Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #1 Skrevet 23. februar 2018 Jeg har et barn i barnehagealder som er kronisk syk og derfor jevnlig har lengre sykehusopphold på poliklinikk (dvs mange timer, men hjem for å sove). Hver gang skjer det samme - sykepleiere som synes synd på barnet og forer det med kjeks, is, nugatti, saft og juice. Barnets sykdom medfører blant annet økt risiko for overvekt og tynn tannemalje (dvs juice, brus og saft er ikke spesielt bra). Jeg synes det er vanskelig å nekte barnet det når sykepleierne tilbyr, og samtidig er det så mange ulike personer at det er vanskelig å gi en generell beskjed om at barnet ikke skal få usunn mat og drikke. Det virker også som om dette er en generell praksis her, på et av Norges største sykehus. Er det virkelig normalt? Vi er ganske strikte hjemme så barnet sliter verken med overvekt eller dårlige tenner, men burde ikke heller sykehuset støtte opp under det enn å motarbeide det? Skjønner absolutt at det innimellom må til, om barnet trenger den ekstra motivasjonen/premien, eller om barn har dårlig matlyst, men ingen av delene gjelder for mitt barn. Andre som har opplevd dette, eller selv er sykepleiere som driver på sånn med syke barn..? Er det normalt? Anonymkode: c8d4c...5be
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #2 Skrevet 23. februar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har et barn i barnehagealder som er kronisk syk og derfor jevnlig har lengre sykehusopphold på poliklinikk (dvs mange timer, men hjem for å sove). Hver gang skjer det samme - sykepleiere som synes synd på barnet og forer det med kjeks, is, nugatti, saft og juice. Barnets sykdom medfører blant annet økt risiko for overvekt og tynn tannemalje (dvs juice, brus og saft er ikke spesielt bra). Jeg synes det er vanskelig å nekte barnet det når sykepleierne tilbyr, og samtidig er det så mange ulike personer at det er vanskelig å gi en generell beskjed om at barnet ikke skal få usunn mat og drikke. Det virker også som om dette er en generell praksis her, på et av Norges største sykehus. Er det virkelig normalt? Vi er ganske strikte hjemme så barnet sliter verken med overvekt eller dårlige tenner, men burde ikke heller sykehuset støtte opp under det enn å motarbeide det? Skjønner absolutt at det innimellom må til, om barnet trenger den ekstra motivasjonen/premien, eller om barn har dårlig matlyst, men ingen av delene gjelder for mitt barn. Andre som har opplevd dette, eller selv er sykepleiere som driver på sånn med syke barn..? Er det normalt? Anonymkode: c8d4c...5be Dette hørtes jo veldig rart ut hvis barnet er på sykehuset med de tilleggsutfordringene som du beskriver som en del av den kroniske sykdommen. Det blir jo helt malplassert dersom det er nettopp helsepersonell som går mot anbefalingene.. Anonymkode: 67898...064
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #3 Skrevet 23. februar 2018 Dette burde du ta opp. Høres ikke ut som sykepleierne tenker over at dette ikke er en sjelden hendelse før ditt barn. De er vel vant til barn som er på sykehuset for første gang grunnet ulykker ikke kronisk syke barn. Anonymkode: e80c2...706
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #4 Skrevet 23. februar 2018 Kosthold på landets sykehus er dessverre ikke bra. Ikke spesielt godt egnet for personer som er syke og bør bli friske. Enda verre blir det når de ikke tilbyr riktig mat til de med spesielle behov. Min mor lå noen uker på sykehus for to-tre år siden, hun har kjente påviste allergier, samt en diagnose som gjør at hun også sliter med mange matintoleranser i tillegg. På en del ting får hun også synlige reaksjoner om hun får i seg feil. Men hun fikk ikke noen som helst tilpasning, hun måtte spise det som ble servert, ferdig med det. Selv om hun da var innlagt pga. en svært alvorlig diagnose som også involverte tarmsystemet. Hun spiste dermed minimalt disse ukene. Tok opp problemet med leger og sykepleiere hver eneste dag, men ingen endring. Blodprøver tatt rett før sykehusinnleggelsen viste god ernæringsmessig status. Få uker senere farlig lav på en mengde næringsstoffer. Etter noen uker der var hun så underernært at hun fikk hjerterytmeforstyrrelser pga. elektrolyttmangel - og ikke en gang da ga de henne elektrolytter i intravenøs! Selv ikke etter at de etter påtrykk fra meg sjekket dette for andre gang med blodprøver, som viste alvorlige mangler, fikk hun det. Til slutt var det bare å forlange å få det NÅ. Da fikk hun intravenøs med elektrolytter. Sykepleier som satte den da var sjokkert fordi hun ikke hadde fått det før, for det hadde stått i journal at hun måtte ha dette fra et par uker etter hun ble innlagt... Ble et par dager etter overført til et annet sykehus som var sjokkert over tilstanden hennes. Men siden heller ikke dette sykehuset kunne tilby henne et kosthold som var bra nok for henne da, så ble hun skrevet ut for å dra hjem, med medisinsk oppfølging i hjemmet samt frakt til/fra sykehus noen ganger i uken. De mente det ikke var forsvarlig at hun var på sykehus lenger pga. at hun da ikke fikk i seg nok mat. Samme ser man med f.eks. diabetespasienter som må ligge lenge på sykehus, mange av dem sliter mer og mer med blodsukkeret fordi de på sykehus må spise mat med mer karbohydrater enn de tåler. Det er tragisk når det mest elementære med menneskers helse -ernæring - blir sett så bort fra av de som skal være spesialister... Hi - være TYDELIG med dem på avdelingen, be om at det blir ført inn på førstesiden av journalen til datteren din at hun IKKE skal ha disse tingene pga. diagnosen. Anonymkode: 7d610...8f2
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #5 Skrevet 23. februar 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kosthold på landets sykehus er dessverre ikke bra. Ikke spesielt godt egnet for personer som er syke og bør bli friske. Enda verre blir det når de ikke tilbyr riktig mat til de med spesielle behov. Min mor lå noen uker på sykehus for to-tre år siden, hun har kjente påviste allergier, samt en diagnose som gjør at hun også sliter med mange matintoleranser i tillegg. På en del ting får hun også synlige reaksjoner om hun får i seg feil. Men hun fikk ikke noen som helst tilpasning, hun måtte spise det som ble servert, ferdig med det. Selv om hun da var innlagt pga. en svært alvorlig diagnose som også involverte tarmsystemet. Hun spiste dermed minimalt disse ukene. Tok opp problemet med leger og sykepleiere hver eneste dag, men ingen endring. Blodprøver tatt rett før sykehusinnleggelsen viste god ernæringsmessig status. Få uker senere farlig lav på en mengde næringsstoffer. Etter noen uker der var hun så underernært at hun fikk hjerterytmeforstyrrelser pga. elektrolyttmangel - og ikke en gang da ga de henne elektrolytter i intravenøs! Selv ikke etter at de etter påtrykk fra meg sjekket dette for andre gang med blodprøver, som viste alvorlige mangler, fikk hun det. Til slutt var det bare å forlange å få det NÅ. Da fikk hun intravenøs med elektrolytter. Sykepleier som satte den da var sjokkert fordi hun ikke hadde fått det før, for det hadde stått i journal at hun måtte ha dette fra et par uker etter hun ble innlagt... Ble et par dager etter overført til et annet sykehus som var sjokkert over tilstanden hennes. Men siden heller ikke dette sykehuset kunne tilby henne et kosthold som var bra nok for henne da, så ble hun skrevet ut for å dra hjem, med medisinsk oppfølging i hjemmet samt frakt til/fra sykehus noen ganger i uken. De mente det ikke var forsvarlig at hun var på sykehus lenger pga. at hun da ikke fikk i seg nok mat. Samme ser man med f.eks. diabetespasienter som må ligge lenge på sykehus, mange av dem sliter mer og mer med blodsukkeret fordi de på sykehus må spise mat med mer karbohydrater enn de tåler. Det er tragisk når det mest elementære med menneskers helse -ernæring - blir sett så bort fra av de som skal være spesialister... Hi - være TYDELIG med dem på avdelingen, be om at det blir ført inn på førstesiden av journalen til datteren din at hun IKKE skal ha disse tingene pga. diagnosen. Anonymkode: 7d610...8f2 Enig! Anonymkode: f9c19...99a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #6 Skrevet 23. februar 2018 Kan bekrefte at dette ikke er uvanlig. Har også et barn , der en del av problematikken er fare for overvekt. Vi måtte føre nøye kostlister over hva barnet spiste. Fikk forøvrig skryt av ernæringsfysiolog fordi vi hele tiden hadde så bra kosthold. Men når barnet var innlagt på sykehus, fikk det alt det det ikke skulle ha av mat med mye kalorier. Ikke var det annen mat å få heller. Til slutt spurte jeg om ikke alle disse kostholdsreglene skulle overholdes når barnet var i sykehus. Det hadde de ikke tenkt på, det måtte de undersøke......Æh, altså, der mistet jeg tiltroen til kompetansen deres. Jeg er selv sykepleier, og jeg ble ikke akkurat imponert , men håpet at dette var spesielt der vi var. Men det er det tydeligvis ikke det, siden hi også opplever det. Anonymkode: ae7a9...9c0
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #7 Skrevet 23. februar 2018 snakk om og være hysterisk Anonymkode: e8310...dc6
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #8 Skrevet 23. februar 2018 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: snakk om og være hysterisk Anonymkode: e8310...dc6 Sånn snakker de som er kunnskapsløse når det kommer til ernæring og helse. Anonymkode: 7d610...8f2
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #9 Skrevet 23. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Sånn snakker de som er kunnskapsløse når det kommer til ernæring og helse. Anonymkode: 7d610...8f2 snakker du om, haha, ingen dør av litt kos når man er syk Anonymkode: e8310...dc6
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #10 Skrevet 23. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: snakker du om, haha, ingen dør av litt kos når man er syk Anonymkode: e8310...dc6 Du bekrefter med det du sier her bare det jeg skrev over. Veldig kunnskapsløst! Anonymkode: 7d610...8f2
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #11 Skrevet 23. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: snakker du om, haha, ingen dør av litt kos når man er syk Anonymkode: e8310...dc6 Jøss. Er du så dum på ordentlig? Anonymkode: 1bc63...c90
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #12 Skrevet 23. februar 2018 Da får dere ta med niste hjemmefra disse dagene, og si i fra at ungen kun skal spise medbragt. Synes kravet til servering på inneliggende pasienter bør tilpasses den enkelte, men på poliklinikk kan man ikke forvente tilrettelagt til hver enkelt. Men når det kommer til is og nugatti, kan du vel si i fra FØR de går og henter maten, at ei grov skive med skinke med noe grønt holder f.eks. Det er jo bare å nevne det i forkant, i stedet for å irritere seg i etterkant? Anonymkode: f5202...e1d
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #13 Skrevet 23. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har et barn i barnehagealder som er kronisk syk og derfor jevnlig har lengre sykehusopphold på poliklinikk (dvs mange timer, men hjem for å sove). Hver gang skjer det samme - sykepleiere som synes synd på barnet og forer det med kjeks, is, nugatti, saft og juice. Barnets sykdom medfører blant annet økt risiko for overvekt og tynn tannemalje (dvs juice, brus og saft er ikke spesielt bra). Jeg synes det er vanskelig å nekte barnet det når sykepleierne tilbyr, og samtidig er det så mange ulike personer at det er vanskelig å gi en generell beskjed om at barnet ikke skal få usunn mat og drikke. Det virker også som om dette er en generell praksis her, på et av Norges største sykehus. Er det virkelig normalt? Vi er ganske strikte hjemme så barnet sliter verken med overvekt eller dårlige tenner, men burde ikke heller sykehuset støtte opp under det enn å motarbeide det? Skjønner absolutt at det innimellom må til, om barnet trenger den ekstra motivasjonen/premien, eller om barn har dårlig matlyst, men ingen av delene gjelder for mitt barn. Andre som har opplevd dette, eller selv er sykepleiere som driver på sånn med syke barn..? Er det normalt? Anonymkode: c8d4c...5be De har vel ikke all verdens av mat å tilby på poliklinikk. Ta med niste og drikke selv, det er vel det enkleste Anonymkode: 96c07...17a
Mostly Harmless Skrevet 23. februar 2018 #14 Skrevet 23. februar 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har vel ikke all verdens av mat å tilby på poliklinikk. Ta med niste og drikke selv, det er vel det enkleste Anonymkode: 96c07...17a Men de har vel forhåpentligvis annet et is og godteri? Det er jo ikke spesialkost TS ønsker seg, bare mat fremfor sjokolade. Jeg ville tatt det opp med behandler, og fått skrevet dette ned et sted hvor de fleste ansatte med ansvar for barnet ditt leser det. Der handler jo om mengder, så om de fleste får det med seg og unnlater å tilby, hjelper det på.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #15 Skrevet 23. februar 2018 Alle får jo rapport fra forrige vakt, så det er ikke veldig vanskelig å få gitt informasjon videre til de som kommer på vakt. Ærlig talt. Men jeg synes det er rimelig tafatt å ikke si fra selv om barnet hører det. Anonymkode: 1b7d0...914
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #16 Skrevet 23. februar 2018 Hm ja det er selvsagt mulig å gjøre noe med dette selv, og bare så det er sagt - vi har alltid meg egen matpakke til poliklinikken men denne tullematen blir vi altså pådyttet allikevel. Og ja, det er selvsagt mulig å si "nei hun får ikke for hun kan bli tjukk/få hull i tenna" når sykepleieren tilbyr mitt syke barn som må gjennom så mye fælt en is - men det er ikke så lett å gjøre det... Men klart, en tydelig beskjed på forhånd er nok det riktige i vår situasjon. Nå er det heller ikke akkurat sånn at barnet mitt dør av en skive nugatti eller fem glass saft, to is og tjue mariekjeks - det er mer litt overraskende at de ansatte på barnepoliklinikken ikke er mer bevisste og påpasselige med hva de tilbyr barna, spesielt dem de vet er langtidssyke. HI Anonymkode: c8d4c...5be
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #17 Skrevet 23. februar 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: De har vel ikke all verdens av mat å tilby på poliklinikk. Ta med niste og drikke selv, det er vel det enkleste Anonymkode: 96c07...17a Men nugatti, kjeks og saft, det har de? Anonymkode: 1bc63...c90
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2018 #18 Skrevet 23. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men nugatti, kjeks og saft, det har de? Anonymkode: 1bc63...c90 Ja, for det trenger ikke kjøleskap eller tilberedning, er det så vanskelig å forstå Anonymkode: 96c07...17a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #19 Skrevet 24. februar 2018 Jeg forstår deg godt. Men jeg forstår ikke at vi virkelig har så lite selvtillit at vi må spørre på forum for å vite om folk er enige før vi tar en prat. Selvfølgelig skal du si ifra hvis det er noe du ikke synes er greit. Det går nok veldig fint. Anonymkode: e0c57...40a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #20 Skrevet 24. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, for det trenger ikke kjøleskap eller tilberedning, er det så vanskelig å forstå Anonymkode: 96c07...17a Det er ganske vanskelig å forstå at det skal kjøpes inn sånt på et sykehus, ja. Anonymkode: 1bc63...c90
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #21 Skrevet 24. februar 2018 Det er jo ikke verre enn å si nei, det skal ikke mitt barn ha. Kan jo ikke skylde på helsepersonellet når du ikke klarer å si nei. Da er det jo like mye din feil som tillater det. Anonymkode: 98555...aa7
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #22 Skrevet 24. februar 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ganske vanskelig å forstå at det skal kjøpes inn sånt på et sykehus, ja. Anonymkode: 1bc63...c90 Vanskelig å forstå at at de har kjeks og saft på et sykekus?? Tuller du nå? Anonymkode: 96c07...17a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #23 Skrevet 24. februar 2018 Jeg er sykepleier og jobber på barneavdeling. Her jeg jobber prøver vi å være veldig nøye med kosthold og bestiller ønskekost til barn med spesielle behov. Vi har mye usunt liggende, men det er fordi enkelte barn ikke klarer å spise særlig. Da er det bedre at de får litt saft, kjeks, is, sjokolade eller no lignende for kaloriene sin del- fremfor å ikke spise noe. Kostholdsmessig er ikke det sunt overhode, men for noen barn er det bra at dem i det heletatt får noen kalorier. Vi prøver også å være veldig påpasselig med kosthold hos barn, slik som i ditt tildelle, vi vet har diagnoser som kan føre til overvekt. Må innrømme at jeg tror nok også mye kommer an på hvilke rutiner som finner på avdelingen og hvilke personer er på jobb. Noen tenker nok at de er snille og vennlige med å tilby barnet slik "mat", men tenker ikke konsekvensene. Jeg forstår godt at du reagerer, og jeg synes du har din fulle rett til å gi beskjed Dette er slik som lett rapporteres videre. Jeg forstår godt din bekymring! Anonymkode: 93302...369
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #24 Skrevet 24. februar 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Vanskelig å forstå at at de har kjeks og saft på et sykekus?? Tuller du nå? Anonymkode: 96c07...17a At poliklinikken har dette stående som fast inventar, ja. Det er helt uforståelig for meg. Anonymkode: 1bc63...c90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå