Gå til innhold

Hva betyr "dårlig råd" for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange bruker dette begrepet om egen økonomi, men hva betyr det egentlig for dere her inne?

Det finnes helt sikkert tall og fakta, men hvor mye har dere utbetalt dere som selv mener dere har dårlig råd?

Vi har nemlig utbetalt 40-44000 i måneden, mange vil sikkert si det er lite for en familie på 4 med hus, husdyr og bil. Vi synes derimot vi lever bra. Burde vi jage mer inntekt og jobbe mer? Vi kunne sikkert, men da hadde vi ofret tid med barna., 

Anonymkode: 77056...893

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man har mindre enn 5000 kr igjen når lønningen kommer synes jeg man har dårlig råd.

Anonymkode: 78a0a...68b

Skrevet

Har utbetalt 19000, 1 barn, 1 voksen, hund og katt

Anonymkode: 1a320...49c

Skrevet

Jeg er alene og har ca 20 000 i mnd. Når alle faste utgifter er betalt, så har jeg rundt 3500 igjen. Det skal da dekke mat, klær, bilutgifter, vaskemidler og fritid. Jeg tør påstå at jeg har dårlig råd.

Anonymkode: 78131...a5d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er alene og har ca 20 000 i mnd. Når alle faste utgifter er betalt, så har jeg rundt 3500 igjen. Det skal da dekke mat, klær, bilutgifter, vaskemidler og fritid. Jeg tør påstå at jeg har dårlig råd.

Altså jeg er alene med 2 barn

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man har mindre enn 5000 kr igjen når lønningen kommer synes jeg man har dårlig råd.

Anonymkode: 78a0a...68b

Oi, du lever i en rar verden.

jeg har utbetalt 35 tusen. Mannen har utbetalt rundt 45. Ingen av oss har igjen 5000 kroner av forrige lønn når ny lønn kommer inn.

Men vi har på INGEN måte dårlig råd.

Anonymkode: f4b97...5d2

Skrevet

Handler det egentlig om at vi alle har forskjellig definisjon av hva og hvor mye vi trenger?

At noen har mindre krav og forbruker mindre, mens andre må bruke flere tusen hver helg for å ha det bra? 

Skrevet

Jeg synes ikke det er tallet man får inn som avgjør om man har dårlig råd, fordi man har forskjellige utgifter. I mitt hode har man dårlig råd om man må velge mellom å betale regningene i tide eller få mat på bordet. Og da snakker jeg ikke om å ikke kunne velge de beste råvarene til middagen til enhver tid (det har jeg aldri kunnet), men over hodet ikke kunne fylle magen i slutten av måneden. Eller at man blir trist når barnet blir bedt i bursdag fordi gaven gjør merkbart innhogg i økonomien, eller man kanskje til og med ikke har råd til den.

Vi har utbetalt ca 30 000 til sammen, er 2 voksne og 1 barn. Jeg synes ikke vi har dårlig råd, og vi klarer å spare litt. Men vi har heller ikke høye utgifter sammenlignet med en del andre. Hadde vi hatt et barn til vil jeg tro vi ville hatt dårlig råd. (Så det har vi valgt å la være.)

Anonymkode: 43a1a...62a

Skrevet

Jeg mener jeg har dårlig råd. Grunnet sykdom, er jeg avhengig av bil. Men det har jeg overhodet ikke råd til. Jeg får ikke betalt alle regninger hver måned. Jeg husker ikke sist jeg kjøpte meg noe nytt. Jeg er kronisk bekymret for penger. 

Og jeg blir jo litt frustrert over venner som har fin bil, hus, reiser, og gjør dyre aktiviteter med barna hele tiden, hat alltid nyeste mobil osv. som klager over dårlig råd. For de har faktisk ikke det.

Anonymkode: 11297...14b

Skrevet

Jeg tenker at dårlig råd er når man lever nøkternt og sliter med å få endene til å møtes. Det er mange som sløser i øst og vest og som føler de har dårlig råd. Hadde de bare prioritert og brukt pengene fornuftig hadde de til og med kunne spart noen tusen i måneden. For meg er ikke det dårlig råd men dårlig økonomisk styring. 

Anonymkode: dd0b8...591

Skrevet

Jeg mener vi har dårlig råd, vi bruker å sitte igjen med ca 8000 kr etter regninger er betalt. Det skal dekke mat, drivstoff, klær, sko, legebesøk, medisiner, osv for en familie på 6, 2 voksne, 2 barn og 2 samværs tenåringer. 

Anonymkode: 369c8...194

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oi, du lever i en rar verden.

jeg har utbetalt 35 tusen. Mannen har utbetalt rundt 45. Ingen av oss har igjen 5000 kroner av forrige lønn når ny lønn kommer inn.

Men vi har på INGEN måte dårlig råd.

Anonymkode: f4b97...5d2

Men det er jo fordi dere sløser. 80.000 kroner i måneden er sykt mye.

Anonymkode: 60060...4ff

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke faste utgifter koster 16.500 kroner? Bor du enormt dyrt? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke faste utgifter koster 16.500 kroner? Bor du enormt dyrt? 

Huslån, strøm, renovasjon, telefon, sfo/barnehage. Er null stress å få det så høyt. Er jo ikke bare boutgifter

Skrevet

Dårlig råd er når kontoen er tom når neste lønning kommer og man må utsette regninger for å ha mat. Dårlig råd når budsjettet faller sammen fordi det må kjøpes vinterklær. 

Vi har ikke 5000kr når neste lønn kommer, men det er penger igjen. Kontoen er ikke tom selv om vi har måttet kjøpe inn ting som vanligvis ikke hører til budsjettet og vi setter ha penger til sparing. Men ikke 5000kr på konto når neste lønn kommer. Vi har ikke dårlig råd. Vi lever godt. 2 voksne, 3 barn, eget hus, 2 biler og fast jobb. Vi har det mye bedre enn veldig mange andre. 

Anonymkode: 3f28d...02f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men så må en sjekke hva slags faste utgifter en har da. Er alle utgiftene nødvendige? Og bor en på en for dyr plass ift sin inntekt? 

Anonymkode: 2d4a7...678

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Handler det egentlig om at vi alle har forskjellig definisjon av hva og hvor mye vi trenger?

At noen har mindre krav og forbruker mindre, mens andre må bruke flere tusen hver helg for å ha det bra? 

Det tror jeg. For jeg tror ikke st alle som sier de har dårlig råd, virkelig har dårlig råd. 

Kjøp av merkeklær, dra på allskens aktiviteter som koster penger hver helg. Dyre biler, kanskje flere biler, hytte, fult av bladabbonement, bokklubb, kjøp av dyre pynteting, dyr sminke... listen er laaaang. 

De som har råd til slikt, er ikke blakke. 

Blakke er de som ikke unner seg luksus, ikke har penger til noe annet enn husrom og billig mat... 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men så må en sjekke hva slags faste utgifter en har da. Er alle utgiftene nødvendige? Og bor en på en for dyr plass ift sin inntekt? 

Jeg bor på det billigste stedet i området. Alle utgifter er nødvendige ja. Jeg er god på økonomi, så jeg har bare det mest nødvendige av utgifter, men jeg har også spredd alle utgifter over antall mnd, så jeg ikke får kommunale avgifter på en lønning. Da legger jeg heller av 500 i mnd til det. Samme med strøm. Den kommer annenhver mnd, men jeg legger av 1000 i mnd til det. Alt overskudd av det jeg legger til side brukes på sommerferie

Skrevet

Vi har ganske god råd, men det er ikke pga høy inntekt, men heller fornuftig bruk. Jeg kjøper mye brukt, og det sparer jeg mange tusen på. 

Vi drar til syden, men sparer det inn ellers. Vi går på tur i marka( gratis) istedet for å dra på konserter og aktiviteter som koster penger. 

Vi er vår egen lykkes smed, og er lykkelige selv om vi kanskje bare bruker 0 kr på ei helg. 

Vi inviterer ofte folk hjemme på middag. 

Vi har kredittkort, men ikke kredittkortgjeld. 

Kjøper mye brukt, og kjøper på tilbud og salg. 

Dette gjør at vi lever bra, selv om vi ikke har kjempelønn, selv med huslån på 4 mill. 

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huslån, strøm, renovasjon, telefon, sfo/barnehage. Er null stress å få det så høyt. Er jo ikke bare boutgifter

Får du ikke noe hjelp til barnetilsyn?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Får du ikke noe hjelp til barnetilsyn?

Nei.

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener at ei som er alene med 2 barn sløser når hun har dårlig råd, når hun har inntekt på 20000 i mnd?

Anonymkode: 1a320...49c

Gjest Mari Y
Skrevet

Jeg vil tenke når det er så ille at man ikke kan dekke det mest noedvendige ift mat og klaer.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sånn tenker jeg også at det er. Har selv aldri følt at jeg har hatt dårlig råd. Som familie har vi hatt utbetalt alt fra 30000 i måneden (2002) og nå 75000 i måneden. Nå sparer vi omlag 200000 i året, men det er rett og slett fordi vi ikke kjøper så mye og nok lever nøkternt. Jeg ønsker meg sjelden ting som andre gjør, er stort sett fornøyd med det jeg har. 

Skrevet
1 time siden, Mari Y skrev:

Jeg vil tenke når det er så ille at man ikke kan dekke det mest noedvendige ift mat og klaer.

Hvorfor skriver du Ø som oe, når du klarer å skrive norsk Å?

Anonymkode: bb1be...c19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...