Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #1 Skrevet 28. februar 2018 veldig snill og god jente. men hun har nå gjort noe som sjokkerer oss alle... hun overnattet over hos mormoren sin, og stjal hjem smykkeskrinet til mormoren!!! wtf! hun forklarte at hun syns det var så pent. skulle dog ikke gjøre noe mer med det. samme morgen før jeg fant smykkeskrinet kom hun inn på rommet og sa: mamma se, jeg fant to 500 lapper i den bagen min! og sa de sikkert var pappaen sin. jeg la de til side og sa til faren hennes at tenk om hun har tatt de fra mormoren( etter jeg fant smykkeskrinet også), og det viser seg å stemme. hun hadde tatt de derfra. Men de hadde hun selv gitt meg.. dårlig samvittighet maybe. Men hvordan ta tak i dette på best mulig måte? jeg snakket med hun om hvor utrolig skuffet vi er over dette, og det må selvsagt få konsekvenser... ikke fatter jeg at den jenta kan gjøre slikt, ei heller årsaken. Anonymkode: d53f2...5e1
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #2 Skrevet 28. februar 2018 hmmm... så vanskelig.... Snakk med henne og spør hvorfor hun gjorde det, hva hun følte når hun gjorde det osv. Snakk om hva konsekvensene ville vært om hun var voksen. Så tenker jeg at hun bør levere tilbake tingene selv og beklage til mormoren sin. Det vil være ganske ubehagelig, og kan virke veldig forebyggende mot flere slike hendelser. Kanskje dere kan bli enige om noe hun kan gjøre for mormor som "straff"? Hjelpe henne med støvsuging/vasking eller et eller annet som passer dere? Anonymkode: 91783...31c
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #3 Skrevet 28. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: hmmm... så vanskelig.... Snakk med henne og spør hvorfor hun gjorde det, hva hun følte når hun gjorde det osv. Snakk om hva konsekvensene ville vært om hun var voksen. Så tenker jeg at hun bør levere tilbake tingene selv og beklage til mormoren sin. Det vil være ganske ubehagelig, og kan virke veldig forebyggende mot flere slike hendelser. Kanskje dere kan bli enige om noe hun kan gjøre for mormor som "straff"? Hjelpe henne med støvsuging/vasking eller et eller annet som passer dere? Anonymkode: 91783...31c takk for svar! jeg snakket rolig og lenge med hun, og det kom veldig lite ut av hun. TYDELIG at hun skammet seg stort, men noe forklaring fikk jeg ikke. Hun har fått beskjed at hun må levere tingene tilbake selv og beklage. Det er noe hun MÅ ta ansvar for! og jeg vil tro at hun kommer til å syns det er nesten verre enn noe. Jeg bare fatter ikke at jenta mi kan gjøre no så dypt.. Anonymkode: d53f2...5e1
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #4 Skrevet 28. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: takk for svar! jeg snakket rolig og lenge med hun, og det kom veldig lite ut av hun. TYDELIG at hun skammet seg stort, men noe forklaring fikk jeg ikke. Hun har fått beskjed at hun må levere tingene tilbake selv og beklage. Det er noe hun MÅ ta ansvar for! og jeg vil tro at hun kommer til å syns det er nesten verre enn noe. Jeg bare fatter ikke at jenta mi kan gjøre no så dypt.. Anonymkode: d53f2...5e1 Jaja.... skjønner jo ditt sjokk og kanskje din skam over at ditt barn har gjort noe slikt... men vet du hva? Barn er ikke perfekte... de kan til og med være ganske dumme noen ganger! Det er en helt klar grunn til at menneskebarn ikke klarer seg selv fra 2-3 års alder. Jeg kan love deg at ALLE barn gjør noe skikkelig dumt en eller annen gang som foreldrene skammer seg over. Til og med "det helt perfekte barnet" til "den helt perfekte moren" med det "helt perfekte huset" har gjort noe drøyt en gang - men det snakkes selvsagt ikke om. Husker selv en del ganske drøye ting jeg gjorde som barn. Ikke mente jeg noe vondt med det heller, var bare impulser og spenning. Det går helt fint Anonymkode: 91783...31c
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #5 Skrevet 28. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jaja.... skjønner jo ditt sjokk og kanskje din skam over at ditt barn har gjort noe slikt... men vet du hva? Barn er ikke perfekte... de kan til og med være ganske dumme noen ganger! Det er en helt klar grunn til at menneskebarn ikke klarer seg selv fra 2-3 års alder. Jeg kan love deg at ALLE barn gjør noe skikkelig dumt en eller annen gang som foreldrene skammer seg over. Til og med "det helt perfekte barnet" til "den helt perfekte moren" med det "helt perfekte huset" har gjort noe drøyt en gang - men det snakkes selvsagt ikke om. Husker selv en del ganske drøye ting jeg gjorde som barn. Ikke mente jeg noe vondt med det heller, var bare impulser og spenning. Det går helt fint Anonymkode: 91783...31c hihi det er godt å høre det på den måten også. At ikke det er en begynnende kriminell her liksom. haha! neida, så ille blir det nok ikke. Men hva slags konsekvenser burde hun få? om noen i det hele tatt. Anonymkode: d53f2...5e1
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #6 Skrevet 28. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: hihi det er godt å høre det på den måten også. At ikke det er en begynnende kriminell her liksom. haha! neida, så ille blir det nok ikke. Men hva slags konsekvenser burde hun få? om noen i det hele tatt. Anonymkode: d53f2...5e1 Tenker at det hjelper lite med straff her. Konsekvensen er jo at hun må føle på dette, si unnskyld til mormor osv. Om du tenker at det bør være noe mer, så finn på noe hyggelig hun kan gjøre for mormor. Om det skulle skjedd igjen ville jeg nok tenkt mer konsekvenser eller straff. Anonymkode: 91783...31c
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #7 Skrevet 28. februar 2018 Dette er ikke verdens undergang. Husk at hun sannsynligvis ikke vet verdien av det hun har tatt. Jeg stjal en tyggispakke av min mormor da jeg var liten. Det var første og siste gang jeg stjal. Hadde vondt i magen i to uker før jeg sto frem og fortalte det til min mor. Jeg hadde ikke tatt en eneste tyggis av pakken for jeg hadde så dårlig samvittighet. Ta en prat med henne du. Så kan hun selv være med å levere det tilbake. Noe straff utover det for en 8-åring hadde ikke jeg gitt i hvert fall. Anonymkode: a52d0...659
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #8 Skrevet 28. februar 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette er ikke verdens undergang. Husk at hun sannsynligvis ikke vet verdien av det hun har tatt. Jeg stjal en tyggispakke av min mormor da jeg var liten. Det var første og siste gang jeg stjal. Hadde vondt i magen i to uker før jeg sto frem og fortalte det til min mor. Jeg hadde ikke tatt en eneste tyggis av pakken for jeg hadde så dårlig samvittighet. Ta en prat med henne du. Så kan hun selv være med å levere det tilbake. Noe straff utover det for en 8-åring hadde ikke jeg gitt i hvert fall. Anonymkode: a52d0...659 takk for svar. jeg tror helt klart hun har dårlig samvittighet. og gruer seg stort til å levere det tilbake i helgen! Anonymkode: d53f2...5e1
jooooooda Skrevet 28. februar 2018 #9 Skrevet 28. februar 2018 Jeg hadde ikke gitt noe straff. Hun hadde selv måtte fortelle mormor hva hun hadde gjort og levert tilbake. (Jeg hadde nok fortalt min mor hva som hadde skjedd så hun var forberedt på samtalen, men det hadde jeg ikke fortalt jenta at jeg hadde gjort) Jeg hadde også tatt en lang prat med henne, og hadde en periode framover sjekket gjennom bagen og lommene hennes hver gang vi reiste fra noen, eller hun kom hjem fra noen hun hadde vært hos selv. Dette hadde jeg gjort sammen med henne, og jeg hadde forklart at når hun hadde brutt tilliten på den måten, var jeg nødt til å sjekke at hun ikke hadde med noe som ikke var hennes. Jeg hadde sørget for å sjekke uten at de vi dro fra fikk det med seg, poenget er ikke å henge ut ungen, men at hun skal få en tydelig demonstrasjon av at konsekvensen av å bryte tillit er at jeg i en periode ikke stoler på henne. Jeg tror jo egentlig ikke at en niåring som tydelig skammer seg vil finne på å gjøre dette igjen med det første, men jeg tror det er god læring i å se at tillitsbrudd resulterer i at man blir sjekket nøyere en periode.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #10 Skrevet 28. februar 2018 Synes du gjør det riktige her. Hun har jo nå skjønt at hun har tabbet skikkelig seg ut, og det er godt for henne å få hjelp til å rette opp feilen!! (Altså levere tilbake og beklage.) Jeg tror hun bygger integritet og innsikt på denne måten, mer enn av straff. Det er kjempeviktig å få beholde verdigheten og selvfølelsen oppi dette, samtidig som hun tydeligvis skjønner at dette absolutt ikke er en ok handling. Lærer mer av å forstå hvorfor noe er galt (andre blir lei seg) enn av å hindres fra nye feilgrep pga redselen for å bli fersket. Jeg ville vært tydelig på at jeg forventet at dette ikke ville skje igjen, fordi hun er en god jente som vet rett fra galt og som nå har lært av å gjøre en feil. Anonymkode: 823de...d34
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #11 Skrevet 28. februar 2018 27 minutter siden, jooooooda skrev: Jeg hadde ikke gitt noe straff. Hun hadde selv måtte fortelle mormor hva hun hadde gjort og levert tilbake. (Jeg hadde nok fortalt min mor hva som hadde skjedd så hun var forberedt på samtalen, men det hadde jeg ikke fortalt jenta at jeg hadde gjort) Jeg hadde også tatt en lang prat med henne, og hadde en periode framover sjekket gjennom bagen og lommene hennes hver gang vi reiste fra noen, eller hun kom hjem fra noen hun hadde vært hos selv. Dette hadde jeg gjort sammen med henne, og jeg hadde forklart at når hun hadde brutt tilliten på den måten, var jeg nødt til å sjekke at hun ikke hadde med noe som ikke var hennes. Jeg hadde sørget for å sjekke uten at de vi dro fra fikk det med seg, poenget er ikke å henge ut ungen, men at hun skal få en tydelig demonstrasjon av at konsekvensen av å bryte tillit er at jeg i en periode ikke stoler på henne. Jeg tror jo egentlig ikke at en niåring som tydelig skammer seg vil finne på å gjøre dette igjen med det første, men jeg tror det er god læring i å se at tillitsbrudd resulterer i at man blir sjekket nøyere en periode. Jeg har selv hatt ei jente som stjal noen småting som 9- åring (fra venner ). Hun måtte levere tilbake og be om unnskyldning. Det samme skjedde tre ganger, med samme konsekvens alle tre gangene (levere tilbake og be om unnskyldning). Jeg har heldigvis god oversikt over hva vi har i hus, og reagerer med en gang jeg ser noe jeg ikke kjennes ved. Jeg spør da hvor det kommer fra. Jeg har aldri bedt henne tømme lommene etc., det synes jeg nesten viser at jeg forventer at det skal skje igjen. Og det gjør jeg ikke. Tvert om- jeg har vært tydelig på at jeg forventer at det aldri skal skje igjen! Det er nå noen år siden disse episodene med mi jente, og jeg har ikke opplevd at det har skjedd etter det. Jeg tror at det har med modenhet å gjøre, så ikke døm jenta di for hardt. Det er vanskelig for noen i den alderen å la være å ta noe di har veldig lyst på, selv om de vet at de ikke skal det. Med fornuftige foreldre som er tydlige på at det ikke er greit, så lærer de seg det. Anonymkode: 47f39...94f
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #12 Skrevet 28. februar 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: takk for svar! jeg snakket rolig og lenge med hun, og det kom veldig lite ut av hun. TYDELIG at hun skammet seg stort, men noe forklaring fikk jeg ikke. Hun har fått beskjed at hun må levere tingene tilbake selv og beklage. Det er noe hun MÅ ta ansvar for! og jeg vil tro at hun kommer til å syns det er nesten verre enn noe. Jeg bare fatter ikke at jenta mi kan gjøre no så dypt.. Anonymkode: d53f2...5e1 Hun er liten og naiv. Du må jo ikke bedømme dette slik man bedømmer en tilsvarende handling fra en voksen. Anonymkode: 49656...a31
jooooooda Skrevet 1. mars 2018 #13 Skrevet 1. mars 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har selv hatt ei jente som stjal noen småting som 9- åring (fra venner ). Hun måtte levere tilbake og be om unnskyldning. Det samme skjedde tre ganger, med samme konsekvens alle tre gangene (levere tilbake og be om unnskyldning). Jeg har heldigvis god oversikt over hva vi har i hus, og reagerer med en gang jeg ser noe jeg ikke kjennes ved. Jeg spør da hvor det kommer fra. Jeg har aldri bedt henne tømme lommene etc., det synes jeg nesten viser at jeg forventer at det skal skje igjen. Og det gjør jeg ikke. Tvert om- jeg har vært tydelig på at jeg forventer at det aldri skal skje igjen! Det er nå noen år siden disse episodene med mi jente, og jeg har ikke opplevd at det har skjedd etter det. Jeg tror at det har med modenhet å gjøre, så ikke døm jenta di for hardt. Det er vanskelig for noen i den alderen å la være å ta noe di har veldig lyst på, selv om de vet at de ikke skal det. Med fornuftige foreldre som er tydlige på at det ikke er greit, så lærer de seg det. Anonymkode: 47f39...94f Nå er ikke dette min jente, jeg svarer Hi hvordan jeg ville reagert. Nå er det jo nettopp det å signalisere at jeg mister tilliten til jenta som er hele poenget med å se gjennom bagger og lommer. Som jeg skrev i mitt første innlegg, det er ikke noe jeg gjør fordi jeg tror dette skjer igjen, det er noe jeg gjør fordi jeg vil at jenta skal oppleve at når man bryter tillit er det vanskeligere for folk å stole på henne i ettertid. Jeg ville riktignok ikke holdt på med dette over lang tid, det var jeg kanskje ikke tydelig nok på i det første innlegget mitt. Når man mister tillit kan man også bygge den opp igjen. Skulle det skje en gang til senere ville det tatt lengre tid å bygge opp igjen tilliten.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #14 Skrevet 1. mars 2018 Tror hun angret noe forferdelig og ville du skulle hjelpe henne å ordne opp siden hun kom til deg med pengene. Husker jeg stjal noe fra skolen en gang. En mye mindre ting da.. Det var en liten leke jeg hadde såååå lyst på. Da jeg kom hjem innså jeg hva jeg hadde gjort og skannet meg noe helt forferdelig. Hadde lyst til å levere leken igjen, men istedet gjemte jeg den og lekte aldri med den. Husker enda den forferdelige følelsen jeg fikk hver gang jeg såg leken igjen etterpå. Har ikke stjelt noe i mitt liv ettter det. Mener det er «straff» nok at hun må levere det tilbake og si unnskyld til mormor denne gangen. Skjer det igjen viser det jo at hun ikke lærte første gang og da må må det mer til. Anonymkode: 15a01...297
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå