Gå til innhold

Vi er litt merkelige her i Norge mtp antall barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i landet må alle ha minimum to barn. Men, reiser en nedover til Spania, Frankrike,Italia så er det helt normalt med ett barn. 

Her i Norge blir en omtrent sett på som unormal om en har bare ett barn. 

Anonymkode: 9d017...632

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Okey? Er vi rare? Eller er det fordi vi er så sinnsykt heldig her til lands at vi har råd til mer enn et barn?

Anonymkode: d4e61...9e3

Skrevet

Det stemmer ikke med min erfaring. Ingen som ser rart på en enten man har ett eller fem barn. 

Og jeg har i hvert fall aldri opplevd at noen mener noe som helst om antall barn hos andre. 

Anonymkode: c7aeb...5ee

Skrevet

Slike holdninger kjenner jeg ingen som har. Hvor har du det fra, HI? Og hvorfor mener du slike holdninger gjelder hele Norge? Jeg har bodd mange steder i landet og aldri hørt noen si dette. Ja, enkelte kan spørre "skal dere ha flere barn?", men de mener jo ikke med det at man burde ha flere barn, det er bare sosialt snakk uten noe mer.

Anonymkode: caf7f...182

Skrevet

Landene du nevner kan du ikke sammenligne med oss mtp permisjoner og økonomi. 

Ta Spania som et eksempel da (de kjenner jeg litt til da jeg har spanske venner og familie der), de har 6 uker(!) barselperm -etter det er det ulønnet. Og med mindre du har gode kontrakter, ikke garanti at du beholder jobben etter permisjon hvis du feks tar ut lengre ulønnet perm. Sykepenge ordningen er også anderledes, samt at det koster med bhg-førskole-skole. Økonomien i landet har ikke vært god i det siste, og skattene høye. 

Min venninne måtte sette barna til besteforeldrene fra man-fre fra de var babyer så hun og mannen kunne jobbe, og så de kun i helgene, frem til de var 9-10år. 

Ergo dette er forhold som gjør at fler en et barn blir vanskelig både emotionelt og økonomisk i andre europeiske land. 

....bare verdt å ta med i diskusjonen at alle valg er ikke alltid basert på hva man ønsker mest. -Vi er ekstremt heldige her, egentlig!

Anonymkode: 95b67...033

Skrevet

Hvis du går fra de skandinaviske landene og til andre europeiske land så er det et helt annet puslespill å kombinere barn med å være yrkesaktiv. Permisjonen er kort, det er andre regler for sykepenger og legebesøk koster også penger.

Barnehager koster det de koster, de er ikke subsidiert av staten slik som her. Når du i tillegg ser på at mange land har en helt annen levestandard, så er det ikke så vanskelig å forstå at mange velger å få kun ett barn.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her i landet må alle ha minimum to barn. Men, reiser en nedover til Spania, Frankrike,Italia så er det helt normalt med ett barn. 

Her i Norge blir en omtrent sett på som unormal om en har bare ett barn. 

Anonymkode: 9d017...632

Det er mye vanskeligere å ha både familieliv og karriere i Spania og Italia. Europa imploderer av negativ befolkningsvekst og forgubbing, men å gjøre det lettere for kvinner å få flere barn - nei, det forstår man seg ikke på! 

Anonymkode: 673fc...53e

Skrevet

Det er jo kun mange barn som blir sett rart på. 

Anonymkode: cf0bc...4f4

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo kun mange barn som blir sett rart på. 

Og mange barn er mer enn 4 barn.

Anonymkode: 84d79...4cc

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og mange barn er mer enn 4 barn.

Anonymkode: 84d79...4cc

Mer enn 3.

Skrevet

Vi har jo noen av de beste ordningene i verden, for å få barn. Barnehage i utlandet koster gjerne en formue og.

Vi vurderte selv bare 1 barn. Jeg skulle overhodet ikke ha barn, men blir jo gravid nesten samme hva slags prevensjon jeg går på. Og jeg har tatt abort og, men det er tøft. Så da ble det ett barn. Selvfølgelig ADHD barn og, så tanken på flere orket jeg ikke. Møtte faktisk en del negativitet på det. Men så gikk årene, og jeg er selv enebarn, hadde en grusom oppvekst, og savnet av søsken har vært enormt. Så da fikk vi en til. Og det var mest for at det første barnet, skulle få ett søsken og vokse opp med. De er i dag tenåringer, utrolig glad i hverandre. Og jeg har aldri angret.

Anonymkode: 88311...942

Skrevet

Helt normalt er nok litt hardt å ta i. Normalen som er gjennomsnittet er vel ca 1.35 for Italia og Spania og ca 1.75 barn i skandinavia. 

Se for deg at 100 mennesker, kvinner og menn, resulterer i 50 ekteskap, får 1 barn som blir 50 barn. Disse 50 barna gifter seg med hverandre og får 1 barn hver som blir 25 barn. Neste generasjon blir 12,5 barn. Selv med innvandring så forsvinner befolkningen i et helt land innen få generasjoner på noen hundre år. Blir isåfall billig feriehus å oppdrive etterhvert. 

Anonymkode: cdd0f...4be

Skrevet

Har en venninne i England og jeg mener hun sa en barnehageplass for et barn der kostet over 8.000 kr i måneden. Ikke rart folk stopper på 1-2 barn da, om ikke en av de voksne tjener nok til at den andre kan gå hjemme frem til de begynner på skolen i 4-års alderen.

Vi har det så godt her i Norge, og vet ikke sette pris på det en gang, det er så mye klaging.

Anonymkode: 98e7b...2c3

Skrevet

veldig fornøyd med bare 1 barn, blir ikke mere barn her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...