Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #1 Skrevet 2. mars 2018 Heisann! Jeg er en jente på snart 23 år. Jeg og samboeren min har vært sammen i snart 5 år, og i fjor kjøpte vi en tomannsbolig med 3 soverom! Han jobber offshore og jeg har fått meg fast jobb på et legesenter. Vi har snakket mye om det å bli gravide, jeg kjenner på hele kroppen at det kribler, har så lyst å bli gravid! Han er mer der at om det skjer så skjer det, men at dette ikke er noe vi skal planlegge å få nå. Forrige uke, for 11 dager siden, tok jeg ut en hormonspiral grunnet plager. Da hormonspiralen satt i, hadde jeg regelmessig mens. Jeg fikk resept på p ring og satte inn en slik samme dagen. I tillegg fikk jeg beskjed om at jeg ikke burde ha ubeskyttet sex de neste 7 dagene om jeg ikke ville bli gravid. Dette fikk også samboeren min beskjed om da jeg kom hjem. Både 2 dager før og samme dag som EL hadde vi ubeskyttet sex. Det er nå 5 dager siden EL. I går hadde jeg noen rare stikkende "smerter" i lyskeområdet, det varte bare i en time før de var over, aldri hatt den type smerte. I dag er jeg øm i brystene. Jeg har jo inne p ringen enda, men mtp. advarselen om å ikke ha ubeskyttet sex, tror dere jeg kan være gravid? Har lest mye om folk som merker tegn til graviditet så tidlig, men har jo aldri vært gravid selv, så aner ikke hvordan kroppen min kommer til å reagere. Jeg håper jo i all hemmelighet at det skal sitte en spire der, og at jeg kan ta en positiv test om 11 dager ca. Hva tror dere? Anonymkode: c09bc...1e7
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #2 Skrevet 2. mars 2018 Selvfølgelig kan det hende du er gravid, men det kan også godt hende du bare kjenner hormonendringer i kroppen fordi du har gått fra et prevansjonsmiddel til et annet. Anonymkode: e46cc...e0c
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #3 Skrevet 2. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig kan det hende du er gravid, men det kan også godt hende du bare kjenner hormonendringer i kroppen fordi du har gått fra et prevansjonsmiddel til et annet. Anonymkode: e46cc...e0c Ja, den kan jo også hende... Jeg blir jo litt utålmodig og desperat etter svar, hihi... Får uansett ta en test om en uke eller 2 så jeg er helt sikker. Anonymkode: c09bc...1e7
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #4 Skrevet 2. mars 2018 Hvordan påviste du eggløsning? Anonymkode: cc57b...61a
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #5 Skrevet 2. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvordan påviste du eggløsning? Anonymkode: cc57b...61a Eggløsningen går jeg ut i fra på en app der jeg registrerer menstruasjon og indikerer syklus. Merket også godt på utflod at den var annen konsistens på, noe jeg har merket ved andre anledninger. Om jeg i det hele tatt har hatt en faktisk eggløsning er jeg jo ikke 100% sikker på mtp at jeg tok ut spiralen den uken... Anonymkode: c09bc...1e7
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #6 Skrevet 2. mars 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eggløsningen går jeg ut i fra på en app der jeg registrerer menstruasjon og indikerer syklus. Merket også godt på utflod at den var annen konsistens på, noe jeg har merket ved andre anledninger. Om jeg i det hele tatt har hatt en faktisk eggløsning er jeg jo ikke 100% sikker på mtp at jeg tok ut spiralen den uken... Anonymkode: c09bc...1e7 Jeg hadde ikke brukt en app til å beregne syklus når spiral akkurat er tatt ut. Anonymkode: cc57b...61a
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #7 Skrevet 2. mars 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eggløsningen går jeg ut i fra på en app der jeg registrerer menstruasjon og indikerer syklus. Merket også godt på utflod at den var annen konsistens på, noe jeg har merket ved andre anledninger. Om jeg i det hele tatt har hatt en faktisk eggløsning er jeg jo ikke 100% sikker på mtp at jeg tok ut spiralen den uken... Anonymkode: c09bc...1e7 Ehhh du kan ikke stole på en spå du er sikkert ikke gravid Anonymkode: 716b2...054
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #8 Skrevet 2. mars 2018 Man kan vel fint beregne eggløsning ut i fra den ganske nøyaktig på samme måte som å regne eggløsning den 14.dagen i syklusen. Så appen er bare min måte å loggføre mens og syklus på. Denne appen går selvfølgelig ut i fra det som er forsket på ang når i syklus eggløsning forekommer ettersom hvor mange dager syklusen er på. Sjekk ut appen Flo selv, den er nemmelig ikke så dum, og jeg vet om flere som har blitt gravide ut i fra informasjonen man får om syklus der :-) Anonymkode: c09bc...1e7
Pobie Skrevet 2. mars 2018 #9 Skrevet 2. mars 2018 Det er slett ikke alle som har EL på dag 14 i syklusen. Jeg har vanligvis EL på dag 12 og deretter 16 dager før jeg får mensen. Og man har EL et visst antall dager før neste mens, ikke etter forrige mens, dvs hvis du har syklus på mer enn 28 dager, har du ikke EL på dag 14, selv om du skulle ha 14 dagers lutealfase. 14 dager lutealfase er kun et gjennomsnitt, ikke noe som gjelder alle kvinner. Så nei, du kan ikke stole på en app. Den kan kun gi en pekepinn, og kun hvis du har regelmessig syklus.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #10 Skrevet 2. mars 2018 Nå var det ikke sagt jeg stoler 100% på appen, men selvfølgelig går jeg ut i fra den og mensenen min når jeg først skal gå ut i fra noe. Når jeg går ut i fra at jeg da hadde eggløsning på dag 14. og den var på søndag, så er det jo selvsagt en sjanse å bli gravid da jeg hadde ubeskyttet sex både dag 12 og dag 14 (++), og man også tar med i betraktning at sædcellene kan overleve i flere dager. Jeg kunne vel derimot ha vært mye mer sikker dersom jeg hadde tatt eggløsningstester o.l, men nå gikk jeg ut i fra det jeg hadde å gå på fra før av ;-) Jeg har som sagt hatt regelmessig mens hele veien, så om jeg da får mens når jeg skal neste gang, vet jeg jo i tillegg at menstruasjonen min er uendret. :-) Anonymkode: c09bc...1e7
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #11 Skrevet 2. mars 2018 Gjennomsnittskvinnen har eggløsning 14 dager FØR første dag i mens, så en slik app registrerer mensen din og beregner når du har eggløsning i forhold til når neste mens er ventet, for da vil eggløsning være 14 dager før den dagen mensen er ventet neste gang. Siden du tok ut en hormonespiral og satte rett inn en p-ring kan du ikke stole på hverken appen eller signalene kroppen gir deg, for du er påvirket av hormonene du tilsetter kroppen din. Du må også huske på at p-ringen inneholder mye mer hormoner enn hormonspiralen, den inneholder det samme som p-piller, altså både østrogen og gestagen, så den virker ved å forhindre eggløsning. Hormonspiralen hinder ikke eggløsning for alle, selv om den gjør det for noen, og den inneholder bare en type hormoner. P-staven inneholder to typer hormoner og forhindrer svangerskap ved at den forhindrer eggløsning. De blødningene du får på p-stav er ikke en mens, men en bortfallsblødning fordi du fjerner ringen i en uke, du har ikke hatt eggløsning. Anonymkode: e46cc...e0c
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #12 Skrevet 2. mars 2018 TS Nå vet jeg ikke hvor p-staven kom inn i bildet, men ellers et veldig oppklarende svar! Jeg bygger mine mistanker på advarselen jeg fikk hos gynekolog da jeg tok ut spiralen på sykehuset, om at jeg kunne bli gravid de neste 7 dagene. Det jeg fortsatt er usikker på er eggløsningen som dere mener jeg ikke har hatt. Jeg forstår at man ikke har hatt eggløsning om man har hatt blødning mellom bytte av p-ring, men dette er da den første p-ringen jeg har satt inn, så den slags mens/blødning har jeg ikke hatt enda. Anonymkode: c09bc...1e7
Pobie Skrevet 3. mars 2018 #13 Skrevet 3. mars 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: TS Nå vet jeg ikke hvor p-staven kom inn i bildet, men ellers et veldig oppklarende svar! Jeg bygger mine mistanker på advarselen jeg fikk hos gynekolog da jeg tok ut spiralen på sykehuset, om at jeg kunne bli gravid de neste 7 dagene. Det jeg fortsatt er usikker på er eggløsningen som dere mener jeg ikke har hatt. Jeg forstår at man ikke har hatt eggløsning om man har hatt blødning mellom bytte av p-ring, men dette er da den første p-ringen jeg har satt inn, så den slags mens/blødning har jeg ikke hatt enda. Anonymkode: c09bc...1e7 Ekstremt lite sannsynlig at du blir gravid i løpet av de 7 dagene. Egget trenger som regel 2 uker på å modnes, det er derfor man ikke har EL umiddelbart etter mensen. Hvis du har gått på prevensjon og deretter bytter til en annen type prevensjon som forhindrer EL samme dagen, har ikke et evt tid til å modnes og slippes i løpet av 7 dager. I teorien kan det nok skje at man slipper et egg i den overgangsfasen, men det er svært lite sannsynlig at du har EL umiddelbart. Hvis du hadde EL, noe du ikke kan vite med mindre du tok EL-tester, er det en ørliten sjanse for at du er gravid. Men det er det ingen her inne som kan gjette om du er eller ikke. Du må nesten bare vente et par uker og ta en test. Jeg ville regnet det som lite sannsynlig, og symptomene er nok heller pga bytte av prevensjon.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2018 #14 Skrevet 3. mars 2018 Hvis du ønsker så sterkt å bli gravid, synes jeg du skal snakke med samboeren din om det. At han sier skjer det så skjer det, betyr ikke nødvendigvis at han er klar. Og du kjenner etter håp etter å være gravid. Si hvor mye du ønsker et barn, og vær ærlig og åpen, ikke bare «la det skje». Når det kommer til stikkingene, detkan være noe du kjenner fordi du håper. Vent halvannen uke til og ta en test du. Anonymkode: 6cd4c...265
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå