Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Jeg var i en diskusjon i dag. Personen jeg diskuterte med mente at seksuelle overgrep ikke er verre enn "vanlig" vold. Altså at det ikke er mer traumatiserende å bli banket opp og befølt enn å bare bli banket opp. Eller at det ikke er verre å bli voldtatt enn å oppleve grov vold. Han mente begge deler krenker kroppslig integritet. Jeg mener at dette må være helt feil, men følte at jeg ikke klarte å argumentere godt for det. Altså, selvsagt krenker alle disse handlingene kroppslig integritet, men jeg mener at det seksuelle er personlig på et annet plan likevel. Er det noen som kan sette ord på disse tankene for meg? Anonymkode: 77a63...2c7
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 Jeg har blitt voldtatt og misbrukt da jeg var barn, jeg har også blitt banket opp da jeg var voksen. Begge deler er helt jævlig, og ekstremt krenkende. Jeg tror ikke det finnes en fasit på det, rett og slett. Noen som har opplevd begge deler vil synes det var verre å bli banket opp, noen vil syns voldtekt var verre, mens andre igjen vil si at det var helt det samme. Derfor blir det litt skummelt å prøve og diskutere dette emnet, selv for de som HAR opplevd det, fordi følelsesliv ikke har en fasit. Anonymkode: 8e19f...689
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 Det er like ille og er like mye en trigger for traume/ptsd. Jeg ble misbrukt som barn. Det var ikke grusomt selv om det var grusomt, om du skjønner? Det var misbruk av maktforhold akkurat slik vold er. Vold skaper frykt og overgrep skaper frykt. For å finne ut hva som er verst, kan man jo spørre seg om hva man ønsker: en voldtekt eller bli grisebanket? Hva er best? Det er i tilleg to ting som ikke kan sammenlignes. Det er også slik at hvor ille det er kommer helt an på personen som er offeret. Hvor mye det traumatiserer kommer helt an på hvem man er som person. Anonymkode: 3886c...518
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, LillaGorilla♥♥ skrev: Er det noe å «konkurrere» om? Det var en veldig rar måte å lese innlegget mitt på. HI Anonymkode: 77a63...2c7
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 Jeg ble misbrukt, voldtatt, utsatt for vold og psykisk trakassering. Jeg sliter overhodet ikke med volden jeg ble utsatt for. Jeg sliter med traumene fra misbruket, voldtektene og det psykiske. Jeg drev og provoserte mine foreldre, selv om jeg vet jeg fikk juling. Men juling, var jo ingenting imot det andre. Anonymkode: db136...a28
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 Jeg tenker og det kommer an på hvem som utfører volden eller overgrepet, hvilken relasjon man har til den personen. Anonymkode: 30ff5...5db
Gjest Mari Y Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg var i en diskusjon i dag. Personen jeg diskuterte med mente at seksuelle overgrep ikke er verre enn "vanlig" vold. Altså at det ikke er mer traumatiserende å bli banket opp og befølt enn å bare bli banket opp. Eller at det ikke er verre å bli voldtatt enn å oppleve grov vold. Han mente begge deler krenker kroppslig integritet. Jeg mener at dette må være helt feil, men følte at jeg ikke klarte å argumentere godt for det. Altså, selvsagt krenker alle disse handlingene kroppslig integritet, men jeg mener at det seksuelle er personlig på et annet plan likevel. Er det noen som kan sette ord på disse tankene for meg? Anonymkode: 77a63...2c7 Jeg synes ikke det er noe poeng i å sammenligne. Alt er skadelig uansett om det er psykisk, fysisk eller seksuelt. Jeg tenker også at hvordan utsatte takler det er veldig individuelt. Noen faar problemer for resten av livet, andre klarer å komme seg igjennom det. Endret 1. mars 2018 av Mari Y
Gjest Mari Y Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ble misbrukt, voldtatt, utsatt for vold og psykisk trakassering. Jeg sliter overhodet ikke med volden jeg ble utsatt for. Jeg sliter med traumene fra misbruket, voldtektene og det psykiske. Jeg drev og provoserte mine foreldre, selv om jeg vet jeg fikk juling. Men juling, var jo ingenting imot det andre. Anonymkode: db136...a28 Man skal jo ikke slaa barna, uansett om de provoserer eller ikke(og alle barn kan nok drive foreldrene litt til vannvidd av og til). Så dette er ikke din feil, men at foreldre ikke vet hvordan de skal haandtere barna. Ofte fordi de ikke er friske, tror jeg. Eller de har blitt banket eller slaatt selv som barn.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #10 Skrevet 1. mars 2018 4 minutter siden, Mari Y skrev: Man skal jo ikke slaa barna, uansett om de provoserer eller ikke(og alle barn kan nok drive foreldrene litt til vannvidd av og til). Så dette er ikke din feil, men at foreldre ikke vet hvordan de skal haandtere barna. Ofte fordi de ikke er friske, tror jeg. Eller de har blitt banket eller slaatt selv som barn. 🤔 Anonymkode: 2bff0...552
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #11 Skrevet 1. mars 2018 Jeg tror veldig klart at et seksuelt overgrep som regel er mer skadelig og mer krenkende enn andre overgrep. Grunnen er at selv om begge deler er å invadere personlige grenser, stjele trygghet osv, så et et seksuelt overgrep i tillegg noe som invaderer intimitet. Det seksuelle er knytta til noe sjelelig og emosjonelt også, det er ikke bare en fysisk greie. Legg til alt det andre som er knytta til sex; at det for mange handler om moral, skyld, skam, bluferdighet og dyd også - og legg til det faktum at man gjerne vil ha et sexliv igjen etterpå, men opplever at det området av livet er blitt besudlet og fratatt "helligheten" og eksklusiviteten. Så ser du fort at skadepotensialet er enda større. Det er ikke tilfeldig at seksuell vold brukes bevisst mot motstandere i krig. Det brukes også i tortur. Man kunne jo tenke seg at det potensielt er mer smertefullt å bli utsatt for tortur mot trommehinne/ører, fingertupper, øyne, tenner, tunge osv, men tortur mot kjønnsorganer har i tillegg et psykologisk aspekt der offeret ydmykes. Anonymkode: e37bb...c10
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #12 Skrevet 1. mars 2018 Det er forskjell på vold, og det er forskjell på seksuelle overgrep. En voldtekt kan være alt fra kjæresten som har sex med deg når du sover, eller er sørpe full, til overfallsvoldtekt av grov karakter, hvor du i tillegg er redd for å miste livet og blir gravid. Vold kan være alt fra en ørefik, til å bli påført bruddskader, hørsel og synstap, hodeskader o.s.v. Det er derfor vanskelig å sammenligne disse overgrepene på generelt grunnlag. Anonymkode: ba688...323
Gjest Mari Y Skrevet 1. mars 2018 #13 Skrevet 1. mars 2018 Det er vel alt i alt ganske traumatiserende eller skadelidende alt sammen. Kan ikke sammenligne.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #14 Skrevet 1. mars 2018 Hva er vitsen med å diskutere dette ? Synd egentlig det er helt usmakelig. Anonymkode: 88ca0...776
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #15 Skrevet 1. mars 2018 Jeg tror det kommer mye an på samfunnet du vokser opp i og hva du har blitt opplært til å oppfatte som fornedrede. Anonymkode: 0918b...5b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå