Gå til innhold

Se på vårt budsjett....-kommenter gjerne👍

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg tjener tilsammen 60 000 PR mnd (ca). 

Vi har to barn på barneskole, de er med på turn, fotball og håndball begge to. 

Vi har hus (lån på ca 3 mill), bil (til ca 400 000). 

Vi har et matbudsjett på ca 1500 i uka. Betaler ca 14 000 pr mnd for huslån, samt alle regninger som hører med et hus, bilutgifter ca 4000 i mnd. 

Vi lever godt. Kjøper oss det vi vil ha. Støtter redd barna og plan Norge. 

Allikevel sitter vi igjen med minimum 5000,- PR mnd (av og til 10 000). Dette settes inn på en buffer og sparekonto. 

Barna får overført kr 700 PR mnd som de skal få når de er fylt 18-år. 

Mannen snuser daglig, jeg kjøper ofte interiør og klær både til meg selv og barna. 

Hvordan kan vi ha så god råd? Skjønner ikke det når så mange her inne har så dårlig råd (de som tjener deg samme spm oss??). Vi går veeeldig sjeldent på kino eller cafe, kanskje vi sparer litt der. 

Hva tenker dere er årsaken at vi har så god råd ifht hva jeg leser her inne?

PS: dette er ikke ment som en skryte  tråd eller at jeg ønsker ros fordi vi klarer å spare så mye hver mnd, men jeg er oppriktig nysgjerrig? Hvorfor har vi så god råd ifht andre med samme inntekt?? Skjønner ikke dette.... 

Jeg sier jeg kjøper alt hva jeg vil ha, men er jo økonomisk allikevel 😉Kjøpte meg f.eks ikke rayban solbriller til 2000 som jeg så på, men var hos frisøren og betalte over 3000,-(!!!). Er forresten ikke medlem av noe treningssenter da jeg jogger ute og trener styrke hjemme.... 

Anonymkode: 62bd0...21f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes vi aldri har penger, og tjener litt mer enn dere, har ca like mye i boligutgifter. Støtter ingenting, føler ikke vi har råd til det. Mannen betaler bidrag til et særkullsbarn på 5000,- pr mnd.

Må nok lage et ordentlig budsjett slik at jeg klarer å finne ut hvor pengene våre går.

Er heller ikke medlem av noe treningssenter

Går aldri til frisør eller kjøper noe dyrt, nesten aldri klær til oss selv heller.

Sparer litt til barna, men ikke hver mnd. Har faste spareavtaler på til sammen 1200,- pr mnd, men har ofte stoppet disse, da det ikke har vært penger til det.

Bruker kanskje 500,- på kafe/resturant pr mnd

Tenker vi bruker 1500-2000 på matbutikk pr uke.

Vi verken røyker eller snuser

Vi drikker ikke alkohol

Synes faktisk det høres helt sykt ut nå når jeg skriver det at jeg ikke vet hva vi bruker så mye penger på hver mnd.

Anonymkode: f05d9...762

Skrevet

Men dere tjener jo bra? Jeg kan ikke huske å ha lest om noen med samme inntekt som klager. De jeg har lest om som synes det er trangt, har vel tjent under 40-45' til sammen.

Anonymkode: 7883e...9a4

Skrevet

Vi er veldig sammenlignbare med dere. Vi har ca. samme inntekt og gjeld.

Forskjellen på oss er muligens at vi bor i distriktet. Vi må ha to biler, og vi kjører langt hver dag i forbindelse med jobb og barnehage, og fritidsaktiviteter. Dessuten må vi dra langt for å gjøre noe som helst; en bytur (for å handle, kino eller svømmebasseng) koster 500 kr t/r bare i ferje og bompenger. Må vi kjøpe noe lokalt, koster det ofte en tredel mer enn i byen. Kollektivtransport er enda dyrere enn bilhold (og nærmest ikke-eksisterende). Vi får ikke fiber her vi bor. Så vi må betale i dyre dommer for mobilt bredbånd. Å reise på ferie koster mer, når flyplassen er liten er flybillettene dyrere, og bilen må stå parkert der i tillegg. Listen fortsetter, og til sammen blir det dyrt...

Så jeg tror nok bosted har mye å si. Det er ikke billig å bo grisgrendt til (og ja, vi angrer ofte). 

Anonymkode: 84a02...9aa

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min og jeg tjener tilsammen 60 000 PR mnd (ca). 

Vi har to barn på barneskole, de er med på turn, fotball og håndball begge to. 

Vi har hus (lån på ca 3 mill), bil (til ca 400 000). 

Vi har et matbudsjett på ca 1500 i uka. Betaler ca 14 000 pr mnd for huslån, samt alle regninger som hører med et hus, bilutgifter ca 4000 i mnd. 

Vi lever godt. Kjøper oss det vi vil ha. Støtter redd barna og plan Norge. 

Allikevel sitter vi igjen med minimum 5000,- PR mnd (av og til 10 000). Dette settes inn på en buffer og sparekonto. 

Barna får overført kr 700 PR mnd som de skal få når de er fylt 18-år. 

Mannen snuser daglig, jeg kjøper ofte interiør og klær både til meg selv og barna. 

Hvordan kan vi ha så god råd? Skjønner ikke det når så mange her inne har så dårlig råd (de som tjener deg samme spm oss??). Vi går veeeldig sjeldent på kino eller cafe, kanskje vi sparer litt der. 

Hva tenker dere er årsaken at vi har så god råd ifht hva jeg leser her inne?

PS: dette er ikke ment som en skryte  tråd eller at jeg ønsker ros fordi vi klarer å spare så mye hver mnd, men jeg er oppriktig nysgjerrig? Hvorfor har vi så god råd ifht andre med samme inntekt?? Skjønner ikke dette.... 

Jeg sier jeg kjøper alt hva jeg vil ha, men er jo økonomisk allikevel 😉Kjøpte meg f.eks ikke rayban solbriller til 2000 som jeg så på, men var hos frisøren og betalte over 3000,-(!!!). Er forresten ikke medlem av noe treningssenter da jeg jogger ute og trener styrke hjemme.... 

Da regner jeg du mener netto utbetalt?

Anonymkode: dc3bb...291

Skrevet

Jeg tenker at veldig mange av oss i norge har det veldig greit økonomisk. Og at de livene vi lever er rene luksusliv (med unntak av en ganske stor gruppe "fattige".)

Jeg har en mann som er uten jobb på 2. året, jeg har vært bekymret for hvordan det skal gå, jeg er offentlig ansatt med ok lønn. Men vi har råd til ridetimer, gitarundervisning, ferier, to ganger regulering og mye annet ennå. Jeg er veldig glad for at ikke barna må lide for situasjonen slik den er nå. Og så tenker jeg på hvor utrolig god råd vi egentlig hadde før dette. 

Anonymkode: c5e86...0e6

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at veldig mange av oss i norge har det veldig greit økonomisk. Og at de livene vi lever er rene luksusliv (med unntak av en ganske stor gruppe "fattige".)

Jeg har en mann som er uten jobb på 2. året, jeg har vært bekymret for hvordan det skal gå, jeg er offentlig ansatt med ok lønn. Men vi har råd til ridetimer, gitarundervisning, ferier, to ganger regulering og mye annet ennå. Jeg er veldig glad for at ikke barna må lide for situasjonen slik den er nå. Og så tenker jeg på hvor utrolig god råd vi egentlig hadde før dette. 

Føler med deg, det er tungt når en står uten jobb. Krysser fingrene og håper på bedre tider for dere selv om det høres ut til å gå bra ❤

Anonymkode: 7fcca...81f

Skrevet

Kommentér hvilket budsjett? 

Det foreligger vel strengt tatt ikke ett budsjett før du setter opp en oppstilling og får 'brukt' opp alle pengene i definerte poster.

Jeg kan vise deg vårt. Forutsetninger: familie på 5, barn 0år, 5år, 9år. Enebolig 1,3mill flexilån og 2 elbiler - kjørelengde totalt 50000km/år.

Utbetalt 60999,- inkl barnetrygd.

Lån

Hus: Rente 2494,- Avdrag 12000,-

Bil: 6079

Studie: 2169,- + 1137,-

Strøm: 2500,-

Forsikringer: 3298,-

Bhg/SFO: 4180,-

Internett/tv: 1050,-

Trening (lisenser barn og senter voksen): 650,-

Mat/Husholdning: 7500

Sparing

Barn: 2910

Pensjon: 300

Bsu: 4166

Kommunale avgifter: 2000

Klær/Utstyr: 2500

Annet: 2200

Vår buffer ligger i flexilånet. Ferie sparer vi ikke til annet enn at vi bruker feriepenger. 

Vi lever livets glade dager og har klarte oss veldig fint på halvparten de første 8årene vi var sammen også.

Anonymkode: eb719...26c

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Føler med deg, det er tungt når en står uten jobb. Krysser fingrene og håper på bedre tider for dere selv om det høres ut til å gå bra ❤

Anonymkode: 7fcca...81f

Takk!

Skrevet

14000 PR måned i faste utgifter høres veldig lite ut. Vi betaler det samme KUN i renter og avdrag. 

Hva med strøm, forsikring, kommunale avgifter, eiendomsskatt, studielån, treningsutgifter til barna, barnehage/SFO, telefon/Internett/TV osv?

det du har satt opp er hverken budsjett eller en oversikt over reelle utgifter. 

Anonymkode: 5014f...f59

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei igjen! 

Litt oppklaring er: 

kr 60 000 er netto utbetalt ja. 

Ja, jeg har ikke satt opp et budsjett,  mer et utkast av økonomien vår. Kr 14000 går til renter og avdrag. I tillegg kommer strøm, kommunale avgifter, Internett, TV utgifter osv. Treningsavgifter for barn: ca 2000 PR år. 

Det er såklart et poeng hvor vi bor, som noen nevnte. Vi bor i en liten by,og har gåavstand til det meste. God kollektivtransport til flyplass. 

Vi reiser alltid x 1 til utlandet i året (minimum), alt fra Spania, England,Thailand, Frankrike osv. 

Jeg tror jo kanskje at vi er veldig bevisste på hva vi bruker pengene på. Jeg har alt hva jeg trenger, kjøper det jeg har veldig lyst på, men er fornuftig med pengebruken. 

Jeg har venninner som har langt bedre inntekt enn oss som alltid er blakk når måneden er omme. Hun sier de veldig sjeldent har råd til å kjøpe seg det hun har lyst på. Synes dette er veldig merkelig.... 

Hi

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei igjen! 

Litt oppklaring er: 

kr 60 000 er netto utbetalt ja. 

Ja, jeg har ikke satt opp et budsjett,  mer et utkast av økonomien vår. Kr 14000 går til renter og avdrag. I tillegg kommer strøm, kommunale avgifter, Internett, TV utgifter osv. Treningsavgifter for barn: ca 2000 PR år. 

Det er såklart et poeng hvor vi bor, som noen nevnte. Vi bor i en liten by,og har gåavstand til det meste. God kollektivtransport til flyplass. 

Vi reiser alltid x 1 til utlandet i året (minimum), alt fra Spania, England,Thailand, Frankrike osv. 

Jeg tror jo kanskje at vi er veldig bevisste på hva vi bruker pengene på. Jeg har alt hva jeg trenger, kjøper det jeg har veldig lyst på, men er fornuftig med pengebruken. 

Jeg har venninner som har langt bedre inntekt enn oss som alltid er blakk når måneden er omme. Hun sier de veldig sjeldent har råd til å kjøpe seg det hun har lyst på. Synes dette er veldig merkelig.... 

Hi

Det trenger ikke være så veldig rart. Kan hende hun har høyere utgifter enn seg. Kan hende hun ønsker å bruke penger på dyrere ting enn det du syns er nødvendig. Da har hun jo i sitt hode dårlig råd. 

Vi kan heller ikke kjøpe dyre ting histen og pisten uten at det går ut over noe annet. Men det betyr ikke at vi har dårlig råd. Det betyr at vi må planlegge og spare. Det sier seg jo selv at vi feks ikke prioriterer dyre klær, for 30000kr i året til klær og utstyr til en familie på fem hvor tre stk trenger ny vintergarderobe hvert år er ikke mye. Det betyr at vi ønsker ytterklær til ungene til bursdag/jul (ungene er takknemlige for også sånne gaver, heldigvis). Og det betyr at vi planlegger disse innkjøpene - kjøper på tilbud og prøver å ikke kjøpe mer enn man faktisk trenger. For noen ville det være å ha dårlig råd - fordi de ønsker å kjøpe det de vil ha, når de vil ha det. 

Dårlig råd er jo en definisjon som man lager for seg selv hvor man gjør opp en mening om hva slags levestandard man skal ha. Har man da ikke råd til det man ser på som nødvendig så definerer man at man har dårlig råd. Det trenger allikevel ikke å være realiteten - spør du meg. 

Anonymkode: eb719...26c

Skrevet

Vi har samme inntekt. Samme familie situasjon, to barn på barneskolen. 

Ca samme utgifter, ikke mer enn enntusenlspp i forskjell. 

Jeg synes det er trangt, slitsomt, og sparer ikke. 

Anonymkode: 0f7cc...a4b

Skrevet

Selvsagt har dere ikke dårlig råd med den inntekten. Dere tjener dobbelt så mye som oss, og vi føler heller ikke vi har dårlig råd. Det har kanskje sammenheng med at vi aldri har hatt høyere inntekt heller. Vi ser jo at det er mange ting som er en selvfølge for andre å bruke penger på, som er helt uaktuelt for oss, og som vi ser på som sløsing, så det har vel med vaner å gjøre. Vi har råd til det vi føler vi trenger og noe av det vi har lyst på i tillegg, så vi har det godt. :)

Anonymkode: 90f82...5d2

Skrevet

Skjønner godt at dere har det greit økonomisk

Vi har 49.000 utbetalt, fire barn (to tenåringer som er et pengesluk og to barneskolebarn), 2,9 mill i boliglån og to biler.

Vi lider ingen nød og har både klær på kroppen og mat i kjøleskapet, reiser på ferie en gang i året og lever et helt greit liv. Men noe sus og dus er det ikke, vi kan ikke bare handle uten å tenke, vi må være bevisst forbruker vårt.

At dere som tjener 11.000 mer enn oss og bare har to barn som ikke er tenåringer enda lever greit skjønner jeg godt.

Anonymkode: 1e5a1...08e

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo fordi de har andre utgifter, forventninger og vaner. Min bror og svigerinne som tjener over 1,2 millioner til sammen, mener og de har dårlig råd. Men de har ikke det, de har bare dyre vaner og er vant til å sløse. Og det er ille å høre når de klager over økonomien

Anonymkode: 7accd...1d8

Skrevet

Dere bruker nok forholdsvis lite på.mat. Mange bruker veldig mye penger på mat pga dårlig planlegging etc. 

Anonymkode: 3828e...ddc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...