Gå til innhold

Undervekt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp byttet forsikringgselskap og fikk nå beskjed om at forsikring på min 9 år gamle jente kun er midlertidig pga oppgitt høyde og vekt. 

Hun er 137,5 cm og 25,2 kg. Hun er aktiv, frisk og spiser det jeg anser som helt normalt.

Hun har alltid vært over kurven på høyde og under på vekt, men følger kurven sin perfekt.

Jeg må nå dokumenter ovenfor forsikringsselskapet at det ikke er noe feil med henne.

Skal kontakte helsesøster på skolen, men litt usikker på hvordan dokumenter at alt er fint når hun aldri er syk og det dermed ikke finnes særlig dokumentasjon.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Blir litt forvirret, oppfatter jeg min datters utseende helt feil?

Hvor høy og tynn er en normal 9 år gammel jente?

KMI beregner henne som undervektig grad 3, i kategorien undervekt, ikke alvorlig undervekt.

Noen andre som har erfart det samme?

Hvordan dokumentere noe slikt?

Anonymkode: 1b2fa...c5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 10årige gutt er 140 cm og 32 kilo og jeg synes ikke han kan gå særlig ned i vekt altså, han er tynn.

Anonymkode: d2d0b...a0d

Skrevet

Forsikringsselskap krever legattest, så helsesøster er ubrukelig her. Du må i tilfelle kontakte fastlege.

Min 9-åring er 138 cm og 31-32 kg, hun er slank, trener mye så hun er sterk (trener turn)

Jeg har aldri prøvd å bytte forsikringsselskap da, jeg tegnet forsikring da de var små med tanke på at den skal følge de hele livet så de uansett hva som skjer av skader og sykdom aldri trenger å skrive en ny helseattest for å få forsikring.

Anonymkode: 9c35a...111

Skrevet

25 kg på 9 år gammel jente synes jeg var lite :/ min sønn på 2 år og 8 mnd veier 17 kg ca og sønnen til min søster som går i 1 klasse veier rundt 28-29 kg 

😱

Anonymkode: 3952b...60d

Skrevet

Helsesøster er jo egentlig senefester som har fulgt opp da de måler og veier på skolen, både i 1 og 3 klasse. Legen har ingen relasjon eller historikk på henne.

Jeg kan jo selvfølgelig ringe og få en generell helsesjekk, så får prøve det. 

Starter med forsikringsselskapet og hører hva de trenger.

12 åringen min, gutt, er 148cm og 33,7 kg. Han fikk godkjent selv om han også kategoriseres i imdervektsgrad 3 via KMI beregning. Han ligger mer midt i undervekt kategorien og litt lenger unna alvorlig undervektig.

De har lik kroppsbygning og har vært sånn siden fødsel. 

Synes begge er like i kroppen som jevnaldrende og begge er aktive og trener mye samt har masse energi og matlyst.

HI

Skrevet

Jenta di er virkelig veldig tynn da, har hun alltid vært så tynn eller blitt så tynn i det siste? Tenker litt på cøliaki, allergi, spisevegring, stoffskiftesykdommer etc her jeg. Har en på 10 år med samme høyde som veier 27,5 kg og hun er undervektig grad 2, får tett oppfølging og næringsdrikker pga altfor lav vekt. Hos henne vet vi årsaken til undervekt, det er bare vanskelig å få henne opp i vekt. 

Anonymkode: 72f35...a97

Skrevet

Hun har alltid vært sånn. Hun følger kurven sin, trener 3 ganger i uka, har masse energi, godt humør, sjelden syk og spiser mat i mengder jeg anser som normalt.

I dag har hun spist en skive grovbrød med salami til frokost og drukket et glass melk. En skive, en yoghurt og en frukt på skolen. En havrebar og en frukt før middag, 3 pølser i lomper til middag og korn og yoghurt til kvelds. 

Hva spiser andre 9 åringer gjennom dagen?

HI

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har alltid vært sånn. Hun følger kurven sin, trener 3 ganger i uka, har masse energi, godt humør, sjelden syk og spiser mat i mengder jeg anser som normalt.

I dag har hun spist en skive grovbrød med salami til frokost og drukket et glass melk. En skive, en yoghurt og en frukt på skolen. En havrebar og en frukt før middag, 3 pølser i lomper til middag og korn og yoghurt til kvelds. 

HI

Min datter er 10,5 år og veier 25 kg. Hun er i undervekt grad 2. Hun følges opp jevnlig av helsesøster på skolen. Men min datter er ekstremt småspist av seg.

idag har hun spist: 

2 gulrøtter 2 timer etter hun våknet og halvparten av en halv skive.

til middag spiste hun en kyllingsnitzel og pittelitt ris.

Litt etter middag spiste hun ett eple.

To håndfull med popcorn.

Hun er glad i frukt og grønnsaker så det spiser hun mye av, men er jo ikke så mye kalorier i det.

Anonymkode: ed43e...273

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Min har spist

Frokost- 2 skiver og et glass melk

Skolemat- 2 skiver, en halv gulrot og noen cherrytomater, drikker vann

Middag- en god porsjon ris, et par sleiver med kyllinggryte, et glass husholdningssaft

Kvelds- to små skåler havrefras med melk og et eple.

Skrevet

Takker for svar. 

Føler meg så dum somaldri har tenkt tanken på at barna mine er på grensen til alvorlig undervektig.

Begge er friske og aktive og egentlig det jeg regner som helt vanlige.

De har ikke mye fett på kroppen, men er ikke så tynne at jeg i det hele tatt har tenkt tanken om undervekt.

Skrevet

Siste var HI

Skrevet

Sønnen min på 12 er også undervektig grad 3. Han har epilepsi og følges tett opp på sykehuset. De gjør ingneting ut av det men legen nevnte en gang at vi kunne legge inn skjulte kalorier som ekstra smør ved steking og evt litt olje i smoothien. Men han er ellers frisk og rask og aldri syk. Vi får utvidet hjelpestønad fra forsikringsselskapet og de har aldri nevnt noe om vekten hans. De er barn og aktive. De er friske og raske. Jeg lager ikke problemer ut av noe som ikke er et problem. Få legen din til å bekrefte at hun er frisk og følger sin egen kurve. 

Anonymkode: 10919...cad

Skrevet

Takk. 

Vurderer også å bytte til hel melk og vanlig smør, men ellers må de bare få vokse som de skal.

HI

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Synes dette høres normalt ut jeg. Min 6-åring spiser mindre, men veier like mye og er 15 cm lavere.

Anonymkode: 39d0b...7f4

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takker for svar. 

Føler meg så dum somaldri har tenkt tanken på at barna mine er på grensen til alvorlig undervektig.

Begge er friske og aktive og egentlig det jeg regner som helt vanlige.

De har ikke mye fett på kroppen, men er ikke så tynne at jeg i det hele tatt har tenkt tanken om undervekt.

Mine to er sånn også. 

Minste er 10 år. Ca 142 høy og veier 27-28 kg.  Ja han er tynn som en strek og fryser lett.  Men frisk, spiser godt og feiler ikke noe. Har ikke tenkt tanken på at han ikke skal få forsikring ? 

Begge to har vært i kategorien alvorlig undervekt ifølge BMI kalkulatoren for barn, men man kan jo ikke kun se på dette tallet.  Så lenge de følger kurven sin og legger på seg greit er det da ikke noe problem. 

Anonymkode: fa1ca...4e6

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine to er sånn også. 

Minste er 10 år. Ca 142 høy og veier 27-28 kg.  Ja han er tynn som en strek og fryser lett.  Men frisk, spiser godt og feiler ikke noe. Har ikke tenkt tanken på at han ikke skal få forsikring ? 

Begge to har vært i kategorien alvorlig undervekt ifølge BMI kalkulatoren for barn, men man kan jo ikke kun se på dette tallet.  Så lenge de følger kurven sin og legger på seg greit er det da ikke noe problem. 

Anonymkode: fa1ca...4e6

Noen er jo bare magre fra naturens side og vil alltid være det, men jeg skjønner jo bekymringen for det kan fort bli et problem..

Datteren min har en sånn venninne, frisk og rask, trener og er aktiv, men spiser som en fugleunge og er veldig mager.

Da hun ble syk, og ikke tok til seg mat måtte hun legges inn på sykehuset og få intravenøs næring. Hun har jo ingenting å gå på. Det fleste barn tåler en runde med sykdom og dårlig matlyst en uke, men så tynne barn gjør jo ikke det...

Skrevet

Jeg har 3 barn. Eldste er nå 167 høy og 50 kg. Alltid vært undervektig. Da hun var 8 år var hun 120 høy og 17 kg. Spiste gjerne 3 og 4 skiver til et måltid. Klarte aldri å trene noe grunnet uoppdaget add

mellomste er 9 år. Hun er 151 høy og 35 kg. Hun er helt normal. Hun er veldig dårlig på frokost. Er heldig om hun spiser ei skive og drikker et glass melk. Har med 3-4 skiver på skolen, spiser alt. Spiser godt med middag. Trener fysisk 2 ganger i uken.

Minste er 7 år. Han er 142 høy og veier 33 kg. Han er normal. Spiser gjerne 2-3 skiver til frokost, 3-5 på skolen og et par opsjoner med middag. Han er dårlig på å spise kjøtt, men gafler gjerne i seg et lass med grønnsaker. Trener en dag i uken. 

Har fått forsikring på alle 3 uten problemer. Men kjenner ei som ikke fikk pga overvekt. Barnet var 130 høy og 40 kg

Anonymkode: d1107...ea2

Skrevet

Min sønn på 9 år er like høy som din og veier 27 kg...

Anonymkode: 35254...2b5

Skrevet

Vi måtte også ha legeattest for å få forsikring på vår eldste. Hun er undervektig grad 3, alltid vært det. Har hatt ekstra oppfølging av helsesøster siden hun ble født. Fikk påvist cøliaki for et par år siden. 

Hun er svært småspist, men veldig aktiv. Har vært en del syk i barnehagen (omgangssyke, forkjølelser ++), men det har vært mye bedre etter at hun begynte på skolen.

Jeg vet ikke helt hva forsikringen har med vekt å gjøre. Men dersom din datter har vært lite syk så bør vel legen kunne signere på det. Du kan jo få attest både fra legen og helsesøster. Vi fikk forsikring med en gang da vi sendte inn legeerklæring. 

Anonymkode: 2898c...a8e

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nettopp byttet forsikringgselskap og fikk nå beskjed om at forsikring på min 9 år gamle jente kun er midlertidig pga oppgitt høyde og vekt. 

Hun er 137,5 cm og 25,2 kg. Hun er aktiv, frisk og spiser det jeg anser som helt normalt.

Hun har alltid vært over kurven på høyde og under på vekt, men følger kurven sin perfekt.

Jeg må nå dokumenter ovenfor forsikringsselskapet at det ikke er noe feil med henne.

Skal kontakte helsesøster på skolen, men litt usikker på hvordan dokumenter at alt er fint når hun aldri er syk og det dermed ikke finnes særlig dokumentasjon.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Blir litt forvirret, oppfatter jeg min datters utseende helt feil?

Hvor høy og tynn er en normal 9 år gammel jente?

KMI beregner henne som undervektig grad 3, i kategorien undervekt, ikke alvorlig undervekt.

Noen andre som har erfart det samme?

Hvordan dokumentere noe slikt?

Nå er det litt sent for deg, men anbefaler absolutt ikke å bytte forsikringsselskap nårdet gjelder barneforsikring.

Har du hatt barneforsikring siden barnet var liten og bytter nå- veldig dumt...

Hvorfor? Alt som har feilt barnet siden det ble født skal dokumenteres, og det skal lite til for å få en «anmerkning» på forsikringen hvor selskapet reserverer seg mot noe. Det kan f.eks være utslett/atopisk eksem og selskapet kan reservere seg mot hudlidelser på barnet. 

Anonymkode: 6b0c0...fa1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...