Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #1 Skrevet 24. februar 2018 Jeg og mannen har avsluttet forholdet vårt, og jeg tenker mye på økonomi. Selvfølgelig skal jeg kontakte banken over helgen, men tankene kverner godt nå. Vi eier et hus med lån på 2,2. Huset er verdt mellom 3,5-4 mill. Mannen har sagt seg villig til å gå fra alt dersom han får 500.000kr. Veldig generøst av han, han ønsker at jeg får beholde huset da det er et familieeiendom, i tillegg st barna skal slippe å flytte. Jeg tjener 500.000kr i året og vil på papiret kunne sitte med boliglånet alene, i tillegg til studielånet mitt. Legger jeg på de 500.000kr vil jeg fortsatt klare det, men jeg er veldig usikker på hva banken mener. Å sitte med 2.7 alene i lån, selv om verdien er høyere høres usannsynlig ut med tanke på banken, selv om jeg vet jeg økonomisk klarer det. Alternativet er å låne de 500.000 fra mine foreldre og beholde lånet på 2.2 som det er. Noen som tenker noe om hva banken kommer til å gå med på? Er det noen av dere som sitter med en stor enebolig alene? Hvordan går det? Anonymkode: ce43c...b9a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #2 Skrevet 24. februar 2018 En venninne beholdt huset ved å leie Ut i kjelleren. Er det en mulighet for deg? Anonymkode: e2534...ff2
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #3 Skrevet 24. februar 2018 hva med og leie ut eller selge og finne noe nytt begge 2? Anonymkode: 26e54...40a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #4 Skrevet 24. februar 2018 Dessverre ikke mulighet til å leie ut noe her. Veldig lite ønskelig å selge, huset har vært i min familie i snart hundre år, og jeg vil gjerne unngå at det går ut av familien... Anonymkode: ce43c...b9a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #5 Skrevet 24. februar 2018 Hvor mange barn har du? Alder? Har du bil? Vi du gå vesentlig opp i lønn de neste årene? Anonymkode: bc2ef...eb9
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #6 Skrevet 24. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvor mange barn har du? Alder? Har du bil? Vi du gå vesentlig opp i lønn de neste årene? Anonymkode: bc2ef...eb9 Har ett barn på snart fire og ett med termin til sommeren. Har bil med lån, men den kan vurderes (selv om jeg må ha bil). Vil gå opp noe i lønn, men ikke flere hundre tusen liksom. Anonymkode: ce43c...b9a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #7 Skrevet 24. februar 2018 Det bør ikke være umulig, dette. Selv om du vil ha utgifter til barenhage og SFO i mange år framover. 2,7 i lån dersom huset er verdt 4 mill er ikke så ille, men mye til overs hver mnd vil du jo ikke få. Anonymkode: bc2ef...eb9
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #8 Skrevet 24. februar 2018 En ting er det økonomiske og banken, men en annen side er at et gammelt hus trenger atadig vedlikehold (selv nyoppussede hus). Klarer du det selv? Får du hjelp om du trenger det? Kan andre i familien oberta huset? Jeg tror også du kan klare det, men det blir litt trangt (spesielt når renten blir å stige). Om du er veldig bestemt på å beholde huset og banken sier nei bør du undersøke andre banker. Fagforbundene har ofte gode avtaler, sjekk med ditt fagforbund. Jeg er litt der du er, bare ikke like avklart. Jeg har bestemt meg for at huset vårt er for stort og det er for mye vedlikehold. Derfor leter jeg i nærmiljøet om det finnes noe, men det gjør det foreløpig ikke. Derfor kan det hende likevel at jeg ender opp med huset. En annen mulighet jeg "lukter" litt på er at vi leier en hybel som vi bytter på å bo i mens den andre har samvær i huset. Dette bare til boligmarkedet her åpner seg igjen. Anonymkode: 52bf3...f12
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #9 Skrevet 24. februar 2018 Takk for svar! Jeg er veldig klar over at det blir trangt, men tror jeg skal få det til. Utgifter til SFO slipper jeg, men barnehage blir selvfølgelig noen år til. Tenker mye på all jobben som følger med huset, men har mye familie som vil stille opp (en far som er snekker bla). Håper og tror det vil være nok. Blir det helt unulig må jeg selvfølgelig selge, men hadde håpet så inderlig å iallefall få sjansen til å prøve❤️ Anonymkode: ce43c...b9a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #10 Skrevet 24. februar 2018 Her blir det forøvrig dyrere om jeg skal ut etter noe annet. Huset vårt fikk vi overdratt billig og har klart å pusse opp uten mer lån. Anonymkode: ce43c...b9a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #11 Skrevet 24. februar 2018 Lykke til, håper det ordner seg for deg. Får du forskydd på arv hjelper det. Det kan også være verdt å forhandle lønn (alle monner drar). Anonymkode: bc2ef...eb9
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #12 Skrevet 24. februar 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lykke til, håper det ordner seg for deg. Får du forskydd på arv hjelper det. Det kan også være verdt å forhandle lønn (alle monner drar). Anonymkode: bc2ef...eb9 Takk❤️ Anonymkode: ce43c...b9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå