Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #1 Skrevet 27. februar 2018 Har nylig vært på 1 års kontroll hos lege med min 1 åring. De skulle sjekke ører, lytte på hjertet osv. Det vanlige. Jenten min begynte å hylgrine og var utrøstelig gjennom hele seansen. Jeg måtte jo holde henne fast slik at legen kunne gjøre jobben sin. Det var grusomt. Jeg så datteren min inn i øynene og prøvde å si med rolig stemme at «dette går fint» osv, og alt jeg såg var ett blikk fullt av frykt. Er det en normal reaksjon på en vanlig kontroll? Jeg skjønner at de kan kanskje bli litt skeptiske til slike sjekker, men å være så redd og hylgrine? Rett og slett hysterisk. Roet seg heldigvis når jeg tok henne opp og prøvde å trøste. Uff måtte bare få det ut. Føler hun har fått en skikkelig traumatisk opplevelse idag, og er redd det kan påvirke henne. Gruer meg allerede til neste gang vi skal inn der, sist vi var på kontroll på helsestasjonen var det også akkurat det samme. Kle av seg, legge henne på vekta osv. Verdens undergang. Gjentar spørsmålet, er dette normalt? Jeg har ikke turd å spurt legen om dette. Anonymkode: c57ca...b8d
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #2 Skrevet 27. februar 2018 Kanskje du skal ta lærdom av det og øve litt på kontroller. Det er jo naturlig at en ettåring ikke lar seg hive rundt og manipulere som en baby. Hva om dere (før neste gang) tar noen besøk på helsestasjonen bare for å være i lokalet, leke litt med lekene der, prøveveie seg, hilse på de voksne osv? Anonymkode: 159f9...872
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #3 Skrevet 27. februar 2018 Du holdt henne fast?!!! Ja, da ble det klart traumatisk. Og lista er lagt for henne...den tilliten hennes til undersøkelser blir ikke lett å bygge opp. Har hatt MANGE legekonsultasjoner med min første sønn (ørebarn og mye syk), aldri noen gang har jeg holdt han fast. Det krever ekstrem tolmodighet og evne til å snu situasjoner til morro, men tvang er aldri et alternativ. Anonymkode: 70c25...784
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #4 Skrevet 27. februar 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du holdt henne fast?!!! Ja, da ble det klart traumatisk. Og lista er lagt for henne...den tilliten hennes til undersøkelser blir ikke lett å bygge opp. Har hatt MANGE legekonsultasjoner med min første sønn (ørebarn og mye syk), aldri noen gang har jeg holdt han fast. Det krever ekstrem tolmodighet og evne til å snu situasjoner til morro, men tvang er aldri et alternativ. Anonymkode: 70c25...784 Jeg fikk beskjed av legen til å holde henne fast fordi hun vridde seg vekk! Klart jeg ønsket ikke dette! Anonymkode: c57ca...b8d
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #5 Skrevet 27. februar 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje du skal ta lærdom av det og øve litt på kontroller. Det er jo naturlig at en ettåring ikke lar seg hive rundt og manipulere som en baby. Hva om dere (før neste gang) tar noen besøk på helsestasjonen bare for å være i lokalet, leke litt med lekene der, prøveveie seg, hilse på de voksne osv? Anonymkode: 159f9...872 Jeg skal ta det opp med helsestasjon. Anonymkode: c57ca...b8d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #6 Skrevet 28. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Du holdt henne fast?!!! Ja, da ble det klart traumatisk. Og lista er lagt for henne...den tilliten hennes til undersøkelser blir ikke lett å bygge opp. Har hatt MANGE legekonsultasjoner med min første sønn (ørebarn og mye syk), aldri noen gang har jeg holdt han fast. Det krever ekstrem tolmodighet og evne til å snu situasjoner til morro, men tvang er aldri et alternativ. Anonymkode: 70c25...784 Vås. Innimellom må man holde. Anonymkode: 159f9...872
Pobie Skrevet 28. februar 2018 #7 Skrevet 28. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Har nylig vært på 1 års kontroll hos lege med min 1 åring. De skulle sjekke ører, lytte på hjertet osv. Det vanlige. Jenten min begynte å hylgrine og var utrøstelig gjennom hele seansen. Jeg måtte jo holde henne fast slik at legen kunne gjøre jobben sin. Det var grusomt. Jeg så datteren min inn i øynene og prøvde å si med rolig stemme at «dette går fint» osv, og alt jeg såg var ett blikk fullt av frykt. Er det en normal reaksjon på en vanlig kontroll? Jeg skjønner at de kan kanskje bli litt skeptiske til slike sjekker, men å være så redd og hylgrine? Rett og slett hysterisk. Roet seg heldigvis når jeg tok henne opp og prøvde å trøste. Uff måtte bare få det ut. Føler hun har fått en skikkelig traumatisk opplevelse idag, og er redd det kan påvirke henne. Gruer meg allerede til neste gang vi skal inn der, sist vi var på kontroll på helsestasjonen var det også akkurat det samme. Kle av seg, legge henne på vekta osv. Verdens undergang. Gjentar spørsmålet, er dette normalt? Jeg har ikke turd å spurt legen om dette. Anonymkode: c57ca...b8d Barnet blir ikke traumatisert av én negativ opplevelse. Slik du reagerer her er det nok mer fare for at du forårsaker traumer enn at hun faktisk husker hva som skjedde og får traumer av det. Siden det er ettårskontroll regner jeg med det er snakk om et barn på 12 mnd. Da vil alt være glemt innen en time så lenge du oppfører deg normalt og ikke gjør noe big deal ut av det. Innen hun skal til legen igjen vil hun ha glemt at hun har vært der tidligere. De husker jo knapt noe fra dagen før omtrent. Jeg har noen ganger måtte holde hodet til gutten min for at legen skulle få se i ører og øyne. Han ble riktignok ikke livredd, men han sutret og strittet imot, men det hele var glemt innen få minutter og han viste ingen tegn til at han i det hele tatt husket legekontoret neste gang vi var der. Men for å gjøre det hele litt enklere for dere begge to (og legen) kan dere jo øve på kontroller. Jeg ville også jobbet med å ikke trøste for alt mulig, for da vil hun tro at det er en big deal og at hun trenger trøst.. Selvfølgelig trøster man hvis det skjer noe som krever trøst, men jo mer man diller og trøster for alt mulig, jo mer sart blir barnet og vil tro at det trenger trøst for alt mulig.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #8 Skrevet 28. februar 2018 3 timer siden, Pobie skrev: Barnet blir ikke traumatisert av én negativ opplevelse. Slik du reagerer her er det nok mer fare for at du forårsaker traumer enn at hun faktisk husker hva som skjedde og får traumer av det. Siden det er ettårskontroll regner jeg med det er snakk om et barn på 12 mnd. Da vil alt være glemt innen en time så lenge du oppfører deg normalt og ikke gjør noe big deal ut av det. Innen hun skal til legen igjen vil hun ha glemt at hun har vært der tidligere. De husker jo knapt noe fra dagen før omtrent. Jeg har noen ganger måtte holde hodet til gutten min for at legen skulle få se i ører og øyne. Han ble riktignok ikke livredd, men han sutret og strittet imot, men det hele var glemt innen få minutter og han viste ingen tegn til at han i det hele tatt husket legekontoret neste gang vi var der. Men for å gjøre det hele litt enklere for dere begge to (og legen) kan dere jo øve på kontroller. Jeg ville også jobbet med å ikke trøste for alt mulig, for da vil hun tro at det er en big deal og at hun trenger trøst.. Selvfølgelig trøster man hvis det skjer noe som krever trøst, men jo mer man diller og trøster for alt mulig, jo mer sart blir barnet og vil tro at det trenger trøst for alt mulig. Du skremmer meg litt. Tror du virkelig ikke at opplevelser som oppleves som traumatiske for en ettåring, kan huskes? Kroppen husker, selv om hjernen glemmer. Og nei. Trøst og kos og omsorg, innenfor normalen, gjør ikke et barn sart. Det gjør barnet trygt, gjør at det føler seg elsket og tatt vare på. Barn som har lært seg å regulere følelser sammen med en deltakende og tilstedeværende voksen, har mindre risiko for å utvikle psykiske lidelser, enn barn som har lært seg til å presse bort følelser fordi mamma eller pappa sier at det ikke er noe å grine for. Anonymkode: 61542...31a
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #9 Skrevet 28. februar 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skremmer meg litt. Tror du virkelig ikke at opplevelser som oppleves som traumatiske for en ettåring, kan huskes? Kroppen husker, selv om hjernen glemmer. Og nei. Trøst og kos og omsorg, innenfor normalen, gjør ikke et barn sart. Det gjør barnet trygt, gjør at det føler seg elsket og tatt vare på. Barn som har lært seg å regulere følelser sammen med en deltakende og tilstedeværende voksen, har mindre risiko for å utvikle psykiske lidelser, enn barn som har lært seg til å presse bort følelser fordi mamma eller pappa sier at det ikke er noe å grine for. Anonymkode: 61542...31a Dette 👍 Anonymkode: 70c25...784
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #10 Skrevet 28. februar 2018 Sånn var min og - på toårskontrollen. Den ble til slutt ikke gjennomført 🙈 Anonymkode: 1a67f...866
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #11 Skrevet 28. februar 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Du holdt henne fast?!!! Ja, da ble det klart traumatisk. Og lista er lagt for henne...den tilliten hennes til undersøkelser blir ikke lett å bygge opp. Har hatt MANGE legekonsultasjoner med min første sønn (ørebarn og mye syk), aldri noen gang har jeg holdt han fast. Det krever ekstrem tolmodighet og evne til å snu situasjoner til morro, men tvang er aldri et alternativ. Anonymkode: 70c25...784 Har du slått deg eller? Anonymkode: e03fe...760
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #12 Skrevet 28. februar 2018 Ts her. Jeg ville ikke holde henne fast, men legen sa jeg måtte gjøre det, måtte holde henne godt og bestemt. Jeg prøvde, men det var ikke så lett når hun vridde seg, så det mest naturlige for meg var å slippe litt innimellom. Men da fikk jeg beskjed om å holde fast. Hun fikk jo sprøyte på kontrollen før vi gikk til legen, muligens derfor en slik reaksjon, hun var sikkert redd for at det skulle gjøre vondt igjen. Merket at etter den aller første sprøyten ble hun slik. Hun er skeptisk til helsesøster hver gang vi kommer, sikkert fordi hun husker at hun stakk henne, og muligens derfor hun reagerer slikt når vi bare skal på kontroll. Jeg vil jo gjøre det best mulig for henne neste gang vi skal inn, så jeg vil snakke med helsesøster om dette. Hun er bare 1 år og det blir nok flere legebesøk og vektkontroller, vil jo ikke at hun skal bli traumatisert hver gang Anonymkode: c57ca...b8d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #13 Skrevet 28. februar 2018 Selvsagt holder man barnet fast og lar legen gjøre jobben sin om ikke noe annet fører fram. Her har nok mor sendt ut signaler på at hun gruer seg pga sist gang. Mitt barn er ekstrem prematur og når hun kom ut fra sykehuset gråter hun når hun ser folk i helseuniform. Hun gjorde ikke det på sykehuset men hadde flere traumatiske opplevelser. Helt tydelig at hun husker ting. Vi kommer tidlig til time, har alltid på onepice uten body under så det er enkelt å kle av. Jeg er rolig og har pratet flere ganger med henne hva hun skal (hun er bare litt over året). Har med en gøy leke som vi bare bruker hos lege og helsestasjon osv. Jeg må holde henne men det gjøres rolig og jeg prater samtidig om hvorfor, ser ikke på dette som noe traumatisk opplevelse. Helesøster vet at ho hyler fra ho kommer inn på helsestasjonen til vi går, alltid. 1 årskontrollen tok vi faktisk hjemme. Jeg bad helsesøster komme og ho fikk endelig se jenta sånn som vi gjør, Anonymkode: d2b45...dfd
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #14 Skrevet 28. februar 2018 De som tror på "ekstrem tålmodighet" har neppe tatt i betraktning at der finnes andre pasienter i verden som legen også skal rekke å treffe. Men det føyer seg jo inn i mønsteret. "Mitt barn, verdens viktigste individ". Anonymkode: 159f9...872
Lille krøll Skrevet 28. februar 2018 #15 Skrevet 28. februar 2018 Min var litt eldre men det hjalp veldig å se doktor mcstuffins til det blødde ut av øyene mine. Da skjønte hun at man må til sjekk av og til og det gjør ikke vondt. De har sanger og danser om hvordan man oppfører seg hos legen og hva legen gjør. Veldig fin serie.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #16 Skrevet 28. februar 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Ts her. Jeg ville ikke holde henne fast, men legen sa jeg måtte gjøre det, måtte holde henne godt og bestemt. Jeg prøvde, men det var ikke så lett når hun vridde seg, så det mest naturlige for meg var å slippe litt innimellom. Men da fikk jeg beskjed om å holde fast. Hun fikk jo sprøyte på kontrollen før vi gikk til legen, muligens derfor en slik reaksjon, hun var sikkert redd for at det skulle gjøre vondt igjen. Merket at etter den aller første sprøyten ble hun slik. Hun er skeptisk til helsesøster hver gang vi kommer, sikkert fordi hun husker at hun stakk henne, og muligens derfor hun reagerer slikt når vi bare skal på kontroll. Jeg vil jo gjøre det best mulig for henne neste gang vi skal inn, så jeg vil snakke med helsesøster om dette. Hun er bare 1 år og det blir nok flere legebesøk og vektkontroller, vil jo ikke at hun skal bli traumatisert hver gang Anonymkode: c57ca...b8d Om legen hadde sagt at du skulle slå henne, hadde du gjort det også da eller....? Helt lov å tenke selv altså... bare fordi man har hvit frakk betyr ikke det at du skal gjøre alt han eller hun sier..... Anonymkode: 5b34f...29d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #17 Skrevet 28. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Om legen hadde sagt at du skulle slå henne, hadde du gjort det også da eller....? Helt lov å tenke selv altså... bare fordi man har hvit frakk betyr ikke det at du skal gjøre alt han eller hun sier..... Anonymkode: 5b34f...29d Men du også ser jo forhåpentligvis forskjellen på det å slå et barn og det å holde det fast så legen får utført en nødvendig sjekk? Hvis ikke er det DU som skremmer meg. Ingen av de er kanskje helt korrekt, men det er en stor forskjell på de to tingene og det spørsmålet du stilte hi her syns jeg var direkte ufint. Anonymkode: 1a67f...866
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2018 #18 Skrevet 28. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Om legen hadde sagt at du skulle slå henne, hadde du gjort det også da eller....? Helt lov å tenke selv altså... bare fordi man har hvit frakk betyr ikke det at du skal gjøre alt han eller hun sier..... Anonymkode: 5b34f...29d Jøss. Lar du ungene slippe vaksine fordi det stikker også? Eller får de gå i seng uten å pusse tenner når de ikke vil det? Anonymkode: 159f9...872
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #19 Skrevet 1. mars 2018 På 27.2.2018 den 23.48, Anonym bruker skrev: Jeg fikk beskjed av legen til å holde henne fast fordi hun vridde seg vekk! Klart jeg ønsket ikke dette! Anonymkode: c57ca...b8d Jeg hadde bedt om en pause. Anonymkode: 79beb...492
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #20 Skrevet 1. mars 2018 Prøv å sende henne med far eller en annen meste gang. Det kan være dit ubehag som utløser motviljen. Anonymkode: 30b29...5da
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #21 Skrevet 1. mars 2018 snakk om og være hysterisk Anonymkode: 6f841...b1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå