Gå til innhold

IVF oppstart Porsgrunn 2018


Rullgardin

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi er henvist til ivf og skal på første samtale i Porsgrunn til uka. Er kjempespent! Har ventet 5mnd på denne timen. Er det andre som hører til Porsgrunn som har vært inne nylig og vet ca hvor lang ventetid det er på å komme i gang?

Hva skjer egentlig på denne timen?

Det ser ut til at jeg kanskje får TR rett før, gjør det noe?! 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært der! Det var høsten 2014 da. Tok 8 mnd før vi kom inn, men det var litt pga at de var i en omleggingsfase på den tiden, så derfor ble ventetiden ekstra lang. 

De er utrolig hyggelige der :hjertesmil: Veldig flotte mennesker!

Hva du skal der først, kommer egentlig litt an på hva du har vært gjennom fra før av tester osv. Min lege var veldig smart og sendte meg til alle de testene mens jeg ventet på time i porsgrunn. På den måten gikk det fortere når jeg først kom inn. Er en rekke blodprøver som må tas på ulike tidspunkter i syklusen blant annet. Jeg hadde også en kikhulsoperasjon for å avdekke endometriose i forkant. 

ettersom alt dette var gjort når vi kom inn, så var det først samtale (masse informasjon). Så var det undersøkelse (innvendig ul). Jeg var ganske raskt i gang med nesespray som kjører hormoner helt ned. Den måtte tas til helt samme tidspunkt 2 ganger om dagen. Det var litt stressende... Mener jeg gikk på den 1 mnd ca, kanskje litt mer. Når den var ferdig måtte jeg begynne med sprøyter (pen) som jeg måtte sette selv 1 gang om dagen (mener jeg det var). Holdt på med det et par uker. Underveis måtte jeg inn til undersøkelser for å se hvordan eggene modnet, hvor mange osv. Slik kan de justere dosen på sprøytene du skal sette. Når de ikke kunne få bedre resultat satte vi en dato for når jeg skulle sette eggløsningssprøyta (ordentlig sprøyte). 2 dager etterpå var det inn for egguttak. Fikk en vival først, og så morfin rett før. Vet ikke om jeg skal si så mye om uttaket..? Om du vil ha mer info om det kan du heller spørre :P Når eggene var tatt ut ble de sortert. Ett av mine ble kastet pga formen. Så blander de de andre eggene med hver sin sedcelle fra mannen i reagensrør. Du drar hjem og venter på tlf... 3 dager senere ringte de å fortalte om resultatet. Hos meg måtte de kaste ett fordi det utviklet seg feil. De andre utviklet seg rett og alle hadde tatt til seg seden. Så kom vi inn igjen og et ferdig egg ble ført inn. Fikk se det på skjerm - det var gøy! De andre ble fryst ned. 

Hos meg fikk de bare frem 6 egg. 1 ble kastet med en gang, og ett utviklet seg ikke rett med spermen. Hadde igjen 4, og det de satte inn fungerte topp! :hjerte: Mai gutt 2015 :hjerte:

Vi var jo veldig heldige, og selvom jeg ikke fikk ut mange egg så hadde jeg veldig god eggkvalitet. Prosessen er ganske tøff... både pga hormonene og følelsene. Jeg var så redd for at det ikke skulle gå... det kan føles veldig ensomt. Jeg reagerte egentlig lite på hormonene i forhold til andre jeg vet, men det var allikevel tøft. Hetetokter, trøtt, masse følelser, ubehag i magen osv. Måtte manne meg skikkelig opp for å sette de sprøytene... og den nesesprayen da... livredd om jeg glemte dosa en liten halvtime - for hva om det ødela hele prosessen!? 

Etter innsett må du vente 2 uker med å teste... det var også vanskelig! Har aldri hatt noen så følelsladde uker noen gang... Selvom jeg hadde positiv test, så klarte jeg ikke glede meg helt over graviditeten før jeg var over 12 ukers grensa... hadde jo ønsket det så lenge, så tenkte at det gikk sikkert ikke nå heller.... men det gikk :) 

Spør om du lurer på noe mer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...