Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #1 Skrevet 28. februar 2018 Jeg har lagt merke til at veldig mange sier de jobber som lærer. I andre yrker sier man at man ER tannlege, revisor, sykepleier osv. Man sier ikke at man jobber som ingeniør, liksom. Hvorfor sier dere dette? Er det fordi dere er ufaglærte? Anonymkode: 67707...3d3
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #2 Skrevet 28. februar 2018 Jeg er utdannet lærer, 6 år på «benken». Jeg ER lærer. Stolt av det også! Men, tror ikke du skal henge deg opp i bagateller. Dette er en bagatell i livet! Anonymkode: 32c3f...5dd
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #3 Skrevet 28. februar 2018 Jeg er lærer i videregående skole. Mens det korrekte jo er at jeg jobber som lærer, jeg er utdannet lektor. Anonymkode: fda77...dcc
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #4 Skrevet 28. februar 2018 Jeg tror det skyldes at mange lærer skiller på utdanning og jobb. En som jobber som lærer kan ha ulike utdanninger, lærer, adjunkt, ufaglært osv akkurat som en som er utdannet lærer kan jobbe som lærer, rektor eller vaskehjelp for den del. Ofte er det sammenfall mellom hva du jobber som og hvilken utdanning du har, men ikke bestandig. Om du sier at du jobber som lærer, eller andre ting, eller at du er lærer, kan også si noe om hvor mye du definerer deg selv ut fra jobben eller utdannelsen. Anonymkode: 47dad...06b
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #5 Skrevet 28. februar 2018 Jeg jobber som lærer i høgskolen. Er utdannet innen sosialfag. Derfor sier jeg det. Anonymkode: c5fed...cc0
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #6 Skrevet 28. februar 2018 Jeg både jobber som psykolog og er psykolog. Hva jeg svarer kommer vel mest av hvordan det blir spurt. Hvis noen spør hva jeg jobber med, svarer jeg at jeg jobber som psykolog. Aldri tenkt at det ene signaliserer yrkesstolthet mer enn det andre. Synonymer ville jeg påstå Anonymkode: b4819...eaf
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #7 Skrevet 28. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg både jobber som psykolog og er psykolog. Hva jeg svarer kommer vel mest av hvordan det blir spurt. Hvis noen spør hva jeg jobber med, svarer jeg at jeg jobber som psykolog. Aldri tenkt at det ene signaliserer yrkesstolthet mer enn det andre. Synonymer ville jeg påstå Anonymkode: b4819...eaf Jeg er psykolog, jobber med behandling av ungdom. Ville aldri sagt at jeg jobber som psykolog. Anonymkode: 24d48...040
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #8 Skrevet 28. februar 2018 2 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg er psykolog, jobber med behandling av ungdom. Ville aldri sagt at jeg jobber som psykolog. Anonymkode: 24d48...040 Jeg ser ikke problemet eller poenget med verken den ene måten eller den andre. Anonymkode: b4819...eaf
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #9 Skrevet 28. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er lærer i videregående skole. Mens det korrekte jo er at jeg jobber som lærer, jeg er utdannet lektor. Anonymkode: fda77...dcc Dette gjelder for meg også. Anonymkode: 17ee4...162
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #10 Skrevet 28. februar 2018 Jeg er utdannet adjunkt, men jeg jobber som sykepleier, psykolog, samlivsterapeut, vaskehjelp, kontorarbeider og innimellom som lærer/ pedagog. Med det sagt, tror jeg ikke det er noen spesiell grunn til at personer sier de jobber som lærer. Det finnes forøvrig mange ufaglærte i læreryrket, og lærermangelen blir større for hvert år. Anonymkode: 2aeb6...063
Optatium Skrevet 28. februar 2018 #11 Skrevet 28. februar 2018 «Så hva driver du med da?» «Jeg er lærer». «Hva jobber du med?» «Jeg jobber som lærer». Måter å besvare et spørsmål, har ingenting med yrkesstolthet å gjøre iallefall.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #12 Skrevet 28. februar 2018 Jeg har aldri nevnt yrkesstolthet, men jeg har tenkt at det er ufaglærte som svarer sånn. For da kan man ikke si «jeg ER lærer», det er man jo ikke selv om man jobber som det. Hi Anonymkode: 67707...3d3
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #13 Skrevet 28. februar 2018 Fordi lærer er en yrskestittel. De er gjerne utdannet adjunkt, lektor, førskolelærer med glsm osv. De skiller på yrkestittel og utdanning. Anonymkode: 13fd4...470
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #14 Skrevet 28. februar 2018 Jeg er adjunkt med opprykk. Jeg jobber som spes.ped.lærer. Men jeg tenkt litt på at... jeg vil ikke bli identifisert som 'lærerinna'. Det er utrolig mange antagelser om lærere som jeg ikke ønsker å identifisere meg med. Den verste jeg ofte hører er; 'du som er lærer, du liker vel å prate foran mye folk'. WTF, aldri i livet!! Samme med barneoppdragelse - jeg har ikke mer peiling på enkeltbarn jeg ikke jobber med enn hvilken som helst annen voksen person. Så jeg ER ikke lærer helt og holdent, men jobben min er likevel det. Anonymkode: e82b4...c74
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #15 Skrevet 1. mars 2018 Å uttale <<Jeg er lærer>> høres mest ut som <<jaiærlærer>> som høres ut som en talefeil. Lettere å si en lengre setning som Jeg jobber som lærer. Da slipper man å høres mongo ut. Tror det er åsaken. Anonymkode: b777c...a2c
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #16 Skrevet 1. mars 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Å uttale <<Jeg er lærer>> høres mest ut som <<jaiærlærer>> som høres ut som en talefeil. Lettere å si en lengre setning som Jeg jobber som lærer. Da slipper man å høres mongo ut. Tror det er åsaken. Anonymkode: b777c...a2c Hvilke tiltak bruker du ellers da, for å slippe å høres mongo ut? Regner med du har utarbeidet en masse strategier på det? Anonymkode: 17ee4...162
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #17 Skrevet 1. mars 2018 På 28.2.2018 den 14.39, Anonym bruker skrev: Jeg tror det skyldes at mange lærer skiller på utdanning og jobb. En som jobber som lærer kan ha ulike utdanninger, lærer, adjunkt, ufaglært osv akkurat som en som er utdannet lærer kan jobbe som lærer, rektor eller vaskehjelp for den del. Ofte er det sammenfall mellom hva du jobber som og hvilken utdanning du har, men ikke bestandig. Om du sier at du jobber som lærer, eller andre ting, eller at du er lærer, kan også si noe om hvor mye du definerer deg selv ut fra jobben eller utdannelsen. Anonymkode: 47dad...06b Vel, jeg er seniorrådgiver. Anonymkode: b6ddf...5f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå