Gå til innhold

Tafatt pappa, hvordan ta det opp med han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og før dere alle begynner med «jeg fatter ikke hvor dere finner disse elendige mannfolka», «familievernkontoret NÅ» osv, bare dropp det. 

Saken er den at vi fikk tre barn når planen bare var ett, og det er overveldende for oss. Nå er jeg i tillegg syk med influensa, etter en hel vinter med div. sykdom. 

Jeg er utslitt. Jeg orker knapt å ta en dusj. Barna går på veggen av kjedsomhet. Til nå i dag har jeg sysselsatt dem med togbane, tannlegelek, maling mm. Mannen leser VG og nyheter på iPad. I fem timer. Han enser ikke at jeg snart går i bakken. Hvorfor finner han ikke på noe med dem? Tar de med ut? Når jeg ber han om det, får jeg en tirade om at «ja, du er jo verdensmester, vet alt osv.» 

Hvordan kan jeg ta opp dette med han uten at han føler seg underlegen og trykket ned? Hva gjør jeg feil?

Anonymkode: 32e0f...e1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpe meg, skjerp deg! For å løse utfordringen her og nå, si at du er syk og må legge deg i sengen en stund og at du da regner med at han tar seg av barna sine og det andre som skal gjøres.

Skrevet

Gå å legg deg i sengen og LÅS for guds skyld rommet. TA med deg drikke, lesestoff og noe å bite i. Gjerne headset så du lukker støyen fra ungene. Regner med at gjøken må fikse avkommet sitt selv da? Siste tips,bytt passord på WIFi`n!

Skrevet

Jeg sov til åtte i dag. Mannen var flink og sto opp med barna. Det resulterte i at da jeg sto opp datt minste under bordet og spiste tre muffins hun hadde funnet på benken. De to andre pyntet katten med min sminke og parfyme. Mannen sov på sofaen. 

HI

Skrevet

Men da får du spør han da. Synes han det er ok at han sover på sofaen og ikke passer på at ungene har det bra og oppfører seg fint? 

Han er voksen så om han synes det er Ok at de plager katten og spiser kake så får de bare gjøre det da. Det er jo ikke farlig og når han har de er de hans ansvar. 

Gi beskjed om at du må legge deg og la han ordne resten. 

Anonymkode: 96b20...373

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og før dere alle begynner med «jeg fatter ikke hvor dere finner disse elendige mannfolka», «familievernkontoret NÅ» osv, bare dropp det. 

Saken er den at vi fikk tre barn når planen bare var ett, og det er overveldende for oss. Nå er jeg i tillegg syk med influensa, etter en hel vinter med div. sykdom. 

Jeg er utslitt. Jeg orker knapt å ta en dusj. Barna går på veggen av kjedsomhet. Til nå i dag har jeg sysselsatt dem med togbane, tannlegelek, maling mm. Mannen leser VG og nyheter på iPad. I fem timer. Han enser ikke at jeg snart går i bakken. Hvorfor finner han ikke på noe med dem? Tar de med ut? Når jeg ber han om det, får jeg en tirade om at «ja, du er jo verdensmester, vet alt osv.» 

Hvordan kan jeg ta opp dette med han uten at han føler seg underlegen og trykket ned? Hva gjør jeg feil?

Feilen du gjør er å akseptere at hans mulighet for såret stolthet er viktigere enn din sannsynlighet for sammenbrudd. 

Reis bort en uke. Og når du kommer tilbake og han er utslitt, og forbanna, så sier du: "Dette er slik livet ditt blir for all framtid dersom du ikke begynner å avlaste meg NÅ. For vi kommer til å bli skilt. Og du vil måtte sjonglere dette alene i minst en uke av gangen. Hva velger du? Å gjøre 50% hver dag? Eller 100% annenhver uke?"

Anonymkode: 0c6e4...f48

Skrevet

Det du gjør feil er jo å hele tiden ta ansvaret, han trenger ikke gjøre det da.

Når han vet at han bare kan sette seg til også tar du det, ja da gjør han det da.

Du må overlate roret til han og la han gjøre det på sin måte. Si du er syk og utslitt, i dag må han ta ungene, også går du og legger deg.

Regner med han da klarer å fikse mat til ungene osv? At han evner å ta vare på egne barn når du ikke er tilstede?

Anonymkode: 75a84...c72

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du gjør feil er jo å hele tiden ta ansvaret, han trenger ikke gjøre det da.

Når han vet at han bare kan sette seg til også tar du det, ja da gjør han det da.

Du må overlate roret til han og la han gjøre det på sin måte. Si du er syk og utslitt, i dag må han ta ungene, også går du og legger deg.

Regner med han da klarer å fikse mat til ungene osv? At han evner å ta vare på egne barn når du ikke er tilstede?

Anonymkode: 75a84...c72

Han sov jo bare, likevel...

Anonymkode: 0c6e4...f48

Skrevet

Dere har selvsagt rett, damer. 

Etter at jeg skrev hi, sa jeg til ham at jeg gikk og la meg. Og det gjorde jeg. Nå er klokka 15:15, og hele gjengen har vært avgårde i noen timer. Jeg har fått hvile, og han har tatt ansvar. 

Det ordner seg. Jeg har i allefall lært at det nytter ikke å prøve å «hjelpe» han med ungene når jeg er syk selv. Ikke sjans i havet, faktisk. Lurer på om han har tenkt på middag...?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...