Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Jeg har alltid oppdratt alle mine barn til at de kan komme til meg med alle sine problemer. Store, små, vanskelige, tøffe, ja, uansett. Og det gjør de også. Jeg har også bestandig vært åpen for at de kan ha venner på besøk hver dag og overnatting i helger om de vil det. Sånn sett er det blitt et slags åpent hus her. Den eldste datteren min er for lengst tenåring og nærmer seg myndig. Hun har hatt venner, gutter som jenter gående inn og ut av huset her i alle år. Og hun har alltid praktisert at dersom hun ikke kan hjelpe vennene sine, så spør vi mamma, for hun kan hjelpe. Så da er jeg blitt en samtalepartner for vennene hennes også. Det er veldig hyggelig og viktig å ha et godt forhold til vennene hennes altså, men jeg sier alltid til de at dersom de har et problem som jeg synes det er viktig å ta opp med foreldrene deres, så vil jeg gjøre det. Og det har jeg gjort. Ja, jeg har sladret på noen av de. Men de kommer likevel til meg til tross for dette. Nå har alt dette skapt problemer for meg. I fjor sommer begynte noen av de å kalle meg mamma og mamma2. Jeg synes det var morsomt og spilte litt med. Men nå heter jeg «mamma» for hele gjengen og synes det er litt slitsomt. Jeg kan nesten ikke bevege meg utenfor døren før noen roper «mamma» og klemmer på meg og skal slå av en prat. Jeg har sagt i fra at jeg synes de skal bruke navnet mitt, men de sier at jeg er som en mamma for de alle, så de kaller meg det. Denne vennegjengen har litt spredt alder. Den eldste er 20 og den yngste er 16. Nå har noen av de eldste lagt med på sin tlf som ICE, og jeg har foreldre og ungdommer som ringer i tide og utide for å spørre om noe eller sjekke hvor ungdommene deres er. Jeg hadde en som ringte meg på FaceTime klokken 23.00 i går og fortalte at hun trengte å prate, for hun hadde så lyst til å kutte opp armene sine. Jeg sendte SMS til mor mens jeg pratet med henne og fikk samtalen kortet ned så jeg kom meg i seng før midnatt. Jeg har snakket med flere (både foreldre og instanser) på vegne av henne tidligere og jeg klarer å løse det en stund, så det var viktig at jeg ikke bare avsluttet samtalen før jeg visste det gikk bra, men jeg blir sliten av meglingen. En annen i denne vennegjengen har meg lagret som ICE. Han er født med en sykdom som kan føre til innleggelser av og til og hver gang han legges inn eller er på legevakten, så ringer de da meg. Hvordan kommer jeg meg ut av dette uten å svikte ungdommene? ps: et godt tips er å ikke gjøre denne feilen om dere fortsatt har mulighet til å stoppe det. Anonymkode: 87767...d74
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 Trodde ikke legevakt/sykehus brukte ICEsystemet jeg. Da lærte jeg noe nytt. Jeg praktiserer det samme som deg. Åpent hus. Jeg har hatt mange samtaler med min datters venner, men har aldri opplevd det så ekstremt som deg. De høres veldig lite selvstendig ut. Skjønner godt at du blir sliten når alle vennene hennes er så trengende. Anonymkode: e6981...74e
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 Lv/sykehus bruker ikke ice. Du vil ikke få telefoner fra lv/sykehus. Anonymkode: da32a...b2c
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 ICE er vel ikke noe som brukes av systemet uansett? Anonymkode: 6ee56...55a
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 ICE er hva jeg kaller det. Men jeg står som nærmeste pårørende for denne gutten og får telefoner de gangene han fraktes legevakt eller sykehus. Anonymkode: 87767...d74
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 Nice try, men det ble litt overdrevent... Anonymkode: 40f35...04f
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: ICE er hva jeg kaller det. Men jeg står som nærmeste pårørende for denne gutten og får telefoner de gangene han fraktes legevakt eller sykehus. Anonymkode: 87767...d74 Hvor står du som pårørende? regner med han er myndig da? Anonymkode: 6ee56...55a
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor står du som pårørende? regner med han er myndig da? Anonymkode: 6ee56...55a Han er 17 og har bestemt at jeg skal være oppført som nærmeste pårørende og har også lagt det inn på telefonen Anonymkode: 87767...d74
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Han er 17 og har bestemt at jeg skal være oppført som nærmeste pårørende og har også lagt det inn på telefonen Anonymkode: 87767...d74 Kanskje du må snakke litt med han om at dette ikke er noe all right overfor hans kjødelige foreldre, og at det også er å pålegge deg et stort ansvar som han ikke har avklart med deg. Det er jo også noen juridiske ting med det, som ikke holder. Anonymkode: 5e38a...2e8
FruTusenfryd Skrevet 2. mars 2018 #10 Skrevet 2. mars 2018 Jeg tenker at dette avtar etterhvert jeg da. Tenk så mange du hjelper! Skjønner det er slitsomt, men jeg hadde stått i det 😊
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #11 Skrevet 2. mars 2018 Jeg mener ikke dette negativt, men tenker at dette er en periode du nesten må stå i. Du har jo på en måte lagt opp til det selv. Vær stolt og glad over at du er en av de få voksne som ungdom får denne type tiltro til, og stoler på. Som sagt, dette går seg til når ungdommen blir voksne, og da kan du lene deg tilbake vel vitende om at du har vært en bauta i mange menneskers liv. Anonymkode: c8d91...b0a
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #12 Skrevet 2. mars 2018 Legevakten og sykehuset har tilgang til folkeregisteret hvor de finner nærmeste pårørende til barn under 18. Deg hjelper ikke hva gutten har lagt inn på telefonen sin eller om gan oppgir en eller annen ville fremmed sitt navn. De vil fortsatt kontakte hans foresatte. Anonymkode: 93293...f4d
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #13 Skrevet 2. mars 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Legevakten og sykehuset har tilgang til folkeregisteret hvor de finner nærmeste pårørende til barn under 18. Deg hjelper ikke hva gutten har lagt inn på telefonen sin eller om gan oppgir en eller annen ville fremmed sitt navn. De vil fortsatt kontakte hans foresatte. Anonymkode: 93293...f4d Når man er over 16 år, så har de full kontroll over egen helse. Det vil si at dersom de ikke vil at foreldrene skal vite noe, så får ikke foreldre vite noe. Det finnes mange jenter som har tart abort uten at foreldre får vite det og man bestemmer selv hvem som skal være pårørende. Hvis pasienten sier «ikke kontakt foreldrene mine» så har de ikke lov til det Anonymkode: 87767...d74
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #14 Skrevet 2. mars 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Når man er over 16 år, så har de full kontroll over egen helse. Det vil si at dersom de ikke vil at foreldrene skal vite noe, så får ikke foreldre vite noe. Det finnes mange jenter som har tart abort uten at foreldre får vite det og man bestemmer selv hvem som skal være pårørende. Hvis pasienten sier «ikke kontakt foreldrene mine» så har de ikke lov til det Anonymkode: 87767...d74 Det er jo ikke sånne tilfeller det er snakk om her. Det handler jo om en som kommer bevisstløs inn på akutten og ikke kan si fra selv. Anonymkode: 5e38a...2e8
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #15 Skrevet 2. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke sånne tilfeller det er snakk om her. Det handler jo om en som kommer bevisstløs inn på akutten og ikke kan si fra selv. Anonymkode: 5e38a...2e8 Hvor står det? Anonymkode: 87767...d74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå