Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #1 Skrevet 23. februar 2018 En barndom full av konflikter, grov omsorgssvikt og seksuelle misbruk har satt sitt preg. Jeg føler jeg tross alt har klart meg veldig bra, og føler meg absolutt ikke som noe offer. Jeg har venner og familie som er glade i meg, jeg har en fantastisk kjæreste, og ikke minst helt utrolig nydelige barn (helt objektivt sett selvfølgelig ). Men, jeg sliter en del med dårlig selvbilde. Jeg liker ikke måten jeg ser ut på. Har dager hvor jeg kan føle meg helt ok, men stort sett skulle jeg ønske jeg hadde både annet ansikt og annen kropp. Får ofte komplimenter for utseendet, hyggelig selvsagt, men jeg klarer ikke ta det til meg. Jeg VET egentlig at jeg er ganske smart, men har en tendens til å fnyse av det jeg oppnår. Tar f.eks høyere utdanning nå, og får bare bra karakterer, men så kommer tanker som «det får jo alle andre også, det er ikke noe spesielt» inn, og jeg jeg klarer ikke være skikkelig stolt av meg selv og innsatsen jeg gjør..i noe som helst. Jeg er utadvendt, så usikkerheten er det nok ikke så mange andre som merker. Men etter samtaler kan jeg gå i flere dager og tenke at det var teit av meg å si det, eller at jeg er dum som sa ditt..rett og slett litt redd for at ingen skal like meg tror jeg, og jeg kan ligge våken i timesvis fordi det vrir seg i magen av usikkerheten.. Jeg bruker altfor mye tid på å drømme om et annet, bedre utseende, og på hva andre syns om meg. Og nå er jeg lei! Jeg vil like meg selv, jeg vil være stolt av meg selv, og jeg vil kvele den usikkerheten jeg har. Må jeg til psykolog for å få orden på det, eller er det noen som har klart å endre dette på egenhånd? Vil dere i såfall dele tips med meg? Må legge til at jeg har kommet langt siden jeg var 18-19, og har det generelt bra i dag, egentlig ganske lykkelig. Men jeg vil så gjerne finne troen på at jeg er bra nok som jeg er. Det er slitsomt å gå sånn som dette. Anonymkode: 1cc56...51d
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #2 Skrevet 23. februar 2018 Dette kunne jeg skrevet! Har ingen råd, her går selvtilliten opp gradvis (3uker) for så å rives ned av en bitteliten situasjon (5minutt). Er bare å begynne på nytt liksom. Hørte ett bra motto, husker det ikke ordrett men det lød nesten slik: du kan bare føle deg så dårlig som du selv tillater deg. Så tenk at folk har et helt annet inntrykk av deg enn du selv har som regel ett bra ett 👍🏻 Anonymkode: 9cde3...c21
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #3 Skrevet 24. februar 2018 Dette kunne jeg også skrevet. I tillegg føler jeg i veien for andre folk, og til bry😳 Jeg er absolutt livredd for å lukte vondt på noe vis, uten å oppdage det selv😶. Jeg har blitt bedre i det siste, rett og slett fordi jeg gir mer f... livet mitt er på stell, med mann, barn og jobb. Jeg har noen få nære venner, som liker meg slik jeg er. Jeg trenger ikke være finest eller smartest. Så hva folk tenker, prøver jeg å ikke bry meg om. Anonymkode: c6347...491
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #4 Skrevet 24. februar 2018 Spør deg selv, hvis du har alt du nevner: Jeg har venner og familie som er glade i meg, jeg har en fantastisk kjæreste, og ikke minst helt utrolig nydelige barn. Får ofte komplimenter for utseendet, hyggelig selvsagt, men jeg klarer ikke ta det til meg.Tar høyere utdanning nå, og får bare bra karakterer. Hvorfor er du misfornøyd? Ønsker du deg bedre kjæreste? Er barna misfornøyd med deg? Vil du egentlig studert noe annet? Hva ville du gjort/hatt annerledes hvis du var penere og smartere? Problemet er ikke hvordan du er, men at du har en negativ kommunikasjon med deg selv, du er selvkritisk, snakker deg selv ned og hører ikke på de som snakker deg opp! Dette er vanlig hos de som har opplevd det du har gjort, de negative stemmene har blitt din egen. Nå må du ta et valg og bestemme deg for hva du mener om deg selv, ikke hva du tror andre tenker om deg og slutte å sammenligne deg med andre. Ellers blir du aldri fornøyd. Du har vært flink og heldig som har klart deg bra, tørr å være stolt og fornøyd! Anonymkode: b80ec...8c3
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #5 Skrevet 24. februar 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette kunne jeg skrevet! Har ingen råd, her går selvtilliten opp gradvis (3uker) for så å rives ned av en bitteliten situasjon (5minutt). Er bare å begynne på nytt liksom. Hørte ett bra motto, husker det ikke ordrett men det lød nesten slik: du kan bare føle deg så dårlig som du selv tillater deg. Så tenk at folk har et helt annet inntrykk av deg enn du selv har som regel ett bra ett 👍🏻 Anonymkode: 9cde3...c21 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette kunne jeg også skrevet. I tillegg føler jeg i veien for andre folk, og til bry😳 Jeg er absolutt livredd for å lukte vondt på noe vis, uten å oppdage det selv😶. Jeg har blitt bedre i det siste, rett og slett fordi jeg gir mer f... livet mitt er på stell, med mann, barn og jobb. Jeg har noen få nære venner, som liker meg slik jeg er. Jeg trenger ikke være finest eller smartest. Så hva folk tenker, prøver jeg å ikke bry meg om. Anonymkode: c6347...491 Leit at viner flere som har det sånn. Tusen takk for tips, skal begynne i dag med å gi litt mer f! Gleder meg til det slipper taket litt. 1 time siden, Anonym bruker skrev: Spør deg selv, hvis du har alt du nevner: Jeg har venner og familie som er glade i meg, jeg har en fantastisk kjæreste, og ikke minst helt utrolig nydelige barn. Får ofte komplimenter for utseendet, hyggelig selvsagt, men jeg klarer ikke ta det til meg.Tar høyere utdanning nå, og får bare bra karakterer. Hvorfor er du misfornøyd? Ønsker du deg bedre kjæreste? Er barna misfornøyd med deg? Vil du egentlig studert noe annet? Hva ville du gjort/hatt annerledes hvis du var penere og smartere? Problemet er ikke hvordan du er, men at du har en negativ kommunikasjon med deg selv, du er selvkritisk, snakker deg selv ned og hører ikke på de som snakker deg opp! Dette er vanlig hos de som har opplevd det du har gjort, de negative stemmene har blitt din egen. Nå må du ta et valg og bestemme deg for hva du mener om deg selv, ikke hva du tror andre tenker om deg og slutte å sammenligne deg med andre. Ellers blir du aldri fornøyd. Du har vært flink og heldig som har klart deg bra, tørr å være stolt og fornøyd! Anonymkode: b80ec...8c3 Åh, tusen takk for kloke og gode ord! Denne traff meg sånn skikkelig, og du har jo egentlig helt rett. Må virkelig få snudd på dette. Tror jeg skal kopiere og lime inn denne i notater og starte dagen med å lese det du skrev, for det er jo fryktelig logisk det du sier. Tusen takk! Anonymkode: 1cc56...51d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå