Gå til innhold

NRK om nett overgrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja i går gikk det på FBI i går. Jeg må bare si det til noen, da jeg synes det er så utrolig fælt. Han som de gjenga meldingene fra det var en god venn av meg. Jeg hadde aldri aldri aldri tenkt dette om vedkommende. Når de da gjenga hva han hadde skrevet til disse jentene begynnte jeg å gråte! Utrolig vi gikk på skole sammen og senere kolleger og jeg var så glad i å ha han som venn. 

Damer dere tror dere kjenner noen, men aldri stol på noen! Jeg hadde aldri hatt noe som helst i mot at han hadde sittet barnevakt for jentene mine, jeg blir så skremt av dette😭

Anonymkode: 32ebb...740

Videoannonse
Annonse
Gjest Mari Y
Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja i går gikk det på FBI i går. Jeg må bare si det til noen, da jeg synes det er så utrolig fælt. Han som de gjenga meldingene fra det var en god venn av meg. Jeg hadde aldri aldri aldri tenkt dette om vedkommende. Når de da gjenga hva han hadde skrevet til disse jentene begynnte jeg å gråte! Utrolig vi gikk på skole sammen og senere kolleger og jeg var så glad i å ha han som venn. 

Damer dere tror dere kjenner noen, men aldri stol på noen! Jeg hadde aldri hatt noe som helst i mot at han hadde sittet barnevakt for jentene mine, jeg blir så skremt av dette😭

Jeg tenker at da har man problemer. Det som er så synd er at f eks pedofili er et tema som fortsatt er tabu aa snakke om. Det er mange missoppfatninger ute aa gaar, bl a pga media, og det gjoer overgrep vanskeligere aa avdekke. Naa kan det hende innlegget blir fjernet, dersom det gaar i mot retningslinjene, men jeg proever likevel. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er et viktig innlegg - sånn á propos den lange debatten for noen uker siden om hvorvidt det er fruktbart å snakke om "monstre" eller ikke.

Så lenge ordbruken ikke hjelper oss å identifisere dem (snarere tvert imot), så er det bare kontraproduktivt. Og dette programmet minner oss jo på at det er blant normale mennesker vi må lete. Man blir ikke grønn selv om man er pedofil. Ingen kan plukke dem ut i mengden.

Anonymkode: f3c34...fa2

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke sett programmet, men jeg skjønner godt hva du mener. Jeg stoler ikke på noen, for jeg har smertelig erfart at folk aldri vet hva som skjuler seg bak husets fire vegger.

Anonymkode: 09d90...9b2

Gjest Mari Y
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er et viktig innlegg - sånn á propos den lange debatten for noen uker siden om hvorvidt det er fruktbart å snakke om "monstre" eller ikke.

Så lenge ordbruken ikke hjelper oss å identifisere dem (snarere tvert imot), så er det bare kontraproduktivt. Og dette programmet minner oss jo på at det er blant normale mennesker vi må lete. Man blir ikke grønn selv om man er pedofil. Ingen kan plukke dem ut i mengden.

Anonymkode: f3c34...fa2

Der sa du det riktig. Kunne ikke sagt dette bedre selv. Nå er dette noen uker siden. 

Men poenget er fortsatt like relevant. Det er lett å se for seg dem som monstre, fordi handlingen er så uhyrlig.

Endret av Mari Y
Gjest Mari Y
Skrevet

Jeg tror det som er viktig er at vi burde opprette hjelpetelefoner for pedofile i Norge(merk: Pedofili er en tiltrekning til pre-pubertale barn. Ikke alle pedofile er overgripere og ikke alle overgripere er pedofile. Er man f eks tiltrukket av en på 14 kalles det hebefili). Det har man startet med i andre land. 

2:) Politiet er dessverre underbemannet, og derfor har de minde ressurser til å ta overgripere. Hva med å bygge ut politi-etaten, f eks i Oslo? Eller at man boer endre lovverket slik at de lettere kan ta potensielle overgripere. Dagens lovverk beskytter egentlig ikke barn, noe saerlig. F eks er ikke tegninger som fremstiller barn noedvendigvis overgrepsmateriale. En sex-dukke tar heller ikke skade av å bli pult. Ekte barn gjoer, og det er forskjellen.  

Vi vet ogsaa at en god del overgrep skjer i hjemmet, og faktisk er veldig mange barneovergripere selv barn. Det er altså langt fra bare voksne som begaar overgrep mot barn. Og jeg tror dette betyr at det må avdekkes så tidlig som mulig. F eks hadde NRK et program tilpasset små barn for hvordan man kan si ifra dersom man opplever overgrep. Noen var for at man burde vise dette i barnehagen, fordi barn kan bli nektet å se det hjemme. Jeg er enig. Og også fordi at ofte er overgriperen naermeste familie. De er nesten aldri fremmede. 

Gjest Mari Y
Skrevet

Jeg synes foroevrig at dokumentaren 'the pedophile next door' og den norske dokumentarserien 'Innafor' satte veldig bra fokus på dette. 

Fordi noen mennesker tenner seksuelt på barn, og fordi at samfunnets tabuer rundt dette kan gjoere risikoen stoerre for overgrep. 

Gjest Forumassistent
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Hanne Mari, forumansvarlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...