Gå til innhold

snakker skolen og fastlegen sammen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har levert lege erklæring til ungdomsskolen på at gutten vår er under utredning da han er unormalt trøtt.

lærer gir han allikavel anmerkning hvis han sovner i timen. når jeg spørr om ikke det er noe urettferdig å gi anmerkning når han ganske sannsynlig har en sykdom som gjør han så trøtt. så sier lærer at det er for å dokumentere, hvis legen lurer på hvordan det går på skolen. den forklaringen høres litt tynn ut.

kontakter skolen fast legen ? eller er det sannsynlig at fastlegen tar kontakt med skolen ? Er det ikke nok at en foreldre forklarer at han har klart å sovne i timen 3x den siste måneden.

han utredes for narkolepsi nå. så er der for mye forlangt at lærer heller sier til han at han må våkne eller ta seg en liten gåtur. istedenfor å bare gi han anmerkning uten varsel. 

vi har nå avtale på at han kan gå på et hvilerom eller gå seg en tur i noen få minutter før å våkne litt. men er ikke alltid han klarer å holde seg våken for å gjennomføre det. 

føles som skolen ikke tror på oss, til tross for lege erklæring og at han er under utredning på sykehuset. 

Anonymkode: 6ff6e...e18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hørt om en slik kontakt mellom fastlege og skole. Legen kan jo ikke si noe om gutten deres, da bryter han taushetsplikten. Og skolen gjør vel nesten det samme om de kontakter legen uten videre. Så jeg tror ikke det vil skje.

Jeg ville bedt om et møte med skolen. Jeg ville egentlig syntes det var positivt at skolen noterte hver gang gutten sovner i timer eller faller ut, for læreren ser jo gutten deres kanskje flere timer om dagen enn det dere selv gjør, eller i hvert fall langt på vei like mange timer. Samt at læreren ser gutten den delen av dagen man normalt er mest våken. Derfor vil lærerens anmerkninger kunne være en veldig god dokumentasjon for dere å ta med til spesialist på sykehuset. MEN, jeg ser det som en selvfølge at anmerkningene/notatene om at han sovner ikke fører til at gutten får redusert oppførsel! Og det bør dere også være tydelig om overfor skolen. På et møte kan dere også forsøke å bli enige om hvordan dere sammen best kan hjelpe gutten deres, få bedre rutiner på hva som gjøres når begynner å se veldig trøtt ut eller sovner, om noen må følge ham opp hvis han går ut osv. Se hva som er nødvendig og hva som er best for ham. Kanskje kan det hjelpe om han får sove et sted på skolen en halvtime midt i skoledagen? At lærer forsøker å vekke ham hvis han sovner, det ser jeg som en selvfølge, men også det kan dere ta opp på et møte. F.eks. kan dere be om at kontaktlærer, rektor og helsesøster er tilstede, spør også rektor på forhånd om det er nødvendig for dere å få med hans lege for at de skal tro på guttens problemer, eller om de vil ta legeerklæringene dere har levert på alvor og ha dem i mente når dere har møtet.

Håper gutten din får hjelp snart! Vet dere hva som ev. kan ha utløst en ev. narkolepsi hos ham?

Anonymkode: f5e51...531

Skrevet

Du bør kontakte helsesøster, noe jeg håper du har gjort for lenge siden. Helsesøster skal kunne vite hva skolen skal og ikke skal, og hjelpe skolen med hvordan de skal gjøre og hvordan tilrttelegge dagen best mulig for ditt barn. 

Hvorfor og hva grunnen til at skolen gjør det på denne måten kan nok bare skolen hi svar på. 

Anonymkode: 731b0...a0f

Skrevet

Du kan faktisk be om et møte med skolen, hvor også fastlegen er tilstede. Noen ganger må man gå drastisk til verks for å få gehør. Virker som om det gjelder den skolen sønnen din går på.. 

Tror neppe fastlegen har snakket med skolen, da må du i såfall ha signert på at det er greit, hvis ikke så har ikke fastlegen lov til  dette. 

Har en venninne med et barn med en annen sykdom , de ble ikke imøtegått av skolen, selv med den ene legeerklæringen etter den andre, så hun kalte sammen rektor, lærer spesialisthelsetjenesten og fastlege, da ble det orden i sakene. Kanskje en måte å gjøre det på her også.. 

Anonymkode: 9701a...c62

Skrevet

Skolen må ha samtykke fra foreldre for å snakke med legen og omvendt. Kanskje lurt med felles møte ja, lærer og lege. 

Anonymkode: 49674...cf0

Skrevet

Ofte får vi fra skolen skjemaer fra bup/spesialisthelsetjeneste som skal fylles ut ved utredning av barn. Da er det veldig lurt at alt er dokumentert. Nå er det slik st anmerkninger er en fin måte å dokumentere på, så sant man er raus ifht til nedsettelse av orden. Det er også slik at ordinær skole skal være for ordinære elever og kan man ikke følge den må dette dokumenteres nøye. Det er vi pålagt. 

Skrevet

Nei, de har ingen kontakt med hverandre med mindre det arrangeres et felles møte.

Jeg synes det høres veldig greit ut at de dokumenterer alt som skjer, men han må selvfølgelig ikke få nedsatt karakter.

Anonymkode: cb64f...96c

Skrevet

Helt enig med at lærerne skal dokumentere alle gangene han sovner i løpet av en skoledag, men ikke på den måten at han får skjenn for det eller nedsatt karakter. Men disse notatene vil være gull verdt under utredning. På ungdomsskolen gikk jeg i klasse med en som har narkolepsi. Hun sovnet både stående og sittende. I alle slags merkelige situasjoner. Dette ble selvsagt tatt hensyn til av skolen. Hun kunne absolutt ikke noe for at hun sovnet. For henne var dette kjempeflaut. 

Da min gutt var under utredning for adhd (add) noterte lærerne alle forglemmelser osv, nettopp for å ha noe spesifikt å komme med når skolen skulle uttale seg om gutten. I stedet for å skrive og fortelle at "Jørn glemmer ofte ditt og datt" eller "Jørn får stadig ikke med seg ditt og datt" så kunne skolen i stedet fortelle at "Jørn glemmer 100 ganger i løpet av en uke". Men han fikk selvsagt ikke skjenn eller anmerkning i den forstand. Lærerene så jo selv hvor fortvilt han var. I stedet hjalp de å huske for han og la tilrette for at han lettere skulle få med seg ting.

Anonymkode: b1209...77c

Skrevet

Selvfølgelig må læreren dokumentere! Hvordannskalnmam ellers kunne si noe om omfanget av et evt problem som følge av narkolepsi? Å sovne/falle ut 3 ganger i løpet av en måned høre egentlig ikke ut som narkolepsi, og det er ikje bare å di til en med barkokepsi st han må våkne eller ta seg en gåtur....

Hvis legen mistenker narkolepsi er han vel henvist til søvnutredning?

Anonymkode: 7b748...a25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...