Gå til innhold

Hjeeeelp! Diger og vond byll!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVIS du stikker hull på den er det viktig at du bruker ei sterlil nål. Det kan du selv gjøre enten ved å koke den i vann ei kort stund, eller varme den godt med en lighter eller ei fyrstikk. 
Rens området GODT rundt byllen, slik at du ikke tilfører noen bakterier til området. 

Stikk så hull og klem ut så mye du klarer. Sitt gjerne i dusjen og vask godt med rent vann mens du holder på. Det er djevelvondt, men smerten vil forsvinne. Du kan jo eventuelt bedøve med å legge på en isbit eller noe lignende ei stund før, evt dra på apoteket og kjøp emla-krem (Bedøvelseskrem, koster vel rundt 150 kr elns for en liten tube). 

Det viktigste, uansett hva du velger å gjøre, er at du holdet det rent rundt innstikksted :) 

Anonymkode: ef454...9ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Slike medisinske råd bør du ikke gi når du åpenbart har et kunnskapsnivå som matcher rettskrivingen din.

Anonymkode: 7c193...13a

Vurdert at hun kanskje er fra Danmark?

Er selv sykepleier, hun virker ikke så dum som du kanskje vil ha det til ;) 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vurdert at hun kanskje er fra Danmark?

Er selv sykepleier, hun virker ikke så dum som du kanskje vil ha det til ;) 

Ehhhhh leste du den delen om "avfallstoffer kroppen skal kvitte seg med"? Og at hun kalte det en svulst? Jeg er også sykepleier,  og det håper jeg ikke hun andre er.

Skrevet

Jeg fikk det tipset en gang å legge på en så varm klut du klarer uten å få brannskader, hver gang kluten blir kaldere vrir du den i så varmt vann du klarer og legger på igjen. Da blir den "moden" fortere. Vet ikke om det faktisk stemmer, men var et tips jeg fikk ihvertfall.

Anonymkode: eba23...add

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehhhhh leste du den delen om "avfallstoffer kroppen skal kvitte seg med"? Og at hun kalte det en svulst? Jeg er også sykepleier,  og det håper jeg ikke hun andre er.

Ja og ja? Kanskje påtide at du oppdaterer deg litt på faget da? 

Svulst er jo et skummelt ord og ikke noe jeg ville brukt i pasientkontakt, men en svulst er en forstørrelse av vev. Det er stor forskjell på en godartet og ondartet svulst. Det må nødvendigvis ikke være kreft- noe mange forbinder det med. 

Og ja, en byll oppstår grunnet bakterier som kommer til via sår, rifter og andre ting. En fin måte er å beskrive det som avfallsstoffer kroppen skal kvitte seg med- det er fremmede bakterier kroppen ikke ønsker ha og vil kvitte seg med. Det er noe folk flest kan forstå.

Skal legge med ett par linker til deg: 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/byller

https://sml.snl.no/svulst

God helg til deg :) 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk det tipset en gang å legge på en så varm klut du klarer uten å få brannskader, hver gang kluten blir kaldere vrir du den i så varmt vann du klarer og legger på igjen. Da blir den "moden" fortere. Vet ikke om det faktisk stemmer, men var et tips jeg fikk ihvertfall.

Denne teksten var jo veldig morsomt oversatt (svinesti på øyet ;)), men her står det også at varm klut er greia.

http://ettoinfo.men/faq/9095-hvordan-å-behandle-en-byll.html

Skrevet

Herregud, hvorfor har jeg både lyst å se bilde og høre om hvordan den sprekker. Hm!

Anonymkode: 2a876...697

Skrevet

HI, hvis byllen er på flere cm bør du IKKE åpne og tømme den selv. Har du snakket med legevakten? Jeg som tømte min på legevakten; de kuttet en cm i byllen, skylte grundig, og la inn dren! Det kan bli værre om du ikke får skylt ut alt pusset, og faren for infeksjon øker. Jeg var også til etterkontroller til legen.

Har du noen venner eller familie som kanskje kan kjøre deg til legevakten?

Anonymkode: 893f5...dc4

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja og ja? Kanskje påtide at du oppdaterer deg litt på faget da? 

Svulst er jo et skummelt ord og ikke noe jeg ville brukt i pasientkontakt, men en svulst er en forstørrelse av vev. Det er stor forskjell på en godartet og ondartet svulst. Det må nødvendigvis ikke være kreft- noe mange forbinder det med. 

Og ja, en byll oppstår grunnet bakterier som kommer til via sår, rifter og andre ting. En fin måte er å beskrive det som avfallsstoffer kroppen skal kvitte seg med- det er fremmede bakterier kroppen ikke ønsker ha og vil kvitte seg med. Det er noe folk flest kan forstå.

Skal legge med ett par linker til deg: 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/byller

https://sml.snl.no/svulst

God helg til deg :) 

God helg til deg også, å kalle det avfallstoffer er helt uhørt. Det er langt fra avfall, det er en bakterieoppvekst . Og en svulst?? Det er hvertfall på jordet, det er ikke vev i dette, men puss. Og hersketeknikkene dine med god helg og smilefjes virker ikke. Jeg synes det er hårreisende at du kan forvare en medisinsk uttalelse fra en som åpenbart ikke vet hva hun snakker om om et tema som potensielt kan være riktig ille for HI. 

Skrevet

Jeg ringte ikke legevakten. Den eksploderte før jeg kom så langt så tenkte at det går over av seg selv. Har fått ut det meste (vil dere ha detaljene 😝🤢) men er fortsatt litt igjen. Er ikke så vondt lenger. 

Blr jeg ta en tur til legen i morgen og få sjekket såret? Eller holder det å holde det rent og plastret?

Setter pris på alle svar:-)

Anonymkode: 889cf...97a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg bruke pyriseptsalve? 

Jada, men pyrisept er for å rense, den er ikke bakteridrepende. Uansett greit å rense huden på og rundt byllen så det ikke er så det er mindre sjanse for at det er noe uhumskheter der som du ikke vil ha inn i såret.

Jeg har alltid en sånn bakteriedrepende salve i skapet også, i tillegg til pyrisept.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jada, men pyrisept er for å rense, den er ikke bakteridrepende. Uansett greit å rense huden på og rundt byllen så det ikke er så det er mindre sjanse for at det er noe uhumskheter der som du ikke vil ha inn i såret.

Jeg har alltid en sånn bakteriedrepende salve i skapet også, i tillegg til pyrisept.

Det er lurt. Er vel på tide å oppdatere medsinskapet mitt ;)

Skrevet

Bare lurer. Hva er det inni sånne byller? Gult puss? Blod? Blank væske? 

Anonymkode: 958f7...147

Skrevet

Ta deg en tur til legen din i morgen uansett. Greit å få sjekket opp og tømt den helt og evt få noen tips til hvordan holde det rent.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare lurer. Hva er det inni sånne byller? Gult puss? Blod? Blank væske? 

En fin blanding av alt du nevner. Vil du ha bilde?😝  (nei, det får du ikke!😂)

Skrevet
4 minutter siden, Ziva skrev:

Ta deg en tur til legen din i morgen uansett. Greit å få sjekket opp og tømt den helt og evt få noen tips til hvordan holde det rent.

Det er sikkert fornuftig:)

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pyrisept er bakteriedrepende,  salve til å smøre på eller væske til å rense med. Den er bakteriedrepende på grampositive bakterier og enkelte sopper.  Les felleskatalogen. 

Skrevet

Takk for info ang innhold hehe neitakk vil ikke ha bilde ugh.

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ringte ikke legevakten. Den eksploderte før jeg kom så langt så tenkte at det går over av seg selv. Har fått ut det meste (vil dere ha detaljene 😝🤢) men er fortsatt litt igjen. Er ikke så vondt lenger. 

Blr jeg ta en tur til legen i morgen og få sjekket såret? Eller holder det å holde det rent og plastret?

Setter pris på alle svar:-)

Få det renset. Gjerne hos lege. Og få lagt på en bandasjepad som er vanntett. 

Anonymkode: e3262...02c

Skrevet
På 24.2.2018 den 16.05, Anonym bruker skrev:

God helg til deg også, å kalle det avfallstoffer er helt uhørt. Det er langt fra avfall, det er en bakterieoppvekst . Og en svulst?? Det er hvertfall på jordet, det er ikke vev i dette, men puss. Og hersketeknikkene dine med god helg og smilefjes virker ikke. Jeg synes det er hårreisende at du kan forvare en medisinsk uttalelse fra en som åpenbart ikke vet hva hun snakker om om et tema som potensielt kan være riktig ille for HI. 

Ikke meg du svarer, men jeg er litt nysgjerrig på hvordan du definerer svulst. 

Jeg jobber som tannlege, og bruker riktignok så godt som aldri ordet svulst, men bruker hyppig tumor (som jeg anser som det samme som svulst, mulig jeg tar feil?). Tumor er, som du sikkert vet, et av kardinaltegnene på inflammasjon, og dermed riktig å bruke her. Tumor betyr jo bare forstørrelse av vev, eller kul i vevet, uavhengig av hva forstørrelsen/kulen består av. 

En slik bakterieoppvekst er også i høyeste grad å betrakte som avfallsstoff for kroppens vedkommende.

Det er mulig semantikken varierer mellom ulike grener av medisinen og ulike arbeidssteder, men jeg klarer heller ikke å se feil her.

Anonymkode: 0330d...421

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...