Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #2 Skrevet 23. februar 2018 Det er det umulig å svare på, siden opplegget er høyst forskjellig fra skole til skole. På min yngstes skole fungerer ordningen svært godt for hennes trinn, hun får gjort masse av leksene, og det hører jeg flere av de andre i klassen også gjør. Men likevel klager hun ofte på manglende innsats og støy fra særlig en del av guttene. Det er dessuten lærere som kan hjelpe tilstede. Da min eldste gikk i barneskolen var det litt mindre suksess på hans trinn. Min fikk stort sett gjort leksene sine, og var dessuten som regel selvgående. Han måtte gjøre unna ukesleksene, slik at han rakk "fra-dag-til-dag"-lekser parallelt med trening resten av uka. Han deltok i to idretter, men kutta ned til én da han begynte på ungdomsskolen. Dessverre var det veldig variabelt hvem som var tilstede av voksne på leksehjelp på dette trinnet. Av og til lærere, av og til barneveiledere og dessverre av og til vikarer uten peiling på hva de skulle gjøre. På u-skolen er det dessverre ikke leksehjelp. Anonymkode: 75e3d...bb8
LME1001 Skrevet 24. februar 2018 #3 Skrevet 24. februar 2018 Jeg er lærer og har sett leksehjelppraksisen på tre forskjellige skoler. Det er ofte én assistent/voksen/vikar som passer 20-25 elever i ett klasserom. Det sier seg selv at den personen ikke kan hjelpe alle. Leksehjelp er et greit tilbud til elever som er selvdrevne og som har planer om å gjøre leksene. Men i mine øyne er det altfor lite hjelp å få.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå