Gå til innhold

Nav/stipend


Ahmad7sallam

Anbefalte innlegg

HEI, familien min får sosialhjelp av NAV siden november 2017. jeg går første året i VGS. jeg har fått flyktningstipend 16,000 i februar av lånekassen. med en gang jeg fikk pengene så betalte jeg dem til trafikkskole for å ta lappen. etterpå fikk familien min brev om at de ikke skal få sosialhjelp i mars, fordi jeg fikk stipend. har NAV rett til å kutte ut penger pga stipend? hvis ja hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Ahmad7sallam skrev:

HEI, familien min får sosialhjelp av NAV siden november 2017. jeg går første året i VGS. jeg har fått flyktningstipend 16,000 i februar av lånekassen. med en gang jeg fikk pengene så betalte jeg dem til trafikkskole for å ta lappen. etterpå fikk familien min brev om at de ikke skal få sosialhjelp i mars, fordi jeg fikk stipend. har NAV rett til å kutte ut penger pga stipend? hvis ja hva skal jeg gjøre?

 

Anonymkode: 7d65a...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvor gammel er du? Jeg får stipend og hva vi får i hjelp blir stilt etter hva stipendet mitt er, men jeg er voksen da altså over 25 år. Er du under 18 år kan de ikke kreve dette, men de kan kreve at du betaler en viss sum i husleie i måneden for å bo hjemme. Din familie skal ikke leve på ditt stipend, det er ikke lov og som skrevet er du under 18 år har de ingen rett til å kreve dette..  er du over 18 år kan de kreve at du skal dekke ditt eget livsopphold, men ikke forsørge familien i den forstand at de avslår søknad om sosial hjelp..  anbefaler deg å melde deg inn i NAV hjelpen på fb og lese på lovverket angående studenter som bor hjemme på NAV sine sider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som står om studenter;

"

4.18.2.10 Studenter og elever
[Endret 6/13]
 
Økonomisk stønad skal i utgangspunktet ikke bidra til å finansiere høyere utdanning. Det forutsettes at studenter sikres inntektsgrunnlag gjennom lån og stipend fra Statens lånekasse for utdanning, eventuelt gjennom egne ordninger for utenlandske studenter.

En student kan ha krav på økonomisk stønad i påvente av utbetaling fra Statens lånekasse eller i nødssituasjoner. Hvis studenten ikke har rettigheter i Statens lånekasse, kan det kreves at studiene avsluttes og vedkommende forsørger seg selv gjennom arbeid eller på annen måte. Unntaksvis vil det likevel være rimelig å innvilge økonomisk stønad, for eksempel hvis vedkommende kun har kort tid igjen til avsluttende eksamen.

Personer over 18 år har rett til å bli vurdert selvstendig i forhold økonomisk stønad, også hvis de bor sammen med foreldrene. Det følger av barneloven at foreldre som har økonomi til det, kan pålegges å forsørge barn over 18 år som følger ordinær skolegang. Dette vil som regel ikke være aktuelt i familier hvor foreldre mottar økonomisk stønad. Det kan være hensiktsmessig å vurdere en elev i ordinær videregående opplæring som del av familien til skolegangen er avsluttet. Elever i videregående opplæring kan ha krav på lån og stipend fra Statens lånekasse. Det kan være urimelig å kreve at en vanskeligstilt ungdom under ordinær skolegang skal ta opp lån for å kunne fullføre opplæringen, og starte voksenlivet med gjeld. Det er ikke alminnelig å ta opp lån for ungdom i tilsvarende livssituasjon." 

Og her er link til sosialtjenesteloven:

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.35-lov-om-sosiale-tjenester-i-nav#stonad-til-livsopphold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...