Gå til innhold

Planlagt ks eller vaginal setefødsel ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistanke om at baby er i seteleie, hva ville dere valgt og hvorfor? 

Anonymkode: 59a44...a2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg produserer barn på nærmere 5 kg, så jeg hadde ikke hatt noe valg, da hadde det blitt keisersnitt.

Men hadde det vært en baby på under 4 kg der og størrelsen på bekkenet er normal ville jeg nok prøvd å føde. Ved setefødsel setter de epidural og er i beredskap så om noe skulle gå galt er det veldig fort gjort å trykke på alarmen så det blir keisersnitt.

Anonymkode: 822de...d59

Skrevet

Jeg krevde keisersnitt, da første barnet mitt var i seteleie. Aldri angret. Har hatt to normale vaginale fødsler etter dette, men ville aldri født i seteleie. De kunne ikke nekte meg KS, siden ingen kan tvinges til en risiko-fødsel. Les deg skikkelig opp på hva setefødsel innebærer, også bestemmer du deg. IKKE la deg presse til noe du ikke vil.

Anonymkode: 31143...79b

Skrevet

Jeg har født et barn i seteleie. Veide 3,2 kilo. Gikk jo helt fint. Fikk jo hjelp så jeg vet ikke.. Vurderte ikke ks.

Anonymkode: ea318...aeb

Skrevet

Var aldri et tema at jeg kunne velge. Første lå i sete og ble født i sete. De to andre kom vanlig vei. Heller sete med alt du kan tenke deg av bedøvelse og helsepersonell enn ingenting 😁

Anonymkode: e8956...ce8

Skrevet

Fødte barn i seteleie, gikk fint! 

Fødte til og med hennes tvillingbror en time og tjue min etterpå. Han var stjernekikker 🙈

Dette var på Riksen. Setefødsel ved et av de største sykehusene er veldig trygt, de har mye god erfaring. Ville kanskje vurdert det annerledes ved et mindre sykehus. 

Lykke til med valget&

Anonymkode: 6f86e...371

Skrevet

De vil nok prøve alt de kan for å overbevise deg om at setefødsel er bedre enn keisersnitt, men jeg er overbevist om at dette handler om økonomi og ressurssparing:-/ 

Jeg ønsket ikke setefødsel, til tross for masse press rundt dette. Jeg gikk derimot med på å forsøke en ytre vending før jeg bestemte meg, slik at jeg kunne føde vaginalt om denne var vellykket. Følte meg egentlig presset til denne ytre vendingen også. Jeg følte vel egentlig ikke jeg hadde noe valg til tross for at jeg hadde lest mye negativt om en slik ytre vending på forhånd. Bla at bare 40% av forsøkene var velykkede og at det kunne skape stress for babyen og i verstefall ende med keisersnitt. Jeg var selv maks uheldig og det endte med akutt keisersnitt:-/

Så til spørsmålet ditt; jeg ville absolutt ikke latt meg presse. Verken til forsøk på ytre vending eller setefødsel. Selv om der finnes flere eksempler på folk som har gode ergaringer med dette. Men fakta er at de aller fleste ikke har det. Og setefødsel ender også veldig ofte med akutt keisersnitt. Så det trygheste og minst risikable vil jeg si er et rolig og trygt planlagt keisersnitt.

Kan tilføye at jeg hadde fikk en svært god erfaring med keisersnitt og det til tross for at at den var akutt. Jeg hadde ingen komplikasjoner og lite smerter ved operasjonssåret. Arret har nesten grodd i dag 1 år senere og barnet er  verdens skjønneste;) sunnt og frisk!

Lykke til med valget🌸

Skrevet

Helt klart keisersnitt om det var meg. Men vi har forskjellige fødselsopplevelser alle sammen.

Anonymkode: 82081...231

Skrevet

Setefødsel uten tvil:)

Anonymkode: 50b47...094

Skrevet

I andre i-land gjøres ikke vaginale fødsler ved seteleie lengre. For risikabelt. De er neppe udyktige idioter alle sammen i utlandet, so you do the math.

Anonymkode: ca055...dec

Skrevet (endret)

Uten tvil keisersnitt. Setefødsel er mye mer risikabelt for både mor og barn enn vanlig fødsel, og ender mye oftere i dødfødsel. Jeg ville ikke risikert babyens liv bare for å få føde vaginalt.

Det er ofte en grunn til at en baby ligger i seteleie. Det kan være at kvinnens bekken er for lite eller babyens hode er for stort til å få plass gjennom bekkenet, og derfor har babyen valgt å legge seg med hodet opp.

Som nevnt over vil man i de fleste andre land ikke engang få valget. Hvis babyen ligger i seteleie planlegger man et keisersnitt. Hvis man mot formodning vil føde vaginalt vil man måtte mase seg til dette.

Endret av Pobie
Skrevet

Det er mye mer risikofylt å føde vaginalt i seteleie enn å ta keisersnitt. Da jeg hadde seteleie på min førstefødte, spurte jeg på sykehuset hvorfor jeg skulle føde vaginalt, hvorfor anbefalte helsepersonell det? Da sa jordmor rett ut at en av de viktigste årsakene var at helsepersonell skulle få øvd seg på setefødsler. Jeg ser logikken, men det kommer ikke på tale å risikere mitt barns liv og helse fordi helsepersonell skal få øve. 

Samme året døde et barn i setefødsel på samme sykehus som vi fødte på, på grunn av oksygenmangel. Dette var i 2013. 

Anonymkode: 487aa...a28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...