Gå til innhold

Tror du den var brukket...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I høst var jeg på ferie. Klarte å gjøre et skikkelig overtråkk i en trapp. Har tråkket over før, men ikke sånn som det... På ene siden av anklen/toppen av foten ble jeg hoven og blålig. Klarte overhodet ikke belaste foten på 4 dager (selv ikke med tramadol), og etter det klarte jeg ikke tråkke ned på den på 3 uker. Etter det var det fortsatt fryktelig vondt å vri den eller tråkke slik at jeg fikk belastning et spesielt punkt under foten - da ble det så vondt at hele benet "sviktet". Vil si det tok 6-8 uker før jeg klarte å bruke foten som normalt. 

Er nå i ettertid litt nysgjerrig på om den kanskje var brukket?

Grunnen til at det ikke ble sjekket er kort fortalt at det skjedde i syden, hadde ikke med forsikring og gadd rett og slett ikke styre rundt på lugubre sykehus der og da... når jeg kom hjem var jeg litt redd for å dra til legen fordi jeg tenkte at jeg kanskje kom til å få kjeft for å ikke ha gjort det, og når det fortsatt var vondt ganske lenge etterpå turte jeg heller ikke dra inn, for hvis det hadde vist seg at det var noe så hadde jeg sikkert fått høre at jeg burde kommet før... :roll: Dessuten måtte jeg til legen etter ferien før det igjen fordi jeg hadde tryna grasalt på ski og hadde ryggsmerter som gjorde at jeg ikke kunne jobbe påfølgende helg (veldig tungt fysisk arbeid på jobben min)

Anonymkode: 2fb4f...942

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som om det kunne vært det, men det trenger heller ikke ha vært mer enn et veldig kraftig overtråkk. Noen ganger kan overtråkk gi mer symptomer enn brudd, andre ganger er det motsatt.

Et røntgenbilde kunne muligens fremdeles ha vist det hvis det var brudd pga. avleiringer rundt bruddstedet, men det har jo ingen hensikt nå likevel, for da er det bare å stille din nysgjerrighet ;) Men er du veldig nysgjerrig kan du sikkert oppsøke et røntgeninstitutt og betale det helt privat (uten henvisning fra lege).

Men det viktigste er egentlig hva du bør lære fra dette.

Nr. 1 er at du ALDRI bør reise til utlandet uten en reiseforsikring!!!

Nr. 2 er at du ALLTID bør oppsøke lege i slike tilfeller!

Hvis det hadde vært et brudd så kunne du risikert å på dra deg en varig skade fordi du ikke fikk riktig behandling tidlig nok. Denne gangen var du tydeligvis heldig, men du ønsker å ha en fungerende kropp resten av livet, og da blir det for dumt å la være å oppsøke lege i slike tilfeller, bare fordi du ikke "gidder" eller synes det er flaut. Det er LANGT mer flaut å få funksjonsproblemer resten av livet bare fordi du ikke tok ansvar da det skjedde...

Så ta dette som en læring, og ta bedre valg neste gang! :)

Anonymkode: ee5c7...a3a

Skrevet

Jeg hadde vondt i flere uker etter overtråkking. 

Kjøp reiseforsikring neste gang...

Anonymkode: 1ef65...bef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...