Gå til innhold

Å be noen ta seg sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å be noen ta seg sammen under et panikkanfall.

Synspunkter? 

Anonymkode: 5ec9b...40b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, nei, altså....

Mener du panikkanfall utløst av angst og irrasjonell frykt, eller reelle ting som bilulykke, at nært familiemedlem er døende osv? 

Anonymkode: 85b48...12a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, nei, altså....

Mener du panikkanfall utløst av angst og irrasjonell frykt, eller reelle ting som bilulykke, at nært familiemedlem er døende osv? 

Anonymkode: 85b48...12a

Tenker at i begge tilfeller ber man ikke personen ta seg sammen. Et panikkanfall er jo ikke noe personen har for moroskyld. Kunne de ta seg sammen hadde de gjort det. 

Anonymkode: c8e18...9a3

Skrevet

Har folk skikkelig panikk tror jeg ikke den setning når inn i det hele tatt. Jeg tror man må være mye mer konkret om de skal lykkes med å roe seg ned. (Be dem puste dypt eller noe annet helt konkret.)

I tillegg liker jeg ikke setningen siden den ofte inneholder en god del irritasjon og litt forakt.

Anonymkode: 5d8ef...22e

Skrevet

Litt mer info:

Den som sier "ta deg sammen"  er irritert 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt mer info:

Den som sier "ta deg sammen"  er irritert 

Det hjelper ikke å være irritert. 

Anonymkode: 29abb...07d

Skrevet

Tja. Det hjelper ikke overhodet på situasjonen der og da.

Samtidig kan jeg til dels forstå at den andre parten kan bli oppgitt, frustrert og irritert over tid. Panikkanfall er ikke rasjonelle, og oppstår gjerne ut fra tilsynelatende «ingenting». Blir det mye av dem, kan det tære på hvem som helst.

Det går for øvrig fint an å jobbe seg bort fra panikkangsten. Det vet jeg, fordi jeg selv har gjort det. Er det du som får anfall, HI? Får du hjelp?

Anonymkode: 90f95...510

Skrevet

Det er meningsløst å si, men pårørende til psykisk syke har følelser de også og jeg kan forstå at man av og til blir helt oppgitt og at det i frustrasjon kan bli sagt noe sånt. 

Hilsen hun som har vokst opp med en mamma med angst og i dag også har en søster med en personlighetsforstyrrelse og angst 

Jeg vet de ikke kan noe for det, jeg har stor empati og medfølelse med dem, men må innrømme at jeg noen ganger må bite meg i leppa for å ikke si noe utilgivelig 

Anonymkode: a8773...9b4

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Det hjelper ikke overhodet på situasjonen der og da.

Samtidig kan jeg til dels forstå at den andre parten kan bli oppgitt, frustrert og irritert over tid. Panikkanfall er ikke rasjonelle, og oppstår gjerne ut fra tilsynelatende «ingenting». Blir det mye av dem, kan det tære på hvem som helst.

Det går for øvrig fint an å jobbe seg bort fra panikkangsten. Det vet jeg, fordi jeg selv har gjort det. Er det du som får anfall, HI? Får du hjelp?

Det er meg som fikk det, ja.

Dette er 2. gang det har skjedd og det var situasjonsbetinget. Jeg sitter i dag og er fryktelig lei meg for at jeg ble bedt om å ta meg sammen. Som om jeg spilte eller fant på.

Skrevet

Det kan være en løsning. I noen tilfeller kan det være det som gjør at vedkommende klarer å ta seg sammen og fungere i situasjonen.

Anonymkode: 3e50d...87d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er 2. gang det har skjedd og det var situasjonsbetinget. Jeg sitter i dag og er fryktelig lei meg for at jeg ble bedt om å ta meg sammen. Som om jeg spilte eller fant på.

Hvem var det som sa det?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men herlighet, to ganger er da ikke mye. Skjønner at du er lei deg da. Hvem er dette mennesket? Håper du har noen andre rundt deg som er mer støttende enn det.

Skrevet

Samboer. Nei akkurat nå føler jeg meg rimelig alene, gitt.

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er forholdet deres ellers? Og hva er det som utløser angsten? 

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er forholdet deres ellers? Og hva er det som utløser angsten? 

Vel, nå tenker jeg jo mitt om forholdet og mangelen på omsorg og empati. Det var en krangel i natt under søvnmangel og frustrasjon som utløste det, dessverre. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor ofte har du angstanfall da?

Anonymkode: 25a8f...9cc

Skrevet

Ikke riktig måte av han å reagere på i det hele tatt. Men et bittelite innspill her; det kan være ganske skremmende å se en du bryr deg om få en reaksjon du ikke forstår hvor kommer fra. Så det kan også være en reaksjon fra hans side. 

Anonymkode: 33c44...268

Skrevet

Ta til deg svarene du fikk i den andre tråden som du nylig hadde her, HI. Der har du mange gode svar.

Anonymkode: d6e71...82b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta til deg svarene du fikk i den andre tråden som du nylig hadde her, HI. Der har du mange gode svar.

Har ikke laget en annen tråd. 

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, nå tenker jeg jo mitt om forholdet og mangelen på omsorg og empati. Det var en krangel i natt under søvnmangel og frustrasjon som utløste det, dessverre. 

Har opplevd det samme. Og på generell basis: nattlige krangler er et dårlig symptom. Uavhengig av krangelens innhold, så forteller dette noe om at dere ikke har et sunt forhold pr. nå.

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke laget en annen tråd. 

Ok, det var samme problemstilling der.

Men jeg er enig med det anonym 07d. Nattlige krangler er et dårlig tegn i et forhold. Nattlige krangler som er så alvorlige at de fører til panikkanfall hos den ene er verre. I tillegg er det tydelig at dere ikke har en god nok kommunikasjon i forholdet.

Hvis du har psykiske problemer så bør du søke hjelp for dette. Hvis du allerede går til en psykolog, fortell om disse hendelsene, for et dårlig forhold kan fort gjøre at du ikke blir friskere, men tvert om forverrer din angst og dine psykiskeproblemer.

Videre bør du og typen gå i parterapi, for det er tydelig at dere ikke kommuniserer på en god måte i forholdet, og det er tydelig at du ikke har det bra i forholdet.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, det var samme problemstilling der.

Men jeg er enig med det anonym 07d. Nattlige krangler er et dårlig tegn i et forhold. Nattlige krangler som er så alvorlige at de fører til panikkanfall hos den ene er verre. I tillegg er det tydelig at dere ikke har en god nok kommunikasjon i forholdet.

Hvis du har psykiske problemer så bør du søke hjelp for dette. Hvis du allerede går til en psykolog, fortell om disse hendelsene, for et dårlig forhold kan fort gjøre at du ikke blir friskere, men tvert om forverrer din angst og dine psykiskeproblemer.

Videre bør du og typen gå i parterapi, for det er tydelig at dere ikke kommuniserer på en god måte i forholdet, og det er tydelig at du ikke har det bra i forholdet.

Eller kanskje hun ikke har psykiske problemer? Bare en manipulerende eller slem kjæreste som påfører henne så store belastninger at hun går inn i angstanfall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...