Gå til innhold

Kjøpt en agressiv hund...

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og det andre som leser denne tråden bør lære av den er at om man skal ha en omplasseringshund så må man skrive en kontrakt hvor man har hunden til låns en periode først, for å se hvordan hunden fungerer i ditt hjem og sammen med deg.

Jeg kjenner flere som har omplasseringshunder, det vanlige er en prøvetid på minst 3 mnd før man betaler og skriver endelig kontrakt og fører hunden over til ny eier offesielt.

Anonymkode: 2d307...083

Skal ikke si noe i mot deg på den. Eneste «forsvaret» jeg har er som sagt at eier skulle flytte, så den prøvetiden hadde vi ikke fått tid til. Men jeg ser jo nå at det var uprofesjonelt fra starten, når noen som vet de må flytte velger å selge hunden først bare noen dager før avreise. Jeg burde ha skjønt det lå mer bak, og det tar jeg fullt på min egen kappe. 

Anonymkode: 5b8d7...d96

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser at jeg ikke skrev alt jeg hadde tenkt over her. Jeg er som sagt enig med hun over som anbefalte Forbrukerrådet. Der får du informasjon om dine rettigheter ved dette kjøpet. Det jeg tenkte på også, ang. at du bør få tilbake en god del penger av forige eier, er at også Forliksrådet kan være noe å vurdere for akkurat den økonomiske delen overfor den forrige eieren.

Den stakkars hunden er jo uforskyldt i det hele, enten den nå "bare" er forsømt av forrige eier, eller om det er feil oppdrett. Jeg er enig i det en annen også skrev, at det virker som om du er en god og omtenksom person. Det er tydelig at du forsøker å se hunden og gi den det den trenger, og jeg synes det er flott at du er villig til å gjøre så mye for å få ham trygg. Hvis det etterhvert viser seg at det ikke er mulig, så vit ihvertfall at du har gjort det du kan, og at hvis det blir vurdert at det ikke er mulig å få ham trygg, så vil det også være det beste for hunden å slippe. Å leve livet sitt i konstant frykt og agressjon er ikke noe godt, for da greier han ikke å ta til seg den kjærligheten du eller annen ny eier forsøker å gi ham. Men jeg håper du finner noen som kan hjelpe deg med hunden, for det virker som om han kan få et veldig godt hjem hos deg bare dere får riktig hjelp.

Ang. omplasseringssteder så er mitt inntrykk at det er store forskjeller på dem, både hvor mye bemanning de har og kunnskapen med vanskelige hunder. Sjekk litt rundt. Det som kanskje er positivt med et slikt sted er at han vil kunne bli raskere sosialisert der. Men om det gir ham nok trygghet, den tryggheten han trenger, det vet jeg ikke.

Uansett - lykke til videre!

Anonymkode: 7da83...dbb

Skal så absolutt sjekke opp i dette, tusen takk igjen! Tenkte jeg kunne nevne at grunnen til at jeg tror hunden «bare» er forsømt og ikke nødvendig genetisk er at jeg ser potensialet han har, innerst inne. (Langt inne, vel og merke, hehe...) Han kom til meg med klumper i underpelsen, så det er tydelig at han ikke har fått børstet og stelt pelsen sånn denne rasen bør gjøres. (Noe som kanskje også tidligere eier burde få kritikk for...) Han var livredd børsten. Nå en måned etter tillater han meg noen korte perioder der hvor han sitter stille og lar meg gre, så det er fremgang i fra tidligere når han glefset etter meg. Kan også nevne at jeg for fem minutter siden fikk satt ned matskåla hans uten at han brydde seg. Dette var stort, for tidligere har han «klikket» gal om jeg bare var i nærheten av den. Så det finnes små, små fremskritt - jeg føler bare de kunne blitt større med rett person/rett trening. 

Jeg ser de bittesmå endringene, så for meg virker det som en usosialisert hund som har vært for seg selv mye, myyye av tiden. Men sånn type trening bør helt klart komme fra de med erfaring, og ikke «leke» at man kan. Man bør ikke trå feil med sånne hunder, og jeg er jo redd jeg kan gjøre det. Så nårjeg ser dette håper jeg at jeg kan finne noen andre løsninger enn omplasseringssted, selv om det helt klart finnes gode steder av de også. Men det var den tryggheten, ja...

Ah, skulle ønske Cesar Millan kunne vandret inn ytterdøra mi. Haha. 

Skrevet

Jaja, regner med at det knapt nok er noen trøst i at hissighet hos hunder stort sett er motsatt proporsjonalt med størrelsen. 

Anonymkode: 76c94...790

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaja, regner med at det knapt nok er noen trøst i at hissighet hos hunder stort sett er motsatt proporsjonalt med størrelsen. 

Anonymkode: 76c94...790

Jeg lever i god tro på at en hund blir som den er lært, uansett størrelse, uansett rase :)  Grunnen til at mindre hunder blir sett på som «sinte» er jo at de vil heve seg for å gjøre opp for størrelsen sin, og vet man ikke hvordan man skal håndtere små hunder fra starten av kan de ble misforståtte hunder som utagerer. De blir ikke sånn av natur. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skal så absolutt sjekke opp i dette, tusen takk igjen! Tenkte jeg kunne nevne at grunnen til at jeg tror hunden «bare» er forsømt og ikke nødvendig genetisk er at jeg ser potensialet han har, innerst inne. (Langt inne, vel og merke, hehe...) Han kom til meg med klumper i underpelsen, så det er tydelig at han ikke har fått børstet og stelt pelsen sånn denne rasen bør gjøres. (Noe som kanskje også tidligere eier burde få kritikk for...) Han var livredd børsten. Nå en måned etter tillater han meg noen korte perioder der hvor han sitter stille og lar meg gre, så det er fremgang i fra tidligere når han glefset etter meg. Kan også nevne at jeg for fem minutter siden fikk satt ned matskåla hans uten at han brydde seg. Dette var stort, for tidligere har han «klikket» gal om jeg bare var i nærheten av den. Så det finnes små, små fremskritt - jeg føler bare de kunne blitt større med rett person/rett trening.

Jeg ser de bittesmå endringene, så for meg virker det som en usosialisert hund som har vært for seg selv mye, myyye av tiden. Men sånn type trening bør helt klart komme fra de med erfaring, og ikke «leke» at man kan. Man bør ikke trå feil med sånne hunder, og jeg er jo redd jeg kan gjøre det. Så nårjeg ser dette håper jeg at jeg kan finne noen andre løsninger enn omplasseringssted, selv om det helt klart finnes gode steder av de også. Men det var den tryggheten, ja...

Ah, skulle ønske Cesar Millan kunne vandret inn ytterdøra mi. Haha.

Det er så tydelig at du bryr deg ut fra det du skriver, og at du virkelig ønsker å hjelpe den lille knotten. For jo helt vondt av tanken på hvordan han sikkert har hatt det, og hvordan han fremdeles sliter med å tro på de rundt seg.  Men det virker jo som om du gjør gode fremskritt! Har han blitt forsømt i hele sitt 15 mnd. gamle liv så vil jeg tro at det du har fått til på denne måneden ikke er så lite likevel!

Tror det er godt tips du fikk ang. å kontakte noen anerkjente, de kan ha tips om noen som er nærmere der du bor, og som kanskje kan hjelpe deg, eller kanskje de kan gi deg råd via telefon eller mail eller skype. Hvis det finnes en hundeklubb eller lignende i nærheten så kan du jo kontakte dem også for å høre om de vet om noen som har ekstra interesse for hunder som har hatt det vanskelig og som kanskje er villig til å gi deg råd i prosessen.

Det høres i hvert fall ut som om du har vilje til å gi ham det han trenger, men forstår godt at du føler det er en stor oppgave.

Anonymkode: 7da83...dbb

Skrevet

Få gjester til å gi han godbit når de kommer inn døra. ikke de mest fetende da, men det vil hjelpe til å forbinde andre med noe bra ;). Og ros for hver minste ting. Husk å ikke bare si "nei" ved noe galt, kom også med en kommando. eks "nei, sitt!" Det er bedre for hunden å vite hva den skal vet et nei.

Anonymkode: 9d49f...487

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...