Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Hei! Jenten vår på 1 år har ikke vært seg selv i det siste. På dagen spiser hun nesten ingenting, humøret går opp og ned, hun kan leke og ha det gøy for å så plutselig bli sint og kaste ting rundt seg. Etterpå griner hun, så er alt bra. På kveldene sovner hun greit når vi legger henne, så våkner hun og griner. Roer seg ikke med med engang vi tar henne opp heller. Går litt med henne frem og tilbake i stuen med hun i armene, da roer hun seg, setter vi oss med med hun på fanget begynner hun å gråte, ligge med oss vil hun heller ikke. Hun er stuptrøtt, men finner liksom ikke roen. Uler og sutrer og dersom vi ikke kommer inn til henne gråter hun til det blir vanskelig å roe henne. Vi vet ikke hva som er galt, hun har ingen feber, men slik har hun aldri oppført seg før. Burde vi ringe lege i morgen? Det har pågått i en uke nå og vi begge er utslitt. Hun går ikke i barnehage. Anonymkode: 2be33...5be
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 Lege, ja. Sjekk for f eks ørebetennelse og sånt? Anonymkode: aa3f5...5b9
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Skal ringe i morgen ja. Hun tar seg ikke til noe steder, som er normalt å gjøre når man har vondt. Ene natten virket det som om hun bare «testet grenser». Tullet i sengen. Da vi skulle si god natt og gå ble det ille. Kan ikke la henne ligge alene og skrike heller. Uff. Anonymkode: 2be33...5be
Twintipp Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 Hun får ikke jeksler da? Min var som du beskriver da. Bare tenk så vondt det er selv med tannverk. Jeg ga han smertestillende så han skulle få sove, han trengte hvile. Var skikkelig utilpass ved tannfrembrudd. Håpe det går over snart❤️
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 Hun kan absolutt høres ut som et barn som kanskje har smerter eller ubehag på et vis. Eller kanskje det kan være et utviklingssprang? Feks 'prinsippenes verden eller 'systemenes verden'? Sjekk linken. Hos oss har utviklingstrinnene for de ulike ukene stort sett stemt veldig godt:) https://www.babyverden.no/baby/dette-er-babyens-10-vanskeligste-perioder/ Anonymkode: b9d91...5e9
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 Tenner og/eller begynnende trassalder. Hvis hun sikler er det nok mest sannsynligvis førstnevnte. Jeg har en på 16 mnd aom har holdt på slik lenge pga tennene Anonymkode: 9f5f4...fae
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #7 Skrevet 26. februar 2018 Tenner tenkte jeg umiddelbart. Kjøp sånn middel fra apoteket som du smører i gommene, det kan hjelpe. Anonymkode: df74e...474
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #8 Skrevet 27. februar 2018 Takk for svar. Jeg aner ikke hva dette er. Hun våkner annenhver time med skikkelige raserianfall, hun skriker og skriker. Det tar halv time å roe henne ned. Det har aldri skjedd før. Peker med fingeren at hun vil ut av soverommet, tar henne med opp og tilbyr drikke, men da blir hun bare enda mer sint. Legger jeg henne ned ved siden av oss i sengen så sparker hun og vrir seg i alle retninger mens hun skriker. Herregud, naboene må tro vi slakter henne her. Uff Anonymkode: 2be33...5be
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #9 Skrevet 27. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Jeg aner ikke hva dette er. Hun våkner annenhver time med skikkelige raserianfall, hun skriker og skriker. Det tar halv time å roe henne ned. Det har aldri skjedd før. Peker med fingeren at hun vil ut av soverommet, tar henne med opp og tilbyr drikke, men da blir hun bare enda mer sint. Legger jeg henne ned ved siden av oss i sengen så sparker hun og vrir seg i alle retninger mens hun skriker. Herregud, naboene må tro vi slakter henne her. Uff Anonymkode: 2be33...5be Forsøk med en paracet stikkpille og litt dentinox på hovne gommer. Spesielt hjørnetennene og jekslene tok lang tid å bryte gjennom. Gutten min gjorde eksakt det samme som jenta di. Hver eneste bidige halvtime gjennom natta... Nå er vi nede i ca anhver time med hjørnetennene. Han tror nok amming hjelper mot smertene og at puppen og mamma vil fikse alt. Bruker kun paracet på de verste nettene. Om det ikke er noen hevelser i tannkjøttet og ingen sikling bør du ta en tur til legen da det kan være andre ting. Hvis du fremdeles ammer og har spist noe hun ikke tåler kan det selvsagt gi massive magesmerter- det samme om hun er allergisk og har spist noe selv etc. Anonymkode: 9f5f4...fae
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #11 Skrevet 27. februar 2018 Takk! Venter på at de åpner så skal jeg ringe. Har også ringt legevakten og spurt om råd. De sa det samme. Anonymkode: 2be33...5be
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #12 Skrevet 27. februar 2018 Det kan også hende dere kunne fått hjelp på helsestasjonen. Dette er første barnet, ikke sant? Hør om helsestasjon har kurs i De utrolige årene eller noe tilsvarende. Anonymkode: 818e1...bea
sotosmor Skrevet 27. februar 2018 #13 Skrevet 27. februar 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan også hende dere kunne fått hjelp på helsestasjonen. Dette er første barnet, ikke sant? Hør om helsestasjon har kurs i De utrolige årene eller noe tilsvarende. Anonymkode: 818e1...bea Hva vil det hjelpe på smertene til barnet å ta disse kursene ? Jeg tenker også at barnet enten sliter med tenner eller øreverk.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #14 Skrevet 27. februar 2018 Natteskrekk? Begge mine fikk en del mareritt i den alderen for det er så mye utvikling som skjer og da våknet de og skreik og kavet. Å holde dem gjorde alt verre (de sov nok ennå selv om det ikke så slik ut). Jeg satte begge ned på gulvet når det skjedde, de våknet skikkelig fra «transen» når de fikk et nytt underlag og litt lys. Så la de seg fornøyde etterpå Anonymkode: 77bc9...52a
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #15 Skrevet 27. februar 2018 Hun høres veldig ut som om hun har smerter/ubehag. Ikke ta dette som trass. Særlig det at hun blir sint på den måten. Håper dere finner ut av det. Anonymkode: e5717...0b7
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #16 Skrevet 27. februar 2018 25 minutter siden, sotosmor skrev: Hva vil det hjelpe på smertene til barnet å ta disse kursene ? Jeg tenker også at barnet enten sliter med tenner eller øreverk. Du vet jo ikke at barnet har smerter!! Derfor er det ganske idiotisk å gi det paracet unødig. Paracet hjelper lite hvis det er ett eller annet annet, og når førstegangsforeldre til såpass små barn uttrykker seg desperate og ikke forstår hva som er i veien er det kanskje lurt å finne det ut. tannsmerter har man ikke bare om natten.. Er det nattskrekk eller trass eller hva som helst annet er det ikke hjelp i å gi barnet paracet. Du skal ikke gi paracet eller andre medisiner i hytt og pine! Anonymkode: 818e1...bea
the amazing spidermamma Skrevet 27. februar 2018 #17 Skrevet 27. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du vet jo ikke at barnet har smerter!! Derfor er det ganske idiotisk å gi det paracet unødig. Paracet hjelper lite hvis det er ett eller annet annet, og når førstegangsforeldre til såpass små barn uttrykker seg desperate og ikke forstår hva som er i veien er det kanskje lurt å finne det ut. tannsmerter har man ikke bare om natten.. Er det nattskrekk eller trass eller hva som helst annet er det ikke hjelp i å gi barnet paracet. Du skal ikke gi paracet eller andre medisiner i hytt og pine! Anonymkode: 818e1...bea Én paracet skader ikke. Da vil de jo også se om mistanken om at barnet har smerter er riktig.
klg,2 boys now:) Skrevet 27. februar 2018 #18 Skrevet 27. februar 2018 Ta hyn med til legen og om legen friskmelder hun så er nok trass/evt nattskrekk.da må dere bare holde dere harde,om dere begynner å ta hun på stua så vær klar over at det mest sannsynnelig vil eskalere.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #19 Skrevet 27. februar 2018 Gi Paracet og se om hun roer seg Prøv med Paracet i et døgn og se om noe endrer seg. Gjør det det så har hun vondt. Anonymkode: c29a7...378
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #20 Skrevet 27. februar 2018 Vi hadde det likt i samme alder med førstemann. Mye gråt/sutring, og vi bysset og bysset og følte oss utslitte og desperate. Før vi brått kom på at kanskje barnet hadde vondt. Ga det en Paracet, og barnet sovnet et drøyt kvarter senere og sov hele natta. Nå har vi tre barn, og jeg har lav terskel for å prøve paracet ved slike tilstander. Og det hjelper hver gang. Det er ikke alltid barnet har tydelige smerter, men et ubehag, som hindrer at barnet sovner, er ikke noe godt for noen parter. Anonymkode: ca47f...5fb
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #21 Skrevet 27. februar 2018 Så små barn har ofte problemer med å lokalisere smerten, det er slett ikke alltid de tar seg til øret ved øreverk eller til magen ved mageknip. De kjenner smerten i kroppen, men klarer ikke helt kjenne hvor den kommer fra, da kan de bli litt "rabiate". Utfra det du skriver vil jeg tippe øreverk eller tenner, men greit å ta henne til legen for en sjekk. Anonymkode: 91e43...d15
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #22 Skrevet 27. februar 2018 1 time siden, klg,2 boys now:) skrev: Ta hyn med til legen og om legen friskmelder hun så er nok trass/evt nattskrekk.da må dere bare holde dere harde,om dere begynner å ta hun på stua så vær klar over at det mest sannsynnelig vil eskalere. Ta HENNE med.....friskmelder HENNE....ta HENNE på stua. Anonymkode: 789e3...003
TinaK 1990 Skrevet 27. februar 2018 #23 Skrevet 27. februar 2018 Høres ut som nattskrekk på meg, evt tenner. Alle mine hadde nattskrekk i 3-4 uker i alderen 1-1,5 år
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #24 Skrevet 27. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du vet jo ikke at barnet har smerter!! Derfor er det ganske idiotisk å gi det paracet unødig. Paracet hjelper lite hvis det er ett eller annet annet, og når førstegangsforeldre til såpass små barn uttrykker seg desperate og ikke forstår hva som er i veien er det kanskje lurt å finne det ut. tannsmerter har man ikke bare om natten.. Er det nattskrekk eller trass eller hva som helst annet er det ikke hjelp i å gi barnet paracet. Du skal ikke gi paracet eller andre medisiner i hytt og pine! Anonymkode: 818e1...bea Ro deg ned du da. Her har legen sagt, hvis barnet endrer adferd og det ikke er noen funn så anbefaler hun å forsøke Paracet en kveld for å se om det er effekt. Om det er en smerte de ikke klarer å kommunisere så er det jo slemt å ikke forsøke lindre. En Paracet én kveld er helt ufarlig. Paracet er også smertelindrende. Og ved tvil så gir man selvsagt en Paracet. HI, alle mine tre har hatt slike perioder i rykk og napp mellom ett og to år. Noen ganger hjalp Paracet, andre ganger ikke. Det er ikke uvanlig at de er slik. Les om utviklingssprang. Likevel, best å ta en tur til legen ved adferdsendring som varer over flere dager. Anonymkode: 0dbfe...5cc
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #25 Skrevet 27. februar 2018 Høres veldig ut som øreverk eller lignende type smerter. Hvis ikke dere kommer dere til legen i dag, så prøv med paracet. Veldig typisk at øreverk kommer i "rier". De er liksom helt fin, før de plutselig bryter ut i utrøstelig gråt. Vår nr 2 hadde noe lignende. Vi trodde det var bl.a nattskrekk. Hun tok seg nemlig ikke til ørene. Når vi endelig kom oss til legen viste det seg at hun hadde arrdannelser på trommehinnene osv. Hun hadde såkalte symptomløse ørebetennelser som kun ga utslag som urolig søvn. Ofte først etter barna har sovet et par timer. Anonymkode: b22c5...6a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå