Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #1 Skrevet 22. februar 2018 Er det sånn at dere også uttaler ord feil fordi dere leser de feil? har nylig blitt kjent med ei som har kraftig dysleksi. Veldig ofte må jeg ringe henne etter hun har sendt meg melding, for jeg forstår ikke hva som står i den. Men jegmerkwr også at hun uttaler ord feil. Hun klarer ikke skrive gynekolog, så hun skriver «gynklog» og hun sier «gynnklog». Det samme er det med operert. Hun skriver «opprett» og sier «opprert». jeg tør ikke spørre henne om dette da vi ikke kjenner hverandre godt nok, så tenkte å høre her. Er det sånn at de med dysleksi ofte uttaler ord de ikke kan skrive slik de skriver de? Anonymkode: 12a0b...ed8
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #2 Skrevet 22. februar 2018 Ikke min erfaring. Har en nevø med dysleksi, han er 16 år, og han har ingen talefeil. Helt umulig å høre at han har dysleksi når du snakker med han. Mannens barndomskamerat har også dysleksi, ganske alvorlig, og begge barna hans har arvet det. Barna hans er nå 16 og 20 år gamle, begge gjør det bra på skolen og det er ikke mulig å høre at noen av dem har dysleksi. Eldste jenta gikk ut av vgs med gode karakterer og studerer nå juss. Oppegående folk alle sammen, og flittig brukere av stavekontroll så det er sjelden du finner skrivefeil i ting de leverer fra seg også. Anonymkode: 9d631...6b0
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #3 Skrevet 22. februar 2018 Tenkte at hun kanskje uttalte ordene feil fordi hun alltid har skrevet de feil. Vet ikke hvor oppegående foreldrene er. Vet stefaren er død, så han ligger vel mer enn han er oppegående, men hun har visst om dysleksien fra barneskolen i alle fall. Anonymkode: 12a0b...ed8
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #4 Skrevet 22. februar 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenkte at hun kanskje uttalte ordene feil fordi hun alltid har skrevet de feil. Vet ikke hvor oppegående foreldrene er. Vet stefaren er død, så han ligger vel mer enn han er oppegående, men hun har visst om dysleksien fra barneskolen i alle fall. Anonymkode: 12a0b...ed8 Nå lo jeg godt Hvis hun ikke har fått god nok oppfølging så kan det være det "bare" er dysleksien som er årsaken, at hun uttaler ord slik hun tror de skrives, at hun kanskje stresser mye med staving og derfor har hengt seg opp i det. De jeg kjenner som har dysleksi har ingen uttaleproblemer, så jeg heller mer til at hun kanskje har en mild form for dysartri. Jeg ville tatt det opp med henne på en fin måte når du blir litt bedre kjent med henne. Hvis det er så tydelig som du skriver her så vil det jo kunne virke hemmende i sosialt- og jobbliv. Om noen da orker å hjelpe henne så vil jeg tro det er positivt for henne. Anonymkode: 33b2f...950
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #5 Skrevet 22. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå lo jeg godt Hvis hun ikke har fått god nok oppfølging så kan det være det "bare" er dysleksien som er årsaken, at hun uttaler ord slik hun tror de skrives, at hun kanskje stresser mye med staving og derfor har hengt seg opp i det. De jeg kjenner som har dysleksi har ingen uttaleproblemer, så jeg heller mer til at hun kanskje har en mild form for dysartri. Jeg ville tatt det opp med henne på en fin måte når du blir litt bedre kjent med henne. Hvis det er så tydelig som du skriver her så vil det jo kunne virke hemmende i sosialt- og jobbliv. Om noen da orker å hjelpe henne så vil jeg tro det er positivt for henne. Anonymkode: 33b2f...950 Haha! Hyggelig å kunne glede med litt hunor😂 Det er mulig det er sånn. Husker hun skulle fortelle om en operasjon og skulle fortelle om anestesilegen og sa «antisistilegen» måtte holde meg fra å le. Jeg kan spørre henne senere, men tenker at dersom det ikke er normalt, så kan jeg slippe det. Anonymkode: 12a0b...ed8
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #6 Skrevet 22. februar 2018 Dysleksi henger ofte i lag med språkvansker, så muligens hun har det i tillegg? Anonymkode: 248fb...331
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #7 Skrevet 22. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha! Hyggelig å kunne glede med litt hunor😂 Det er mulig det er sånn. Husker hun skulle fortelle om en operasjon og skulle fortelle om anestesilegen og sa «antisistilegen» måtte holde meg fra å le. Jeg kan spørre henne senere, men tenker at dersom det ikke er normalt, så kan jeg slippe det. Anonymkode: 12a0b...ed8 Men uansett årsak så er det nesten garantert rom for henne å bedre uttalen sin, og det vil jo være til hennes fordel. Jeg synes du skal snakke med henne om det når sjansen byr seg. Så lenge du gjør det på en ordentlig måte så tror jeg ikke hun tar det ille opp. Det kan jo også ligge andre årsaker bak, som f.eks. at hun hører dårlig, men ikke er klar over det selv (det er ulike hørselsproblemer), og det kan det jo også trolig gjøres noe med. Det blir litt anderledes, men jeg har bodd to ulike land, måtte lære språket på hvert sted. Folk forstod jo hva jeg sa og mente, men jeg var takknemlig over de som ikke bare overhørte de feilene jeg gjorde, men som gjorde en avtale med meg om å rette på meg inntil jeg fikk det riktig. For selv om folk forstod meg så gjorde jeg - uten å ville det - tidvis feil som egentlig var (ufrivillig) hysterisk morsomme. Anonymkode: 33b2f...950
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #8 Skrevet 22. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Dysleksi henger ofte i lag med språkvansker, så muligens hun har det i tillegg? Anonymkode: 248fb...331 Lite distinkt tale, derimot, kan tyde på fonologiske vansker, noe som er knyttet opp mot dysleksi. Anonymkode: 248fb...331
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #9 Skrevet 22. februar 2018 Nei, det har jeg aldri hørt om. Jeg jobber med dette (tar tester for å avdekke dysleksi og setter diagnose). Det er normalt at man sier ord feil mens man leser, men når man snakker uten å lese og sier feil har det ingen sammenheng med dysleksi diagnosen. Kanskje hun har spesifikke språkvansker? Anonymkode: 4d0b1...1f1
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #10 Skrevet 22. februar 2018 Har dysleksi og kjenner flere som har det og så vidt jeg vet henger ikke det sammen. Kun et par stykk som også sliter med uttale av ord. De har har også hatt en tøff oppvekst med ekstremt dårlig oppfølging av foreldrene. Så tror heller at språkvanskene ligger der. Dysleksi diagnosen gjør heller et stort problem værre. Selv sliter jeg ikke med uttale av ord. Noen talefeil innimellom ja, men det har også vennene mine uten dysleksi. Noen er til og med høyskole utdannet. Anonymkode: 9b3d5...333
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå