Gå til innhold

Foreldre til konfirmant 2018: to spørsmål til dere

Anbefalte innlegg

Gjest KenCreek
Skrevet

Hvor mye gir dere i gave? Jeg tenkte 10.000. Er det kjipt? Er det mye? Pluss selskapet da. Og så får hun vel samme sum hos sin far. 

Og har dere tips til nettside med pynt, bordkort, og diverse man kan bestille fra? Vi har leid lokale, men pynten står vi for selv. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det vanlig at jentene får bunad, og ingen gave i tillegg til det. I fjor var det en jente som ikke hadde bunad i kullet, alle andre hadde bunad.

Hadde konfirmant i fjor, og 10.000 var en sum mange fikk av foreldrene sine (jeg har gutt), men da til sammen fra begge foreldrene. Om din får 10.000 av deg og det samme fra far er dere i øvre sjikt av hva som er vanlig å gi her, men det er nok lokale forskjeller på dette.

Vi kjøpte pynt fra Ebay og på Upstairs. Jeg har jo gutt og han ville ha turkis og sort som fargetema.

Anonymkode: 24e5f...c43

Skrevet

decorium.no

Anonymkode: 0ba98...753

Skrevet

Våre, både gutt og jente, får bunader og selskapet, kun ev en symbolsk gave i tillegg. 

Anonymkode: 63659...6b3

Skrevet

10000 fra oss. (altså ikke 10000 fra hver av oss.) 

Anonymkode: 8c1a4...3c0

Skrevet

10 000 fra oss foreldre. 

Anonymkode: 13c25...f32

Skrevet

Bunad og selskap. 

Anonymkode: 318ae...631

Skrevet

min elsde fikk 40.000 og ville ikke ha selskap

mellomste, fikk bunad og selskap

yngste som komfirmerer seg til våren, skal få 40.000 til bil lappen og selskap

eldste skal få litt mer også, for det kommer på ca 60.000 til de 2 minste

Anonymkode: d0be4...066

Skrevet

Han får 10.000 pluss en reise. Og selskapet såklart. 

Han vil ha blått og sort så jeg har bestilt alt av pynt fra AliExpress. 

Anonymkode: 0383c...a50

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

min elsde fikk 40.000 og ville ikke ha selskap

mellomste, fikk bunad og selskap

yngste som komfirmerer seg til våren, skal få 40.000 til bil lappen og selskap

eldste skal få litt mer også, for det kommer på ca 60.000 til de 2 minste

Anonymkode: d0be4...066

Oh my...sper dere på førstemann sin gave flere år etterpå for de andre får mer? Hjelpes meg aldri hørt om. Tar dere med indeksreguleringen også?

Skrevet

En bunad koster jo fort 40000,-...

Anonymkode: 0f3ce...8ad

Skrevet

Når jeg leser om folk som bruker 40-60000 kr på konfirmasjon, tenker jeg: Nordmenn har for mye penger. Vi hadde hatt godt av skikkelig dårlige tider - for å riste oss løs fra kvalmende, selvsentrert overforbruk. Verden går til helvete, men bare vi kan øke forbruket vårt så driter vi i fremtiden. 

Skrevet

Vår konfirmant får en fotballtur til Liverpool med faren, i tillegg til selskapet. Vi har ikke råd til å gi han mange tusenlapper i gave. Vet han kommer til å bli veldig glad for gaven han får, det har vært en drøm for han lenge å få gå på Liverpoolkamp😊

Anonymkode: 34db0...06f

Skrevet
På 22. februar 2018 den 18.56, KenCreek skrev:

Hvor mye gir dere i gave? Jeg tenkte 10.000. Er det kjipt? Er det mye? Pluss selskapet da. Og så får hun vel samme sum hos sin far. 

Og har dere tips til nettside med pynt, bordkort, og diverse man kan bestille fra? Vi har leid lokale, men pynten står vi for selv. 

Gir ikke pengegaver til egne barn. De får nytt antrekk, en stor fest, og en gave. Sist ga jeg et års medlemskap hos treningssenter.

Anonymkode: 602b5...998

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg leser om folk som bruker 40-60000 kr på konfirmasjon, tenker jeg: Nordmenn har for mye penger. Vi hadde hatt godt av skikkelig dårlige tider - for å riste oss løs fra kvalmende, selvsentrert overforbruk. Verden går til helvete, men bare vi kan øke forbruket vårt så driter vi i fremtiden. 

Enig. Dette er sykt.

Skrevet

Selskap pluss 10 000kr tror jeg vi ble enige om👍🏼

Anonymkode: 71dc1...143

Skrevet

Hallo. Jeg fikk selskap og 10000 fra foreldrene mine da jeg konfirmerte meg i 1994. Og en bunad, riktignok brukt, men likevel.
Er det ikke litt stusselig å gi bare 10000 nå? 

Anonymkode: 5f166...ebd

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hallo. Jeg fikk selskap og 10000 fra foreldrene mine da jeg konfirmerte meg i 1994. Og en bunad, riktignok brukt, men likevel.

Nei.

Skrevet

Og folk lurer på hvorfor de unge er så kravstore? Her blir det selskap og en symbolsk gave når den tid kommer.

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lover deg, det var IKKE vanlig å få 10 000 i konfirmasjonsgave i 1994. 

10 000 er mange penger, også i dag, og en vanvittig sum å legge i hendene på en 15-åring. Neimen ikke rart ungdommene blir kravstore! 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oh my...sper dere på førstemann sin gave flere år etterpå for de andre får mer? Hjelpes meg aldri hørt om. Tar dere med indeksreguleringen også?

Helt crazy...

Skrevet

Vi har gitt våre bunad med sølv og tilbehør, til ca 75.000,-. I tillegg har de fått 25.000,- til boligsparing. Vi har også gitt eng ave fra de andre søsknene på tilsammen 5-6000,-. Selskapet (inkl alt fra innbydelser, blomster, pynt, takkekort etc) har kommet på rundt 40-50.000,- selv om vi holdt det hjemme med rundt 25 gjester.

Anonymkode: 36071...9e9

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har gitt våre bunad med sølv og tilbehør, til ca 75.000,-. I tillegg har de fått 25.000,- til boligsparing. Vi har også gitt eng ave fra de andre søsknene på tilsammen 5-6000,-. Selskapet (inkl alt fra innbydelser, blomster, pynt, takkekort etc) har kommet på rundt 40-50.000,- selv om vi holdt det hjemme med rundt 25 gjester.

150 000 pr konfirmant? Ikke f**n, det tror jeg ikke på! 

Skulle det, mot formodning, være sant, så er det meningsløs sløsing med penger. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Tenker det samme om jente og guttesykler, klær og kjønnsdelte leker. Vi har det så alt for godt i dette landet.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Helt sykt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...