Gå til innhold

Har du noen gang takket nei til sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen ville sykemelde meg, men jeg sa nei. Skal selvfølgelig ta imot om jeg blir verre, men føler meg ikke dårlig nok til å være hjemme. Er ikke noe som smitter andre heldigvis. 

Har dere noen gang takket nei? Hva sa legen da? 

Anonymkode: 30f77...011

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, 2 ganger. 1 gang med lungebetennelse, og 1 gang hvor jeg var å vei helt ned i kjelleren. Begge gangene skulle jeg tatt den i mot, for jeg hadde det virkelig ikke bra

Anonymkode: 0e31b...67c

Skrevet

Ja, ved hyperemesis og nakkebrudd :) 

Anonymkode: 70413...1a1

Skrevet

Ja, flere ganger faktisk. 

En gang pga store nakkeplager. Legen ville omtrent skrive sykmelding før han hadde undersøkt meg. Jeg måtte poengtere at jeg kom dit for å få en medisinsk vurdering og forslag til behandling, ikke nødvendigvis et papir på st jeg var arbeidsudyktig!

min nåværende lege kjenner meg heldigvis godt. Han pleier å spørre hvor mange egenmeldingsdager jeg har benyttet før jeg kommer og om jeg selv mener jeg trenger sykmelding. 

Anonymkode: 800a9...c69

Skrevet

Ja, flere ganger. Skulle takket ja flesteparten av gangene. Har og takket ja, fått sykemelding en uke og kommet på jobb etter to dager. 

Jobben min kan bare jeg gjøre, mer eller mindre. Så det sitter langt inne å skulle være hjemme! Da stresser jeg bare med deadlines og ting som skulle vært gjort 

Anonymkode: 3135f...bf2

Skrevet

Ja, da jeg gikk gravid med første barnet. Burde takket ja, for det endte i prematurfødsel og en dysmstur baby med masse jobb for en uerfaren førstegangsmamma

Anonymkode: c0266...c6d

Skrevet

Ja. Nå er jeg langtidssykemeldt. 

Anonymkode: 69402...906

Skrevet

Ja, det har jeg gjort flere ganger, og noen ganger bedt om å få delvis sykmelding i stedet for full sykmelding. 

Anonymkode: 13b8e...30a

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, 2 ganger. 1 gang med lungebetennelse, og 1 gang hvor jeg var å vei helt ned i kjelleren. Begge gangene skulle jeg tatt den i mot, for jeg hadde det virkelig ikke bra

Jeg glemte jo den siste og viktigste gangen, så da blir det 3 ganger. Den 3 tredje gangen ble jeg tilbudt sykemelding flere ganger, noen av gangene tok jeg i mot for noen dager før jeg var tilbake på jobb. Så smalt det skikkelig, og nå har jeg ikke vært på jobb på nesten 3 år. Så jeg tror at man av og til burde lytte til legen. Hadde jeg gjort det, så hadde jeg kanskje vært i jobb i dag eller i det minste ikke blitt så syk som jeg har vært

Skrevet

Ja, eller psykologen min foreslo sykemelding fordi jeg sliter sosialt på jobb. Men jeg trenger fast stilling, så jeg tør ikke bli sykemeldt før det er avgjort. De vil ikke ha noen som føler seg ensom blant kollegaene og er sykemeldt halve tiden... da klorer jeg meg heller fast og håper på bedre tider. Men jeg vet det er en reell sjangse for at jeg går i kjelleren pga dette.... såå, ja, ikke lett. (annen jobb, sa du? Haha, prøv å bo i distrikts-Norge. Det er 30 søkere på hver eneste jobb, og alle har fortrinn over hverandre).

Anonymkode: 15ccc...7a5

Skrevet

Ja. Jeg fikk heller til ordning med arbeidsgiver om å jobbe når og hvor jeg kunne. Gull verd.

Anonymkode: d4a6b...077

Skrevet

Jeg har ved flere anledninger valgt å gå mot legens anbefalinger om sykemelding.

Det har ikke vært alvorlig nok til at han insisterte og han skjønte at jeg har godt av å jobbe.

Anonymkode: 15f00...0b6

Skrevet

Ja men fikk tilpasset mine arbeidsoppgaver på jobb, slik at to kollegaer "la meg for hat" og den ene faktisk sa jeg burde holdt meg hjemme, så skjer ikke igjen ... 

Anonymkode: 9a0fd...e20

Skrevet

Ja, jeg var på et litt dårlig sted psykisk. Legen sykemeldte, mens jeg mente at alt ville bli tusen ganger verre om jeg satt hjemme og kjente på min egen udugelighet. Jeg leverte aldri sykemeldingen på jobb, og ba legen pent om å droppe hele greia. Jeg er VELDIG glad for at jeg jobbet meg gjennom det, og er overbevist om at det var bra for psyken å stå i arbeid. 

Anonymkode: db4f6...6af

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme erfaring som deg. En gang etter en ulykke med brudd. Neste gang fordi jeg var helt utslitt. Siste gang tok det et år før jeg greide å innrømme hvor syk jeg var. Legen mente da at jeg trolig burde vært sykemeldt minst et år før han forslo det, dvs. minst to år før jeg selv tok til vett. Som deg har jeg nå ikke vært i jobb på over fire år, og legene har fremdeles ikke funnet ut hva som feiler meg. Jeg er rimelig sikker på at hvis jeg ikke hadde kjørt meg selv helt i kjelleren slik jeg gjorde, så hadde jeg hatt et bedre funksjonsnivå i dag.

Anonymkode: 68956...71b

Skrevet

Ja mange ganger. Er sykmeldt etter operasjoner og setter ikke spørsmålstegn ved det men takker nei når det er relatert til de kroniske sykdommene. Legen banker som regel i bordet når jeg MÅ ha sykemelding og da tar jeg imot. 

Skrevet

Ja, flere ganger 

Anonymkode: 0ac78...828

Skrevet

Hva er så jevt med å «takke nei» til sykemelding? Hvorfor på død og liv presse seg til å jobbe når man faktisk er syk og ikke trenger det? Antar at legen ikke vil sykemelde uten at det er god grunn. Ingen takker dere eller hyller dere for å presse dere gjennom jobb når dere ikke er istand til det. Stor forskjell på å misbruke systemet og «sykemelde seg» og å benytte seg av systemet når man trenger det. Selv lot jeg meg sykemelde når jeg ble syk og innså at jeg ville være mer til byrde om jeg skulle ha presset meg til jobb enn å faktisk innse at jeg har lite å bidra med som syk, og heller bør holde meg hjemme og bli frisk for og kunne komme sterkere tilbake. Jobben er ikke alt. Helsa er minst like viktig, og uten å ta vare på helsa vil man heller ikke være istand til å jobbe på lang sikt

Anonymkode: ea68a...3f6

Skrevet

Ja og kjenner til mange tilfeller i Arendal kommune, folk vil ikke være hjemme i helger selv om de er smittsomme eller har skadet seg. Er man borte mister man bonusen for pålagte ekstra helger.

Anonymkode: ad0c3...400

Skrevet

Ja, flere ganger. Jeg «hadde ikke tid» til å være sykmeldt, pga alt for mye å gjøre på jobb. Jeg fikk i stedet innsovningsmedisin da jeg var for stresset til å få sove, og smertestillende pga diverse smerter i kroppen. 

Til slutt «tvang» legen gjennom en sykemelding. Jeg var utsatt for alvorlige trusler og store belastninger over tid på jobb, og traff veggen. Det tok et år og et jobbytte for å stable meg på beina. Jeg ser at jeg skulle ha tatt imot sykemelding tidligere, før jeg var helt i kjelleren. 

Anonymkode: 6e89b...a5d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er så jevt med å «takke nei» til sykemelding? Hvorfor på død og liv presse seg til å jobbe når man faktisk er syk og ikke trenger det? Antar at legen ikke vil sykemelde uten at det er god grunn. Ingen takker dere eller hyller dere for å presse dere gjennom jobb når dere ikke er istand til det. Stor forskjell på å misbruke systemet og «sykemelde seg» og å benytte seg av systemet når man trenger det. Selv lot jeg meg sykemelde når jeg ble syk og innså at jeg ville være mer til byrde om jeg skulle ha presset meg til jobb enn å faktisk innse at jeg har lite å bidra med som syk, og heller bør holde meg hjemme og bli frisk for og kunne komme sterkere tilbake. Jobben er ikke alt. Helsa er minst like viktig, og uten å ta vare på helsa vil man heller ikke være istand til å jobbe på lang sikt

Anonymkode: ea68a...3f6

Jeg har svart over her at jeg to ganger takket nei. Det var ikke fordi det var jevt. Første gang gjorde jeg det fordi jeg oppriktig mente jeg kunne jobbe tross smertene etter ulykken, noe jeg jo også gjorde. Jeg tåler godt smerte, selv sterke smerter, og kan fint jobbe med store smerter, spesielt smerter jeg vet er der bare en periode. Men jeg hadde nok ikke presset meg på jobb slik hvis jeg visste at jeg også var fysisk syk utenom dette. Men jeg hadde jo vært hos lege for andre ting og fått høre at jeg var frisk, så da tenkte jeg ikke at det å jobbe med skadene kunne gjøre noe veldig negativt med resten av helsen min. Skaden helet seg, jeg var hos lege noen ganger pga. andre ting, fikk vite at jeg var frisk. Så ble ting så tunge fysisk at jeg også begynte å få psykiske reaksjoner. Det var da legen mente jeg burde sykemeldes, da pga. psykisk helse. Men jeg visste jo at jeg ikke var psykisk syk, den psykiske reaksjonen kom fordi jeg ikke fungerte fysisk. Så gikk jeg enda et år til, hvor jeg ba om en rekke blodprøver på ting jeg visste ikke hadde vært normale flere år tidlgiere, men som var blitt bagatellisert av legene. Det ble fremdeles bagatellisert. Inntil jeg selv omsider, et år etter legen ville sykemelde meg for "psykiske problemer", innrømmet at jeg var for syk til å jobbe. Dumt, ja, for jeg tror jeg ble mye sykere av å presse meg slik jeg gjorde de siste årene, spesielt det siste året. Men samtidig ikke bare dumt, for hadde jeg sykemeldt meg da legen ville sykemelde meg pga. "psykiske plager" så ville jeg trolig aldri blitt trodd på at jeg faktisk var og er syk. Nå, flere år etterpå greier spesialistene fremdeles ikke å si hva årsaken er til de patologiske prøvene mine. Hadde jeg imidlertid blitt sykemeldt pga. "psykiske plager" så hadde jeg nok aldri blitt tatt på alvor av de spesialistene som forsøker å utrede meg, fordi flere av de symptomene jeg hadde og har på den fysiske sykdommen kan forveksles med kroppslige symptomer man kan få ved visse psykiske problemer. Så selv om jeg aldri burde presset meg selv slik jeg gjorde (jeg elsker jobben min :) ), så var det ironisk nok det beste på lang sikt for meg, fordi det ga meg sjansen til å få tatt de andre prøvene som så viste seg å være patologiske. Jeg hadde ikke vært i jobb i dag likevel, men hverdagen min hadde nok vært enklere om jeg ikke hadde kjørt meg selv så forferdelig ned som jeg gjorde. Når jeg forhåpentligvis kan få behandling så vet jeg at veien tilbake blir lengre.

Men jeg er helt enig med deg, er man syk har det normalt liten hensikt å presse seg selv og gå mot legenes anbefalinger. Det er sjelden lurt, og det kan i mange tilfeller bare føre til langt mer alvorlig sykdom og mye lengre fravær fra jobb.

Anonymkode: 68956...71b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...