Gå til innhold

Flyskrekk, tips??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har voldsom flyskrekk. Har prøvd to korte flyturer for å "øve".Da med Sobril.

Har dødsangst og griner flere uker før jeg skal dra og og er helt ute å kjører.

Legen min sa at neste gang kan jeg prøve Valium. Vil jo gjerne at barna skal få oppleve no litt mer spennende enn Danmark og Sverige.

noen som har erfaring med valium eller andre tips mot flyskrekk?

Anonymkode: aa524...d5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes flyskrekk-kurs.... Hør med flyplassen eller flyselskapet.

Jeg har selv vært nokså redd (ikke så ille som deg), men det gikk bare over. Jeg LIKER fortsatt ikke å fly, men gjør det når jeg må, og går ikke rundt og gruer meg. 

Har ingen erfaring med Valium.... Men hvis det er eneste løsningen, og selvfølgelig at du ikke reiser alene med barna, så hvorfor ikke?

Anonymkode: c7701...ffc

Skrevet

Det som har beroliget meg ganske fint er nå kapteinen eller de som sitter på aller første rad prater mer i løpet av turen. Gir litt informasjon om ting. Bare det å høre stemmen til de beroliger meg for da får jeg et inntrykk om de er rolige og avslappet eller ei. 

Jeg er mer redd når jeg aldri hører noe. Så det er jo noe du kan si til flyvertinnene når du går ombord. 

Du kan jo også se på statistikken - det er færre mennesker som dør i fly enn i bil. 

Anonymkode: a6bf6...55f

Skrevet

slutt og sutre, eller la være og ta fly

Anonymkode: 39c6a...e77

Skrevet

Sist hadde jeg grått i strekk i to dager og så ikke ut, tviholdt meg i datter og mann. Sobrilen gjorde bare at jeg ble litt slappere i kroppen, ikke i huet.

Ser også etter terrorister som skal på samme flyet, håpløst hehe.

Skal ikke begi meg på fly alene med barna nei, stakkars barn hehe. Gubben må ta seg av både meg og barna. OG må jo prøve å ta meg sammen også, ellers skremmer jeg vettet av barna. Men klarer ikke kontrollere panikken heller. Huff

HI

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

slutt og sutre, eller la være og ta fly

Anonymkode: 39c6a...e77

Beklager, bare prøver å få litt tips av de som er/har vært slik selv. Ta deg ei bolle!

Skrevet

For meg fungerer sobril veldig godt. Sikker på at du har spist nok? Jeg tar en på 25mg. 

Anonymkode: 635db...474

Skrevet

Har også voldsom flyskrekk 😵 jeg har faktisk brukt å styrte ett par småflasker med cognac før jeg går ombord, hjelper litt 😨

Anonymkode: 9daa5...701

Skrevet

Ingenting hjelper. På grensa til omsorgssvikt å putte barna i en potensiell dødsfelle. Flyet kan styrte slik at alle dør. Man burde være redd. Så må man vurdere om det er en risiko man er villig til å ta.

Anonymkode: 2c587...72f

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting hjelper. På grensa til omsorgssvikt å putte barna i en potensiell dødsfelle. Flyet kan styrte slik at alle dør. Man burde være redd. Så må man vurdere om det er en risiko man er villig til å ta.

Jøss er du seriøs 😅 

Anonymkode: da429...16d

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg fungerer sobril veldig godt. Sikker på at du har spist nok? Jeg tar en på 25mg. 

Anonymkode: 635db...474

En 15 MG tidlig på morgenen og 2 stk ca 1 time før avgang. Funket ikke...

HI

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Farlig å slippe de ut døra og da? Ting kan skje nårsomhelst og hvordomhelst

Skrevet

Anbefaler virkelig flyskrekkkurset til Widerøe!! De har kurs et par ganger i året i de største byene. 

Anonymkode: 6ab87...ddb

Skrevet

Anbefaler deg å se på lister over flyselskapet og rangering av ulykker og dødsfall på nett. Jeg har ikke flyskrekk, men er noen flyselskaper jeg unngår fordi de har høy rate når det kommer til ulykker (ikke flystyrt, men ulykker på rullebaner osv), airfrance flyr jeg aldri med.

Norwegian er ikke engang på lista, de er med andre ord veldig trygge å fly med, ryanair har ETT dødsfall, det vil si at noen har dødd ombord under flyvningen, men de har ingen skader på flyet, noe som vil si at denne personen døde av noe som ikke var relatert til flyturen i seg selv (hjertesvikt f.eks).

Hvis du titter på denne listen er det godt mulig du blir litt beroliget da man ser hvor få ulykker som faktisk skjer i Europa når det gjelder fly. Det er flere som dør av eselrelaterte ulykker enn av flyrelaterte ulykker hvert år! ;)

Er du som meg blir du beroliget av fakta. Les deg isåfall opp, sjekk videoer sol skjer før, under og etter en flyvning. Ofte kan dette med at hjulene går opp i flyet føles ekkelt for noen, men da vet de gjerne ikke hva det er som skjer.

Et annet tips som har hjulpet mange jeg har flydd sammen med som har flyskrekk er å følge med på flyvertene. Jeg har vært med på skikkelig turbulens, men selv da så flyvertinnene mer irriterte enn redde ut! ;) Har faktisk aldri opplevd at de har sett stresset ut, bortsett fra ved o anledninger: den ene var da vi var helt ekstremt forsinket og vi i tillegg måtte vente på cateringen. Den andre var da en medpassasjer ble alvorlig syk. Selv når jeg har trodd at det var farlig turbulens sitter de bare i setene sine og skravler, det har altså ikke vært farlig i det hele tatt.

Jeg flyr en del, i snitt en gang i mnd, og har gjort det i over ti år, og det har alltid gått mer enn bra. 

Har du prøvd hypnose? Kanskje det kunne hjulpet? 

Min søster hadde helt ekstremt flyskrekk, men fløy med meg en kort tur for noen år siden, forklarte henne da hva som skjedde hele veien så godt jeg kunne, og etter det har det gått mye bedre. Hun gleder seg fortsatt ikke, men gruer seg ikke i flere uker i forveien, og som hun sier: nå er det egentlig mest kjedelig! :P

Anonymkode: 427f4...bbb

Skrevet

Jeg er pilot. Spør om du kan få hilse på flyverne, kikke litt inn i cockpit osv. Jeg har beroliget og kurert mange på det viset. En av dem ville til og med sitte på under landing, og hun var evig takknemlig. 😊

Anonymkode: 6d4bf...478

Skrevet

For meg hjelper det å se på de som jobber ombord og tenke for meg selv at om dette var så farlig som jeg innbiller meg, så ville absolutt ingen hatt den jobben, men jeg har nok aldri vært så redd som deg. Jeg støtter forslaget om flyskrekkurs. 

Skrevet

Jeg har også gjerne sett på flyvertene/vertinnene. De er jo så rolige, så da er det neppe noe farlig. :-)

Anonymkode: c7701...ffc

Skrevet

Flyskrekkurs er en mulighet ja. Alt med fly er skummelt, grøsser når jeg ser ett fly flyr lavt. Kjører jeg forbi en flyplass å ser disse store flyene får jeg vondt inni sjela.

Det verste er egt å ta av, da kommer panikken og det kjennes ut som hjertet skal stoppe. Ellers sitter jeg i transe og ser rett frem hele turen. Samboeren fikk ikke kontakt med meg sist.

Jeg kan leve med å feriere i Danmark og Sverige jeg, det gjør ikke meg noe, men synd hvis barna ikke får oppleve no annet spennende.

Far har hinta innpå å ta med sønnen på tur bare han, men jeg klikker jo like mye da.. 

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kødder du? Du vet at det er større sjangse for at du dør i en hjemmeulykke eller bilulykke?

Anonymkode: 43345...c3a

Skrevet

Huff kjenner meg så igjen. 

Tar også beroligende, eneste som har hjelpt for meg.

Men i tillegg til flyskrekken så blir jeg flysyk, pleier å kaste opp🤢🙁 men jeg blir alt syk da, bilsyk, båtsyk, flysyk. Helt DRITT! 

Anonymkode: 7f7c9...859

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...