Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Enkelte som har gått 10 år på skole i Norge har "kunnskapshull" og mangler kompetanse i ulike fag. Hva kan årsaken være til at noen får store eller små "kunnskapshull" være tror dere? Dette spekulerer jeg i. Tror dere at det er mulig å "tette hullene" i voksen alder ved aktiv egeninnsats? Anonymkode: 09593...d2e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 Jeg mener : HVIS enkelte som har gåttt 10 år på skole har "kunnskapshull" Vet ingenting om hvor mange som har det eller om noen har det i det hele tatt, men kan virke slik noen ganger. Anonymkode: 09593...d2e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Jeg tenker litt sånn at f.eks en tøffere barndom med mye fravær på skolen kan være årsaken. Hvis en viljesterk elev ikke vil lære fordi hun/han har andre ting å tenke på f eks. Men så ser du jo de barna som går gjennom hva som helst av utfordringer og fremdeles er best i klassen.. Anonymkode: 09593...d2e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 Fravær, hvor mye elever engasjerer seg i fagene, arbeidsminne, psykisk tilstand, hjemmemiljø, skolemiljø. Bare noen av mange årsaker til såkalte «hull» Anonymkode: d1ff7...c6e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 Ja, stemmer:) Anonymkode: 09593...d2e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 Da jeg gikk på barneskolen hadde vi bittelitt norgesgeografi, fikk tydelig beskjed om at mer detaljert om det var ungdomsskolepensum. Kort oppsummert var det vi lærte mer eller mindre 18 fylker + Oslo, Oslo hovedstad, byer i eget fylke, Bergen, Trondheim, og så husker jeg vi tegnet Glomma på et kart, Norges lengste elv. Jeg husker jeg hadde mange spørsmål, men ble alltid henvist til at det ville vi lære på ungdomsskolen (jeg var en av de som alltid fikk altfor lite utfordringer på skolen). Flere lærere som sa det samme - vi hadde mange vikarer. På ungdomsskolen begynte å klasseforstanderen å snakke om noe som hele klassen ikke forstod, lærern ble irritert og kjeftet på oss, for dette skulle vi jo ha lært på barneskolen, det var jo så elementært. Jeg fortalte da at dette var ting jeg hadde spurt om å barneskolen og fått klar beskjed om at sånn, sånn, sånn og sånn var ungdomsskolepensum. Da fortalte klasseforstanderen at nei, det var barneskolepensum og det skulle vi ha lært. Jeg spurte da om vi kunne få noen timer for å lære det eller få tips om hvor vi kunne les oss opp, men nei, det var ikke ungdomsskolens ansvar at barneskolen ikke hadde lært oss pensum. Og dermed var de ferdige med den saken... Mange av oss gikk sammen på videregående, og også der ble det påpekt hullene vi hadde i norsk geografi, men siden barneskole og ungdomsskole visstnok var ansvarlige så var det heller ikke deres problem. Noen av oss tok tak i det selv, men det er mange fra klassen som fremdeles har ganske store, og tildels pinlige hull i akkurat dette emnet. Og så var det selvfølgelig mattelærern på ungdomsskolen som bare lærte oss å regne ut ting på kalkulatoren, men nektet å lære oss hvordan vi faktisk regnet ut ting... han skapte enorme hull han også. Å klage på ham hjalp jo ikke, han hadde jo jobbet der i alle år... Mange årsaker til at man kan få hull, og andre har jo nevnt mange andre årsaker. Anonymkode: c1441...720
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #7 Skrevet 26. februar 2018 Samt udiagnostiserte tilstander som ADD, ADHD, diabetes, dårlig syn, dårlig hørsel, grunnene er jo utallige. Men hullene kan jo alltid tettes. Anonymkode: f9f54...167
Nyttårs barn Skrevet 26. februar 2018 #8 Skrevet 26. februar 2018 Mange grunner til det HI. Personlige problemer, diagnoser, mobbing, fravær eller flytting samt dårlige og uengasjerte lærere. Selv har jeg et svært stort kunnskapshull. Vi hadde på barneskolen et fag som het O-fag og den Oen har jeg jobbet hardt med å ta igjen i mange år.
Gjest Mari Y Skrevet 27. februar 2018 #9 Skrevet 27. februar 2018 (endret) 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Enkelte som har gått 10 år på skole i Norge har "kunnskapshull" og mangler kompetanse i ulike fag. Hva kan årsaken være til at noen får store eller små "kunnskapshull" være tror dere? Dette spekulerer jeg i. Tror dere at det er mulig å "tette hullene" i voksen alder ved aktiv egeninnsats? Anonymkode: 09593...d2e Inga Marthe Torkhildsen hadde et innlegg om hvor viktig det er at hver enkelt elev blir sett. Hvis man ikke har det bra hjemme saa kan det slite ut hjernen paapekte hun. Jeg ser for meg at hverdagen hjemme eller paa skolen kan ha mye aa si for om hvorvidt man mestrer skolen. Er det mye mobbing paa skolen, saa gruer de utsatte seg av frykt for hva som kan skje. Er det mye braak tror jeg dette også kan skape mye uro og mistrivsel for mange. Daarlig oppvekst, generelt, kan gjoere noe med selvbildet og helsen til folk. Mange skoler i Oslo oest sliter med kriminalitet. Samtidig har man en skole som er bygget paa at elevene skal vaere for mye inne, og jeg tror ikke barn har godt av aa sitte for mye inne. Men det sagt, kan man ta det opp igjen i voksen alder? Ja, det kan man. Via voksenopplaering Det er aldri for sent Endret 27. februar 2018 av Mari Y
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #10 Skrevet 27. februar 2018 Vil legge til at det å tette hullene ofte er veldig vanskelig å få til underveis i skolegangen. Har hatt flere elever i spesialundervisning som har mistet store deler av barneskolen, og stiller fryktelig dårlig til oppstart på ungdomsskolen. Man går gjennom pensum i en rasende fart, og det er ikke lett å få med seg nytt pensum samtidig som man skal tette gamle hull. Ofte bygger pensum videre på antatt grunnkunnskap, og da blir det enda vanskeligere for eleven å følge undervisning og opparbeide den nødvendige forståelsen. Anonymkode: d1ff7...c6e
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #11 Skrevet 27. februar 2018 De aller fleste har kunnskapshull, noen store og noen små. For dem som blir oppmerksomme på sine huller går det som regel fint an å fylle dem. Den feilen jeg tror mange gjør er at de ikke går langt nok tilbake når de begynner oppfyllingen. Det er viktig å få en god forståelse for det grunnleggende, selv om det innebærer å gå tilbake til 3.klassepensum. Hvis du ikke fyller hullet fra bunnen blir det ofte til at du bare bygger en skjør overbygning som lett raser sammen. Evnen til å lære forsvinner ikke selv om du blir voksen. Jeg kjenner en dame som kom til Norge med 3 barn som flyktning. Hun var analfabet, hadde aldri gått på skole og snakket hverken norsk eller engelsk. Etter knapt 4 år hadde hun gjennomført grunnskolen. 2 år senere hadde hun studiekompetanse og kunne begynne på universitetet. Det krevde ekstremt hardt arbeid, men de færreste av oss har så store huller😊. Anonymkode: c48cf...687
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #12 Skrevet 27. februar 2018 Jeg har bare fått gode karakterer hele livet, både på barneskole, ungdomsskolen, videregående samt når jeg tok mastergraden min. Likevel har jeg store kunnskapshull i det som bør være basic kunnskap, slik som geografi, historie etc. Såpass at det rett og slett er pinlig. Jeg har jobbet litt med det som voksen, å tette de største hullene. Det gikk rett inn og rett ut tidligere. (Jeg er også såkalt «løvetannbarn» hvor det er gått veldig bra med meg selv om jeg levde under konstant omsorgssvikt og mobbing på skolen. Husker lite fra barndommen. Vet ikke om jeg er påvirket av dette). Jeg har generelt dårlig hukommelse, jeg var for eksempel på en to ukers tur til et u-land for noen år siden, vi opplevde mye sterkt og minneverdig der. Har glemt det meste, men kommer på det om jeg ser bilder. Glemmer ofte hendelser jeg burde husket når det er gått noen år. Jeg skulle så gjerne ønske jeg ikke hadde disse hullene, men de er nå der. Mye grunnkunnskap som er helt vekk. Fyller de så godt jeg klarer nå. Anonymkode: 9ca94...a5b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2018 #13 Skrevet 27. februar 2018 Jeg har kunnskapshull. Det er i fag jeg aldri har interessert meg for. Anonymkode: d41ca...675
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå