Gå til innhold

Skilsmisse og sånt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen går fra meg og jeg sitter igjen med en unge jeg får hovedomsorgen for. Jeg har skjønt det sånn at man får barnetrygd for en ekstra unge og særfradrag på skatten. Hvordan fungerer dette, og hvor lang tid fra det trer i kraft? Har ikke den beste økonomien så må jo bare sette i gang og søke nå. Han skal levere inn flyttemelding for når han dro, blir det å gjelde fra den datoen da? Er helt forvirret men skal hvertfall prøve å få økonomien oppe å gå så vi klarer oss vi to.

Anonymkode: f516f...49f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I samme båt som deg. Lurer også på dette. 

Anonymkode: e5095...2ca

Skrevet

Ta kontakt med Nav, de kan hjelpe deg. Gå også inn på nav.no, der finner du nok mye.

Det første du må sørge for er at dere får timer til mekling på familievernkontoret, for tror ikke du får søkt på stønader før du har meklingsattest. Men sørg for at han har byttet adresse i folkeregisteret, da er i hvert fall riktig flyttedato registrert der.

Om du tjener lite har du kanskje også rett til overgangsstønad? Og har du lite å rutte med kan det også være at du kan få bostøtte, det sjekker du med kommunen du bor i. Sjekk der også om du får redusert beløpet til ev. barnehage og/eller sfo nå som du har hovedomsorgen.

Om du og mannen kommuniserer bra kan det være greit med en privat avtale om bidrag, men sjekk uansett bidragskalkulatoren på nav.no for å ha en noenlunde idé om hva far skal betale (slik at du ikke ender med en avtale hvor han betaler mindre enn han skal).

Det beste du gjør nå er å skaffe deg kunnskap om hva du har av rettigheter og muligheter.

Når du får oversikt tror jeg du vil føle deg litt bedre også, for da slipper du i hvert fall den usikkerheten.

Ta vare på deg selv fremover - lykke til videre :)

Anonymkode: d6243...f4c

Skrevet

Det skal gjelde fra den datoen han setter, ja.

Anonymkode: 57676...68e

Skrevet

Du må ha meklingsattest før du kan søke, og far må ha meldt flytting i folkeregisteret.

Husk også å søke overgangsstønad og støtte til barnetilsyn om du har barn i barnehage/sfo.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/barnetilsyn

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/overgangsstønad

https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/skjemaveileder/vedlegg?key=312706

Skatten din må du endre selv, logg inn på skatteetaten og kryss av for at du er enslig forsørger så vil du få nytt skattekort med lavere skatt.

Anonymkode: 05bf4...4e1

Skrevet

Hvis dere er gift, så gjelder det ikke før fra dere får seperasjonsbevilling fra fylkesmannen. Det tok noen uker her, og før du kan søke om det må man ha meklingsattest. Først når du har begge deler kan du søke om utvidet barnetrygd.

Vi gikk fra hverandre i april, jeg flyttet ut i starten av mai, i slutten av mai var vi til mekling og fikk mellingsattest. Sendte den inn til fylkesmannen og søkte om seperasjon. Søkte så nav om utvidet barnetrygd. Måtte vente til jeg fikk seperasjonsbevillingen før NAV behandlet søknaden om utvidet barnetrygd. Fikk den innvilget, men kun fra tidspunktet seperasjonsbevillingen var datert til, altså godt ut i juni, selv om jeg flyttet ut i månedsskiftet april/mai.

Anonymkode: 8ebc1...7a4

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere er gift, så gjelder det ikke før fra dere får seperasjonsbevilling fra fylkesmannen. Det tok noen uker her, og før du kan søke om det må man ha meklingsattest. Først når du har begge deler kan du søke om utvidet barnetrygd.

Vi gikk fra hverandre i april, jeg flyttet ut i starten av mai, i slutten av mai var vi til mekling og fikk mellingsattest. Sendte den inn til fylkesmannen og søkte om seperasjon. Søkte så nav om utvidet barnetrygd. Måtte vente til jeg fikk seperasjonsbevillingen før NAV behandlet søknaden om utvidet barnetrygd. Fikk den innvilget, men kun fra tidspunktet seperasjonsbevillingen var datert til, altså godt ut i juni, selv om jeg flyttet ut i månedsskiftet april/mai.

Anonymkode: 8ebc1...7a4

Det jeg vil frem til er at flere ting avhenger av hverandre, og det er ventetid/behandlingstid på ting.

Tok tre uker fra bestilling til vi fikk mekling. Etter mekling kunne vi søke om seperasjon. Så 2-3 uker behandlingstid før vi fikk seperasjonsbevilling. Etter det kunne vi søke NAV, ny behandlingstid, men da fikk vi etterbetalt, men kun fra innvilget seperasjon. 

Anonymkode: 8ebc1...7a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...