevet 3. mars 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis noen hadde kommet til meg og sagt at vi måtte innskjerpe VÅRE regler fordi HENNES barn hadde begynt å bruke tabuord, så hadde jeg ledd meg i hjel. Anonymkode: 6e991...f40 Jaja, sier vel sitt om deg og det... Følte du deg truffet? Anonymkode: d4cac...cfa
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #7 Skrevet 3. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jaja, sier vel sitt om deg og det... Følte du deg truffet? Anonymkode: d4cac...cfa Truffet av hva da? Anonymkode: 6e991...f40
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #8 Skrevet 3. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Truffet av hva da? Anonymkode: 6e991...f40 Av at barna dine snakker som gamle bryggesjauere. Det er vel ingen annen grunn til at du kan relatere deg til saken ved å si at du hadde ledd deg ihjel om noen hadde kommet på døra til deg? Anonymkode: d4cac...cfa
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #9 Skrevet 3. mars 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Av at barna dine snakker som gamle bryggesjauere. Det er vel ingen annen grunn til at du kan relatere deg til saken ved å si at du hadde ledd deg ihjel om noen hadde kommet på døra til deg? Anonymkode: d4cac...cfa Så det går ikke an å mene at jeg bestemmer reglene i mitt hjem uten å være en grenseløs mor? Interessant ståsted. Anonymkode: 6e991...f40
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #10 Skrevet 3. mars 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ta det opp med foreldrene du. Anonymkode: 03cc8...217 Fint om dere oppdrar barna deres annerledes? Man kan virkelig ikke ta opp dette. Anonymkode: f1724...fac
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #11 Skrevet 3. mars 2018 Dette kan du selvsagt ta opp med foreldrene. Jeg ville sagt noe sånt som at "Per er en så hyggelig og grei gutt, og det er så kjekt at guttene våre går så fint sammen. Men jeg reagerer på språkbruken hans ( og kommet med konkrete eksempler). Det er ikke greit at han snakker slik hjemme hos oss og vi merker at det påvirker våre barn. Jeg bestemmer selvsagt ikke hvordan dere skal ha det hjemme og hva dere synes er greit , men jeg kommer ikke tillate slikt snakk hos oss fra nå av. Ville gi beskjed i tilfelle per synes vi er strenge eller irettesettende. Håper egentlig dere tar tak i dette på hjemmebane også. Det er hemmende for per sosialt at han ikke lærer hjemme at dette er uakseptabelt. Anonymkode: 20472...40d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #12 Skrevet 3. mars 2018 Dette løser du enkelt og greit der du har påvirkning. Hjemme hos deg. Du sier til din egen unge hvordan du vil ha det hjemme og hva som er ok. Neste gang dere får besøk sier du det samme til gjesten. Gjør hva du vil hjemme hos deg selv, men ikke i mitt hus. Anonymkode: f0cad...bc4
Nyttårs barn Skrevet 3. mars 2018 #13 Skrevet 3. mars 2018 Sett grenser i eget hus HI. Og håp at dette synker inn hos kameraten. Jeg ville ikke tatt opp dette med foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #14 Skrevet 3. mars 2018 Skal sette klare grenser i vårt hus. Kan ikke akkurat bestemme hvordan de oppdrar sine barn, men merker spesielt godt etter han har vært der på overnatting at påvirkningen har satt sine spor. Det er frie tøyler når det gjelder det meste der. Men, de er en hyggelig familie. Og det blir litt vanskelig når min sønn tar etter. Får ta en prat med sønnen min igjen tror jeg. Noen forslag til hvordan jeg kan forklare dette for han? For jeg vil ikke at han skal holde på slik. Hi Anonymkode: 62c6f...bdb
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #15 Skrevet 3. mars 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal sette klare grenser i vårt hus. Kan ikke akkurat bestemme hvordan de oppdrar sine barn, men merker spesielt godt etter han har vært der på overnatting at påvirkningen har satt sine spor. Det er frie tøyler når det gjelder det meste der. Men, de er en hyggelig familie. Og det blir litt vanskelig når min sønn tar etter. Får ta en prat med sønnen min igjen tror jeg. Noen forslag til hvordan jeg kan forklare dette for han? For jeg vil ikke at han skal holde på slik. Hi Anonymkode: 62c6f...bdb Det er jo faktisk ingenting å forklare, det er bare å si det som det er. Den og den familien er veldig hyggelige mennesker, men jeg vil ikke at du skal gjøre/si sånn og sånn. Enkelt og greit. Så kan du si i forbindelse med feks overnatting at det er hyggelig at han trives der og blir invitert dit, men at han må forstå hva som forventes.Du kan ikke bestemme hva han skal gjøre heller, når han ikke er hjemme, men du kan legge et grunnlag og fortelle ham hva du synes er greit og ikke. Anonymkode: f0cad...bc4
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #16 Skrevet 3. mars 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette løser du enkelt og greit der du har påvirkning. Hjemme hos deg. Du sier til din egen unge hvordan du vil ha det hjemme og hva som er ok. Neste gang dere får besøk sier du det samme til gjesten. Gjør hva du vil hjemme hos deg selv, men ikke i mitt hus. Anonymkode: f0cad...bc4 Dette. Hvis man er så tafatt at man ikke klarer å oppdra egne barn uten at alle i gata synkroniserer regelverket sitt, så mangler man foreldreautoritet. Anonymkode: 6e991...f40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå