Gå til innhold

Samboer har gjort meg til gjeldsslave...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt hvert vårt økonomiske ansvar. Han har blant annet hatt ansvar for strøm og leasing på bilen. Nå viser det seg at han ikke har betalt leasing og skylder ca. 100 000 der. I tillegg ligger han laaaaaangt bak med betaling på strøm og mye har gått til inkasso. Alt dette står i mitt navn. Bompenger skylder han også flere tusen på, han har da brukt min bil.

Mulig jeg har vært utrolig dum og naiv, men han har skjultAlt for meg post, post osv.

Så nå sitter jeg her, i et salig økonomisk rot. Jeg selv har ikke mulighet til å komme etter med noe av kravene da jeg ikke sitter igjen med noe særlig etter at jeg har betalt alt som er mitt ansvar.

Ikke har jeg råd til å flytte heller, med alle disse kravene rettet mot meg.

Han sier han skal ordne opp, men det klarer jeg ikke å tro på. Han sliter i tillegg psykisk, så hvordan han sksl få til dey aner jeg ikke. Jeg har mistet all livslyst og har bare lyst til å grave meg ned. Hater samboeren min.

Anonymkode: 3d8bd...2d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har hatt hvert vårt økonomiske ansvar. Han har blant annet hatt ansvar for strøm og leasing på bilen. Nå viser det seg at han ikke har betalt leasing og skylder ca. 100 000 der. I tillegg ligger han laaaaaangt bak med betaling på strøm og mye har gått til inkasso. Alt dette står i mitt navn. Bompenger skylder han også flere tusen på, han har da brukt min bil.

Mulig jeg har vært utrolig dum og naiv, men han har skjultAlt for meg post, post osv.

Så nå sitter jeg her, i et salig økonomisk rot. Jeg selv har ikke mulighet til å komme etter med noe av kravene da jeg ikke sitter igjen med noe særlig etter at jeg har betalt alt som er mitt ansvar.

Ikke har jeg råd til å flytte heller, med alle disse kravene rettet mot meg.

Han sier han skal ordne opp, men det klarer jeg ikke å tro på. Han sliter i tillegg psykisk, så hvordan han sksl få til dey aner jeg ikke. Jeg har mistet all livslyst og har bare lyst til å grave meg ned. Hater samboeren min.

Anonymkode: 3d8bd...2d5

Å herregud stakkars deg! Har du mulighet til å selge boligen å kjøpe noe rimeligere? Skjønner godt du hater han..jeg ville kastet han på dør!

Anonymkode: 41554...d92

Skrevet

Du må bare få løst det. Med eller uten han. Ring de dere leaser av og få fryst beløpet (og lever inn bilen). Da kommer det hvertfall ikke renter på det. Samme med strømmen, ring å få delt opp slik at det ikke kommer renter og innkasssogebyrer. Ring nå.

Grave seg ned hjelper ikke. 

Jeg hadde holdt ut denne perioden til du ser skal inn hver mnd. La han hjelpe til. Sliter han psykisk kan det være du må ta tlf men han får bidra økonomisk og sette av faste trekk.

 

hadde gått fra han etterpå.

Anonymkode: 31e86...b96

Skrevet

Herlighet, han må jo bare få svi og rydde opp etter seg.

Fra i dag tar du kontroll over all økonomi, begge nettbanker, alt av bankkort osv.

Ring med leasingselskapet og hør om det går an å ordne dette på noen måte, få til en avtale. Ring strømselskapet og få til en ordning der også.

Mannen får litt lommerusk i hånden av deg til eget bruk, ellers går alt av hans inntekt til å rydde opp i økonomien.

 

Anonymkode: ab11c...459

Skrevet

Ja du har vært naiv og dum. Selvfølgelig er du nødt til å følge med på at avtaler som står i ditt navn virkelig blir betalt. DET ER DITT ANSVAR. Allikevel veldig kjedelig når du ikke har gjort det og trodd det var i orden. Forlang at du disponerer all lønn din samboer får og betal ned dine forpliktelser. Han må også ta ansvar og enten jobbe overtid eller få seg en jobb nr 2 til han har ordnet opp i rotet sitt. Han skal ikke ha NOE til personlig forbruk frem til han har gjort opp for seg. Han får også selge det han har av evt verdier.

Anonymkode: 9accd...d78

Skrevet

Dere må slutte å ha hvert deres økonomiske ansvar. Alle regninger er begges ansvar. Dere må gjøre som oss. Få samme bank. Overføre x antall tusen til felles regningskonto som dekker alt av faste regninger. Forstår at dere ligger bak nå. Februar har større regninger enn andre måneder hos oss. Så det er årstotalen delt på 12 mnd som betales inn fra 2 lønninger hver måned. Autogiro på alt som må betales. Man slipper vanligvis ikke unna uansett. 

Nå må du kjøre "luksusfellen" med egen økonomi. Finne alle regninger. Få oversikt, lage budsjett. Ringe kreditorer. Å flytte fra han gjør vel bare at du må betale regninger i ditt navn som han ikke har betalt. Neppe økonomisk, selv om det er andre hensyn. 

Anonymkode: f94de...2ba

Skrevet

Forstår at du har hatt tillit til ham, og det er mange kvinner som har vært i dine sko og brent seg, tro meg. Dere er ikke gift, så han vil dermed slippe unna alt ansvar for gjelden om det hadde blitt brudd...

Husk at du som samboer alltid selv må følge opp lån og gjeld som står i ditt navn.

Anonymkode: d8e77...ad0

Skrevet

Ser du allerede har fått noen gode råd. Jeg hadde blitt hos ham til dette var ryddet opp i, og så dratt. At han sliter psykisk er ikke noen god unnskyldning. En ting er å male seg selv inn i et hjørne, men at han tillater at det får økonomiske konsekvenser for DEG er helt hårreisende. Mange med psykiske problemer som klarer å holde økonomien sånn nogenlunde i rute. Og enda flere som faktisk ikke ødelegger økonomisk for andre. Dette må han ta på sin kappe og fikse. 

Anonymkode: 03633...40a

Skrevet

Joda, du har vært dum og naiv. Men han har jo virkelig ført deg bak lyset også. Som en annen sier så må du ta kontroll over alle inntekt som kommer i hus og begynner å betale ned. Ikke noe personlig forbruk for samboeren din til alt er ordnet opp. Start med å ta kontakt med de du skylder penger for å lage en nedbetalingsplan.

Når han har gjort opp for seg hadde jeg dumpa han. Syk eller ikke. Det han har gjort er utilgivelig. Økonomisk utroskap er i min bok den værste formen for utroskap.

Anonymkode: c0d3e...4e9

Skrevet

Hvis det er mulig for ham å ta opp lån så er det eneste riktige at han tar opp et lån i eget navn og betaler det han har skapt av gjeld. Om han ikke får låne hele beløpet så tenker jeg at ethvert beløp vil hjelpe på å få ned gjelden.

Jeg synes du skal få ham med til økonomisk rådgiver, kommunen har slike ordninger. Frem til din gjeld er betalt må du har 100 % kontroll også på hans økonomi, så får han få et minimalt beløp til lommepenger pr. måned. Har han noe som helst som kan selges, så selg unna for å betale ned på gjelden.

Han må selvfølgelig skaffe seg hjelp for sine psykiske problemer så fort som mulig. Og dere bør i parterapi.

Jeg tror det er lurt av deg å svelge noen kameler f.eks. et år fremover, Hi. Hvis ikke vil du alene stå som ansvarlig for gjelden siden den er i ditt navn. Svelger du kameler fremover kan du få ham til å gjøre opp for seg, eller i hvert fall en del av det.

Jeg må innrømme at jeg nok hadde dumpet ham når han har gjort opp for seg, om det er mulig å få ham til å gjøre det. Jeg tviler på at jeg noensinne ville greie å stole på den mannen igjen. Skulle han fått en sjanse til så hadde jeg stilt strenge krav om langvarig behandling for hans psykiske problemer, langvarig parterapi og at jeg skulle hatt full kontroll på økonomi. Når han ble bedre psykisk så hadde jeg også krevd at han tok seg en ekstrajobb for å raskere betale ned gjelden. Ett surmulende ord om det eller uvilje til å ikke følge opp dette og han hadde blitt dumpet på flekken.

Anonymkode: 41f37...c85

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forstår at du har hatt tillit til ham, og det er mange kvinner som har vært i dine sko og brent seg, tro meg. Dere er ikke gift, så han vil dermed slippe unna alt ansvar for gjelden om det hadde blitt brudd...

Husk at du som samboer alltid selv må følge opp lån og gjeld som står i ditt navn.

Anonymkode: d8e77...ad0

Han vil jo ikke slippe unna ansvar hvis han tar opp gjeld i eget navn. Leasingavtalen høres ut som om den står på ham? 

HI, jeg hadde vært tilbøyelig til å sette hardt mot hardt. Tvinge ham til å ta opp et lån som dekker alt han har misligholdt, og deretter hive ham ut så han kan fortsette å betale ned gjelda si helt selv.

Anonymkode: 08eed...b5a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Joda, du har vært dum og naiv. Men han har jo virkelig ført deg bak lyset også. Som en annen sier så må du ta kontroll over alle inntekt som kommer i hus og begynner å betale ned. Ikke noe personlig forbruk for samboeren din til alt er ordnet opp. Start med å ta kontakt med de du skylder penger for å lage en nedbetalingsplan.

Når han har gjort opp for seg hadde jeg dumpa han. Syk eller ikke. Det han har gjort er utilgivelig. Økonomisk utroskap er i min bok den værste formen for utroskap.

Anonymkode: c0d3e...4e9

Enig.

Anonymkode: 08eed...b5a

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han vil jo ikke slippe unna ansvar hvis han tar opp gjeld i eget navn. Leasingavtalen høres ut som om den står på ham? 

HI, jeg hadde vært tilbøyelig til å sette hardt mot hardt. Tvinge ham til å ta opp et lån som dekker alt han har misligholdt, og deretter hive ham ut så han kan fortsette å betale ned gjelda si helt selv.

Anonymkode: 08eed...b5a

Hun skriver jo at det står i hennes navn

Anonymkode: 6bdf1...60c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun skriver jo at det står i hennes navn

Anonymkode: 6bdf1...60c

Det var litt tvetydig mht at hun også refererte til "min bil" senere. 

Anonymkode: 08eed...b5a

Skrevet

Du har jo latt ham gjøre deg til gjeldslave. Skjønner ikke at man kommer følger opp egne forpliktelser, i hvert fall ikke sjekker innom av og til. Men, nå er det som det er. Du tar selvsagt 100% styring på alle penger inn og ut fremover. Hans inntekt også. Ring rundt, be om utsettelse, skaff deg oversikt. Dette ordner seg, men den fyren hadde jeg aldri gitt ansvar igjen.

Anonymkode: 7e74f...199

Skrevet

Jeg ville spurt mine foreldre om et litt større lån. 25.000 vil redusere totalbeløpet med masse!

Han der kan du aldri stole på igjen

Anonymkode: a1461...552

Skrevet

Anbefaler at du ringer til de firmaene du skylder penger og forklarer situasjonen. Du legger deg helt flat og tar ansvaret og skyld. Så sier du at du vil gjøre opp for deg og spør om det er mulig å få slettet deler av renter og omkostninger som er påløpt. Samtidig ber du om at alt av regninger osv sendes til din e-post og ikke pr post. 

Anonymkode: f27c8...c2f

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville spurt mine foreldre om et litt større lån. 25.000 vil redusere totalbeløpet med masse!

Han der kan du aldri stole på igjen

Anonymkode: a1461...552

Er ikke alle foreldre som har 25000 å låne bort . Skjønner du har stolt blindt på han , men allikevel , du er ansvarlig da det er du som står på papiret . Du burde ha sjekket innom status i ny og ne

Anonymkode: 20ecd...dcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...