Gå til innhold

Håpløs mann trenger hjelp til forlovelses-/gifteringer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle,

Jeg har søkt litt rundt på dette forumet og andre, men finner ikke eksakt svaret jeg leter etter. Håper noen kan hjelpe meg litt, og beklager på forhånd hvis jeg har oversett et likt innlegg.

Om en måned skal jeg fri til samboeren min, etter snart 7 år sammen. Som mann har jeg ingen kunnskap om forlovelse-/gifteringer, og hvilke muligheter man har. Møtte en litt trøtt/lei dame hos gullsmeden, som heller ikke var til mye hjelp.

Det jeg hadde planlagt var en en-stens forlovelsesring til henne i hvitt gull, og en enkel ring til meg. Jeg har planlagt å bruke en del penger på hennes ring (30-50.000), og da er det jo viktig at det blir bra. Jeg regner med man kan bytte inn hvis hun synes den koster for mye (faktisk en mulighet, men vil heller gå den veien), og heller vil ha en mindre ring og en romantisk reise?

Det viktigste er uansett hva gjør man ift. gifteringer. Hører noen bruker samme ring som under forlovelsen, mens andre kjøper nye. Regner med samboeren vil ha gifteringer i gult gull, men ikke 100 %, og jeg er så dårlig til å holde ting diskre totalt, så unngår emnet for å overraske henne. Bruker dere jenter begge ringer, hvis dere har to? Hva har ringene kostet, både forlovelses- og gifteringene? Noen som har gode råd til en stakkar?

På forhånd takk!

Endret av brakkerik
Skrivefeil
Skrevet

Hvis du har tenkt å bruke så mye penger, ville jeg latt henne velge ring selv med mindre du er helt sikker på hva hun liker. Du bør også vite hvilken størrelse hun bruker. Dette kan du finne ut ved å måle en ring hun pleier å bruke på ringfingeren. Var obs på at man bør gå opp i størrelse hvis man skal kjøpe en bredere ring enn den du måler. Her valgte vi ringer sammen. Er ganske kresen på hva jeg vil ha. Mannen har bommet totalt de gangene han har handlet smykker selv. 

Anonymkode: 7a63d...99a

Skrevet

Oi, det var mye penger for en ring. Vi kjøpte gifteringer i gult gull til tilsammen 10 000,-. Han fridde med denne ringen. 

Hvis jeg skulle hatt forlovelsesring skulle den ha kostet maks 7000,-. 

Anonymkode: 36623...b62

Skrevet

Det er like vanlig å bruke forlovelsesringen også som giftering som det er å ha to forskjellige. Selv sybes jeg det er mest sjarmerende med en forlovelsesring som mannen har valgt mens gifteringene er litt enklere og velges sammen.

Enstens ring høres fint ut, da kan du legge litt mer penger i en skikkelig fin sten framfor flere små. Men du må gå gor samme materiale i begge ringene. Hvitt gull i forlovelsesringen er finest, men da må det være hvitt gull i giftetingene også. Så er du sikker på at hun vil ha gult gull i gifteringen må du gå for det i forlovelsesringenen også.

Lykke til.

Anonymkode: 7a54c...fd5

Skrevet

Min mann kjøpte også en sånn frier-ring til meg da vi forlovet oss. Han valgte en enkel, men lekker diamantrig i hvitt gull med en stor sten og flere små. Jeg elsker den, og syns det var fantastisk å få en sånn frier-ring i stede for "vanlig" forlovelsesring. Han hadde ikke ring før vi giftet oss, og da kjøpte vi også giftering til meg, som passer sammen med forlovelsesringen. Bruker de på samme finger og syns det er kjempefint. Ift størrelse kan du prøve å måle med en annen ring hun har, men så kommer det jo an på hvilken finger hun bruker den på ift hvor hun skal bruke forlovelsesringen på, uansett bedre å kjøpe litt for stor enn for liten, det er jo bare å gå tilbake med den og få den tilpasset om den ikke passer her (det gjorde jeg med min). Jeg regner med du kjenner henne såpass godt at du vet noe lunde hva hun liker av smykker, så du kan klare å plukke ut noe hun blir fornlyd med. I verste fall kan hun jo bytte den da. Ville ikke ødelagt overraskelsesmomentet med å få henne med å plukke ut sin egen ring;-) Lykke til! :-)

Skrevet

Ville spurt om råd hos venninnene hennes, kanskje hun har sagt noe der? Selv ville jeg ikke hatt diamant firlovelsesring, steinen stikker opp og er bare i veien. Folk er forskjellige, ikke fokuser på at « slik MÅ en forlovelse være». Vi kjøpte sammen gullringer som vi nå bruker til gifteringer.

I noen gullsmeder kan du låne en låne-ring som dere tar med tilbake for å velge deres ekte

Anonymkode: 1a0ba...ab5

Skrevet
2 minutter siden, MTF skrev:

Min mann kjøpte også en sånn frier-ring til meg da vi forlovet oss. Han valgte en enkel, men lekker diamantrig i hvitt gull med en stor sten og flere små. Jeg elsker den, og syns det var fantastisk å få en sånn frier-ring i stede for "vanlig" forlovelsesring. Han hadde ikke ring før vi giftet oss, og da kjøpte vi også giftering til meg, som passer sammen med forlovelsesringen. Bruker de på samme finger og syns det er kjempefint. Ift størrelse kan du prøve å måle med en annen ring hun har, men så kommer det jo an på hvilken finger hun bruker den på ift hvor hun skal bruke forlovelsesringen på, uansett bedre å kjøpe litt for stor enn for liten, det er jo bare å gå tilbake med den og få den tilpasset om den ikke passer her (det gjorde jeg med min). Jeg regner med du kjenner henne såpass godt at du vet noe lunde hva hun liker av smykker, så du kan klare å plukke ut noe hun blir fornlyd med. I verste fall kan hun jo bytte den da. Ville ikke ødelagt overraskelsesmomentet med å få henne med å plukke ut sin egen ring;-) Lykke til! :-)

Overraskelsen er jo like stor om du popper frem en ring eller ei.

Skrevet

Jeg ville gjerne blott overrasket med ring i stedet for å plukke ut selv. Hadde ikke følt jeg kunne valgt akkurat den jeg ville ha da om den var dyr :P

Støtter forslaget om å spørre en venninne av henne her. Mest sannsynlig vet de litt mer hva hun liker, kanskje hun til og med har sett seg ut en! ;) 

Gifteringer er det vanlig at man plukker ut sammen derimot. Så den biten trenger du kanskje ikke tenke så mye på ennå?

Min søster ble fridd til med diamantring, svogeren min brukte da ikke ring under forlovelsen. De valgte ut gifteringer sammen, og min søster bruker begge ringene sammen nå.

Har også ei venninne som bruker forlovelsesringen på ene hånda og gifteringen på andre. Så det er veldig individuelt.

Masse lykke til med både ringkjøp og frieri! Håper dere får et flott ekteskap og et herlig liv sammen! :)

Anonymkode: 56334...4a0

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Overraskelsen er jo like stor om du popper frem en ring eller ei.

Tja, jeg syns nå at litt av stasen var å bli fridd til mens han holdt frem ringen da, men folk er selvsagt forskjellige;-)

Skrevet

Hei igjen,

Og takk for mange svar! :) Jeg vil gjerne holde frem ringen når jeg går ned på kne, det vil jeg nødig endre på! Planen er å ta en av hennes gamle ringer, og ta den med til gullsmeden, så størrelsen blir riktig. Heller litt for stor enn for liten. 

I forhold til gifteringer så er jeg jo ikke 100 % at hun vil gå for gult gull, men tror det. Ser flere "oppgraderer" forlovelsesringen, med bl.a. sitater/datoer på innsiden. Kan en en-stens ring brukes som giftering også? Synes det høres litt rart ut for min del, men jeg kan jo ingenting. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du må gå gor samme materiale i begge ringene. Hvitt gull i forlovelsesringen er finest, men da må det være hvitt gull i giftetingene også. Så er du sikker på at hun vil ha gult gull i gifteringen må du gå for det i forlovelsesringenen også.

I hvilken regelbok står dette egentlig? Vi hadde forlovelsesringer i hvitt gull og har gifteringer i gult gull. Har gått fin det, altså..,

Anonymkode: c475e...857

Skrevet

Google stacking rings wedding eller finn den tråden som var her om det. Mye fint og da kan du beholde forlovelsesringen, og legge til forskjellige etterpå. Gjerne en smal eternity-ring til bryllupet,  og videre ved andre store anledninger. 

Anonymkode: 190b2...b8d

Skrevet

Da mannen min fridde, var det to like ringer i esken. En til han og en til meg. Glatt, hvitt gull. Jeg trodde det var den tingen vi skulle ha, men det var visst bare noen ringer vi skulle levere tilbake.. slik at vi kunne velge sammen. Jeg hylgrein utenfor butikken! Jeg ville ha den ringen som han fridde med. Samme om den kostet 1 000 eller 10 000. Men jeg gikk til slutt med på å velge sammen. Kostet maks 13 000 tilsammen. 

Vi bruker forlovelsesringene som gifteringer. Som morgengave fikk jeg en ring.

Aldri i verden om jeg ville hatt en ring til over 10 000. 

Anonymkode: faa2c...071

Skrevet

Jeg ble fridd til med nye tøfler!!!! Så jeg ikke skulle få «kalde føtter». Mer romantisk enn det blir det ikke😀 Totalt uventet og jeg ble helt overrumplet. 

Vi valgte ut ringer sammen etterpå. Jeg hadde absolutt ikke vært komfortabel med en ring til 50 000. Ringene ble gravert ned forlovelsesdatobog deretter bryllupsdatoen når vi giftet oss. 

Anonymkode: a5160...569

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

I hvilken regelbok står dette egentlig? Vi hadde forlovelsesringer i hvitt gull og har gifteringer i gult gull. Har gått fin det, altså..,

Anonymkode: c475e...857

Det står absolutt ingen steder. Men det er ikke noe fint å blande smykker av forskjellig materiale.

Skrevet

Kjøp en enkel, klassisk enstens ring med diamant som forlovelsesring. Jeg hadde absolutt satt pris på en dyr ring, jeg hadde sett på den som en verdigjenstand min fremtidige datter og barnebarn skulle arve. IKKE ta henne med på utvelgelsen, jeg hadde satt enormt pris på en slik overraskelse. 

Deretter kjøper dere gifteringene sammen senere. 

(Hilsen godt gift, men uten frieri eller forlovelsesring!)

Anonymkode: fc2a4...82b

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble fridd til med nye tøfler!!!! Så jeg ikke skulle få «kalde føtter». Mer romantisk enn det blir det ikke😀 Totalt uventet og jeg ble helt overrumplet. 

Vi valgte ut ringer sammen etterpå. Jeg hadde absolutt ikke vært komfortabel med en ring til 50 000. Ringene ble gravert ned forlovelsesdatobog deretter bryllupsdatoen når vi giftet oss. 

Anonymkode: a5160...569

Så herlig! Jeg hadde smeltet helt av et slikt frieri! :D   (Har den mannen din en like kjekk, singel bror? ;) )

Til HI... mitt beste råd er at du skal stole på deg selv. Når spør på forum som du gjør så vil du få så mange ulike meninger at jeg tenker du sikkert er like klok selv. Du kjenner henne best, du vet hva hun liker og ikke. Og så er det ikke verre enn at det går an å bytte om du likevel skulle ha valgt helt feil. Lykke til med ringjakten og frieriet :)

Anonymkode: 3c332...c4c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det står absolutt ingen steder. Men det er ikke noe fint å blande smykker av forskjellig materiale.

Å joda, det er det. Dessuten er smak individuelt. 

Skrevet

Gå for ring til under 20 000, og en romantisk reise.

Anonymkode: 140fb...74f

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er vi en del som er veldig uenig med deg. Å blande smykkematerialer kan være råstilig. Faktisk lages en del smykker med blandete materialer. Har selv et smykke med gult, hvitt og rosegull . Til hi , synes ikke du skal tenke på hvilken kulør gullet har, med mindre du vet at det er en type gull hun ikke liker.

Anonymkode: 9b14f...56a

Skrevet

Hei igjen,

Igjen takk for mange gode svar og råd, det setter jeg stor pris på.

Jeg jobber utelukkende med mennesker i min jobb, og veldig mange innom meg på jobb. Hadde en ung dame på min alder innom i dag, hvor jeg la merke til ringene. Hun hadde hvit og gult gull på samme finger. De var to år gamle, så litt slitt, men ikke mye. Så faktisk helt fint ut, så da blir jeg litt roligere.

Det med tøflene var veldig morsomt :)

Nå har jeg en plan, så da vil jeg si tusen takk for all hjelp! :) Det blir en en-stens ring i en noe mindre prisklasse, og en reise ett sted. :) 

Skrevet

Lykke til og hipp hurra for kjærligheten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...