Gå til innhold

Brannsår i håndflate hos baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår 8- måneder gamle baby krabbet bort til en panelovn og tok håndflaten på toppen av ovnen. Huff, min feil som et lite øyeblikk så bort....😔 Hun har grått periodevis i en times tid nå, men endelig sovnet hun ved puppen. Vi holdt hånda hennes under vann litt i starten, men det var ikke så lett. Vi har nå smurt med aloe vera.

Noen tips?

Anonymkode: 5227e...73b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpr dere burn gel, tilfelle det skjer uhell igjen. Den er gull verdt

Anonymkode: 194e7...40a

Skrevet

Takk for tips! Hvor lenge gjør sånt vondt, noen som vet?

Skrevet

Mange får allergisk reaksjon av Aloe Vera. 

Brannsår på små barn skal ALLTID undersøkes av lege.

Anonymkode: 1c7e9...67c

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tips! Hvor lenge gjør sånt vondt, noen som vet?

Er hun rød eller er det ordentlig brannsår? Husk at barnets håndflate er ganske mye i forhold til en liten kropp. Kanskje det bør sjekkes hos lege, spesielt hvis dere ikke har fått kjølt det ned ordentlig. Å holde hånden lunder vann litt i starten er langt fra nok

Skrevet

Dere bør til lege. 

Anonymkode: b2b0c...b03

Skrevet

Dere skulle fylt vann i en bolle e.l. og hatt henne på fanget med hånden i bollen, eller ihverfall tullet hånden inn i en våt kald klut og byttet den jevnlig så dere fikk kjølt ned over tid.

Er det blemmer eller er det bare rødt? Om det er blemmer ville jeg ringt legevakten for råd.

Anonymkode: ff682...247

Skrevet

Så lite barn burde sjekkes av lege. Spesielt hvis det ble blemme pga infeksjonsfare så må det holdes rent og plastres, Evt få brannsalve. (Mye nerver i hånden)

Til neste gang: Hold hånden under lunkent (ikke kaldt) vann i minimum 15-minutter. Det fortsetter å «brenne» lenge etter at det taes bort fra kilden. Som ambulansearbeider har jeg sett mange brannskadde barn (oftest av kaffekopper), og de gangene foreldrene kjøler ned (misvisende ord, men) er det stor forskjell i forhold til skadeomfang. 

Anonymkode: 90e5a...380

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er hun rød eller er det ordentlig brannsår? Husk at barnets håndflate er ganske mye i forhold til en liten kropp. Kanskje det bør sjekkes hos lege, spesielt hvis dere ikke har fått kjølt det ned ordentlig. Å holde hånden lunder vann litt i starten er langt fra nok

Hun er foreløpig kun rød. Ikke på hele håndflaten, men på fingertupper og enkelte steder i håndflaten. Hun sover enda, og jeg vil nødig vekke henne for å dra til legevakt.... Vi skylte i lunkent vann, ikke iskaldt. Takk for tips om bolle med vann, det skal jeg huske til en annen gang. 

Skrevet

Hvis hun bare er rød vil det gå over. Blemmene kommer rimelig raskt. 

Skrevet

Ha svært lav terskel med å dra til legen.  Men hvis barnet sover , og det kun er rødt,  vil det trolig gå fint. 

Vår brant seg da hun var litt over året. Trodde det gikk fint, vi sov med hånda i ei bolle med vann, og det virket som det gikk tålig greit.

Men dagen etter var det en ekstremt stor blemne som dekket hele håndflata. Vi dro til legevakta, som klippet av all huden. Og så var vi til behandling hver dag i ei uke, så annen hver dag ei uke. Osv. Men alt grodde fint, og det ble ingen arrdannelse (jeg fryktet at barnet ville få ødelagt noe av motorikken sin av evt arrdannelse i håndflata). 

Anonymkode: 815de...9b3

Skrevet

For å unngå blemmer ha MASSE salt i en bolle med vann når du kjøler ned det som er brannskadd. Har brukt dette på små og store brannskader. Aldri noen blemmer.

Anonymkode: 1c7e9...67c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ha svært lav terskel med å dra til legen.  Men hvis barnet sover , og det kun er rødt,  vil det trolig gå fint. 

Vår brant seg da hun var litt over året. Trodde det gikk fint, vi sov med hånda i ei bolle med vann, og det virket som det gikk tålig greit.

Men dagen etter var det en ekstremt stor blemne som dekket hele håndflata. Vi dro til legevakta, som klippet av all huden. Og så var vi til behandling hver dag i ei uke, så annen hver dag ei uke. Osv. Men alt grodde fint, og det ble ingen arrdannelse (jeg fryktet at barnet ville få ødelagt noe av motorikken sin av evt arrdannelse i håndflata). 

Anonymkode: 815de...9b3

Motorikken blir ikke ødelagt. Hvor mye hendene tåler av grovt arbeid derimot. Jeg kan ikke rake mer enn to min uten blodblemmer. Hilsen 2. og 3.grads forbrenninger i begge hendene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...