Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Skrevet 1. mars 2018 Hei. Gutten min som er førskolebarn til høsten, var ganske sent ute med språket. De første ordene kom da han var 2,5 år. I starten bestod setninger stort sett av vokaler slik at det kun var oss som kjente han godt som forstod hva han sa. Han fikk dren og fjernet mandler og ting ble litt bedre. Han har nå som snart 5-åring, meget god språkforståelse, godt ordforråd. Men vi opplever at han har en veldig anstrengt tale. Han har f.eks store problemer med å synge. Han har liksom ikke pust til det. Han har en ganske grov og hes stemme. Det har han alltid hatt og har ingen ting med operasjon av mandler å gjøre. Han snakker som sagt "anstrengt". I tillegg skiller han ikke på lydene b-p, d-t og f-v. Det avhenger selvsagt hvor i ordet de dukker opp. Han kan stave alle ord etter bokstavlyd og leser faktisk korte ord. Elsker å bli lest for Han har god grovmotorikk, men har fremdeles ikke blyantgrep eller kan holde en saks uten hjelp. Jeg nevner dette for ofte henger sånne ting sammen. Barnehagen er ikke bekymret - ennå. De vil vente å se for hos mange løsner det plutselig. Jeg er bekymret fordi han har vært forsinket fra starten av. Jeg har tenkt å ta det opp med helsesøster. Er det noen som har barn som har hatt samme utfordringer? Hvilken hjelp fikk dere og hvordan er det nå? Vi har to andre barn som var veldig tidlig ute med språk og korrekt uttale, så har bare disse å sammenligne med. Anonymkode: 36cd1...7a5
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat samme med min jente, men tror det er mer normalt enn hva du tror. Ser ikke på det som et stort problem at hun tror det heter "liver" isteden for "lyver" og at hun holder blyanten med hele hånda. Anonymkode: 9bf4c...000
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Skrevet 1. mars 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat samme med min jente, men tror det er mer normalt enn hva du tror. Ser ikke på det som et stort problem at hun tror det heter "liver" isteden for "lyver" og at hun holder blyanten med hele hånda. Anonymkode: 9bf4c...000 Men forstår de andre hva hun sier? Det er ikke lett å forstå hva gutten min sier når han snakker pga at han snakker så anstrengt. Ordene blir presset ut på en måte. Mye spytt og pust og så er det litt hakkete på en måte.Jo mer han forteller, jo vanskeligere. Så ofte så stopper han opp og gir opp og klovner seg i stedet. Det er anstrengende for barn (og voksne) også for man må være skikkelig konsentrert for å få med seg alt. Anonymkode: 36cd1...7a5
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men forstår de andre hva hun sier? Det er ikke lett å forstå hva gutten min sier når han snakker pga at han snakker så anstrengt. Ordene blir presset ut på en måte. Mye spytt og pust og så er det litt hakkete på en måte.Jo mer han forteller, jo vanskeligere. Så ofte så stopper han opp og gir opp og klovner seg i stedet. Det er anstrengende for barn (og voksne) også for man må være skikkelig konsentrert for å få med seg alt. Anonymkode: 36cd1...7a5 aha. Ja, De forstår. Trodde du snakket om andre uttaleproblemer Anonymkode: 9bf4c...000
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 Ta han med til privat logoped. Det koster rundt 1500kr, men da kan de gi en vurdering du kan ta med til barnehagen. Dumt å gå å vente, i tilfelle det ikke går seg til. Så har dere kastet bort masse tid og gapet blir enda større. Anonymkode: c4a41...706
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #6 Skrevet 2. mars 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Ta han med til privat logoped. Det koster rundt 1500kr, men da kan de gi en vurdering du kan ta med til barnehagen. Dumt å gå å vente, i tilfelle det ikke går seg til. Så har dere kastet bort masse tid og gapet blir enda større. Anonymkode: c4a41...706 Det skulle jeg gjerne gjerne gjort, men det finnes ikke her på landet hvor jeg bor. Jeg ved at barn som har vedtak på logpedhjelp ikke får det fordi kommunen bare har en logoped, og hun har ikke kapasitet til å ta alle på en gang. Anonymkode: 36cd1...7a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå