Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 En visdomstann som ikke er kommet til overflaten ? Jeg måtte trekke en visdomstann som vokste skjevt, slik at den ble stående å stange i tannen ved siden av. Det skulle være en enkel sak å fjerne, men det ble mer komplisert enn tannlegen hadde trodd. Roten stod godt fast og var ganske lang, det var også betennelse nedi der, så selv med all bedøvelsen jeg kunne få, så var det ganske smertefullt å få trekt ut faenskapen med roten. Hullet ble sydd og jeg trodde det ikke skulle bli så ille, men nå har jeg verket i en uke. Det gjør vondt i halve hodet og det kjennes ut som om jeg har tannverk i alle tennene i overkjeven på ene siden. Skal det være så vondt så lenge ? Var hos legen som skrev ut smertestillende med rød trekant, som skulle blandes med ibux. Men problemet er at jeg må ta en ny dose før virkningen går ut, ellers så kommer den pulserende dunkingen i halve hodet og jeg blir da - ikke fungerende så lenge hodet kjennes ut som eg åpent sår.. Noen som har peiling, erfaring/ skal det gjøre så vondt, så lenge etter et inngrep ? Anonymkode: a5f34...7d6
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 Fikk du antibiotika? Anonymkode: 0ef81...d22
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Har selv opplevd såkalt «dry socket» i forbindelse med å trekke en visdomstann i underkjeven. Men du skrev du hadde sydd igjen (noe ikke jeg gjorde). Kanskje du allikevel har fått en betennelse der? Dry socket er ihvertfall hinsides jævlig vondt, jeg endte opp på legevakt med høy feber og skyhøy CRP og antibiotikakur pluss sterke smertestillende. Måtte tilbake til tannlegen som renset opp. Var så dårlig i over en uke, og vekk fra jobb i 3 dager. Anonymkode: 6415d...796
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fikk du antibiotika? Anonymkode: 0ef81...d22 Nei, jeg fikk hverken smertestillende eller antibiotika hos tannlegen , men ringte legevakten forrige helg fordi jeg hadde så vondt og da fikk jeg utskrevet smertestillende hos legen.. Anonymkode: a5f34...7d6
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har selv opplevd såkalt «dry socket» i forbindelse med å trekke en visdomstann i underkjeven. Men du skrev du hadde sydd igjen (noe ikke jeg gjorde). Kanskje du allikevel har fått en betennelse der? Dry socket er ihvertfall hinsides jævlig vondt, jeg endte opp på legevakt med høy feber og skyhøy CRP og antibiotikakur pluss sterke smertestillende. Måtte tilbake til tannlegen som renset opp. Var så dårlig i over en uke, og vekk fra jobb i 3 dager. Anonymkode: 6415d...796 Sydde igjen fordi jeg fikk et kjempe krater som blødde veldig. Stingene skulle gå i oppløsning av seg selv. Kjenner en ekkel smak i munnen, som om noe har råtnet inni der. Var å fikk tak i noe som het corsodyl på apoteket som jeg har gurglet på hver kveld denne uken, men den vemmelige smaken i munnen forsvinner ikke. Dette kan ikke være normalt, jeg skal ta å ringe tannlegen i morgen. Har allerede vært vekke fra jobb i nesten en uke pga de syke smertene og fordi jeg blir så kvalm og uvel av de smertestillende jeg har fått av legen. Har ikke hatt feber da, men de smertene er noe med det verste jeg har vært borti. Har fjernet de andre visdomstennene, men har aldri vært plaget eller hatt så vondt etterpå. Sist jeg trekte en visdomstann gikk jeg på jobb dagen etter inngrepet. Anonymkode: a5f34...7d6
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 Det kan høres ut som betennelse ja.... Anonymkode: 65386...137
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #7 Skrevet 27. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg fikk hverken smertestillende eller antibiotika hos tannlegen , men ringte legevakten forrige helg fordi jeg hadde så vondt og da fikk jeg utskrevet smertestillende hos legen.. Anonymkode: a5f34...7d6 Beklager, tok litt tid før jeg så svaret ditt. Jeg synes virkelig at du bør ta en telefon til legevakten her og nå. Du hadde en betennelse, såret ble sydd igjen, det er stor risiko ut fra symptomene at du har fått en alvorlig betennelse. Det at smertene dine nå er så forferdelige kan være et tegn på en infeksjon som har blitt alvorlig forverret. Har du gått så lenge med en slik infeksjon og den nå er forverret kan noen timer fra eller til være viktige! Jeg måtte til legevakten midt på natten for et par netter siden. Hadde fått det som lignet en bitteliten kvise, i løpet av få timer hovnet det veldig opp, og jeg kunne se at rødheten spredte seg. Fikk beskjed om å komme inn umiddelbart, og måtte starte antibiotika. De sa da også på generelt grunnlag at man ofte må sette i gang raskere antibiotika når det er bakterielle infeksjoner i hodet, fordi risikoen for plutselig alvorligere følger hvis man venter er større. Så vær så snill, ta en telefon til legevakten her og nå! La legevakten avgjøre om du bør få antibiotika umiddelbart eller om det kan vente med lege til i morgen. Ring nå! Anonymkode: 0ef81...d22
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #8 Skrevet 27. februar 2018 Jeg har også hatt noen sånne vriene tenner som måtte opereres ut. Husker at minst 1 av tennene Måtte jeg gå på antibiotika først siden det var betennelse, fikk beskjed om at de ikke kunne trekke før betennelsen/ hevelsen var gått ned siden ikke bedøvelsen ville virke ellers. Høres ikke ut som det er samme praksis hos din tannlege. Anonymkode: 05455...bfa
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #9 Skrevet 27. februar 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Sydde igjen fordi jeg fikk et kjempe krater som blødde veldig. Stingene skulle gå i oppløsning av seg selv. Kjenner en ekkel smak i munnen, som om noe har råtnet inni der. Var å fikk tak i noe som het corsodyl på apoteket som jeg har gurglet på hver kveld denne uken, men den vemmelige smaken i munnen forsvinner ikke. Dette kan ikke være normalt, jeg skal ta å ringe tannlegen i morgen. Har allerede vært vekke fra jobb i nesten en uke pga de syke smertene og fordi jeg blir så kvalm og uvel av de smertestillende jeg har fått av legen. Har ikke hatt feber da, men de smertene er noe med det verste jeg har vært borti. Har fjernet de andre visdomstennene, men har aldri vært plaget eller hatt så vondt etterpå. Sist jeg trekte en visdomstann gikk jeg på jobb dagen etter inngrepet. Anonymkode: a5f34...7d6 Jeg også fikk veldig vond smak i munnen, i tillegg til antibiotika, feber osv. Måtte også skylle munnen med ett eller annet. Kom deg til tannlegen fort som fy du! 😊 Anonymkode: 6415d...796
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #10 Skrevet 30. januar 2020 Jeg fikk betennelse etter fjerning av visdomstann og tannlegen gjorde også ingenting. Spurte en allmennlege jeg har gått til en stund om å sjekke CRP fordi jeg hadde litt halssmerter som kom i tillegg etter noen dager med smerter fra operasjonstedet. Han var nølende, sa først nei og at det ikke ville hjelpe noe da det helt sikker bare var 'noe virus'. Tok den til slutt med beskjed om at den sikkert ville være negativ. Var på 90, ikke kjempehøy, men det er etter en uke med fast høy dose antibiotika som jeg hadde brukt profylaktisk siden operasjonsdagen. Fortsatte å stige videre de neste dagen, så antibiotikaen var tydeligvis ikke effektiv nok. Måtte krangle meg til å forsøke en annen type antibiotika. Dro etter dette til tannlege og fortalte om høy CRP og halssmerter. På en side så er det litt mer forståelig i mitt tilfelle i og med at jeg sto på antibiotika, på den annen side så kunne han ha bekreftet hva årsaken til høy CRP var (fastlege var usikker), tatt røntgen eller CT og sjekket etter komplikasjoner. Anonymkode: cb3d3...a69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå