Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #1 Skrevet 22. februar 2018 Hjelp! Min fire år gamle gutt har plutselig blitt så vanskelig ved leggetid. Der begynner gjerne med at han blir helt bajas/"koko" (f.eks. at han bare løper vekk, hopper i sofaen o.l.) når jeg sier at det er leggetid. Som regel gir jeg ham da beskjed om at hvis han ikke går på badet selv etter at jeg har telt til tre, så bærer jeg ham inn på badet. Det ender alltid med at jeg må bære ham på badet (for å pusse tenner, etc). Det er alltid noe fysisk motstand når jeg løftet han opp for å bære han på badet, men det er gjerne sånn at han prøver å vri seg unna (altså ikke vold fra hans side). Ofte når vi kommer opp på badet, er han stadig like bajas. Han tar fart og prøver å løpe forbi meg og ut fra badet (jeg pleier å stå i døråpningen). Jeg stopper han i dette og gjentar i det uendelige at når er det tid for å gå på do og C pusse tennene (han prøver gjentatte ganger å løpe ut fra badet). Her om dagen gav jeg til slutt opp og sa at nå fikk det bare bli legging uten dobesøk og tannpuss (er jo veldig vanskelig å få gjort dette på en umulig fireåring). Deretter bar jeg han inn i sengen hans. Han var på dette tidspunktet helt umulig å nå gjennom til. Han sparket og slo og forsøkte å slite meg i håret (!). Når jeg prøvde å snakke med ham, lo han meg bare i ansiktet. Han forsøkte gjentatte ganger å hoppe ut av senga. For å unngå å bli utsatt for vold og for å få ham til å bli i senga, holdt jeg armene og beina hans fast, altså slik at han ble liggende nede i sengen. Jeg trenger ikke holde hardt for å oppnå formålet mitt, så det er ikke noe som gjør vondt. Han hyler og bærer seg voldsomt når jeg holder ham fast (selv om det ikke er noe som kan gjøre voldt), men samtidig så synes jeg at det er nettopp det å holde ham fast som får han til å roe seg raskest i slike situasjoner. Når han har roet seg, blir han helt vanlig igjen (og deretter er det f.eks null problem med tannpuss og legging). Hvordan ville dere håndtert en slik situasjon? Det er utrolig utfordrende når han blir så voldelig. Selv er jeg alltid rolig og behersket under situasjonene (også når jeg må holde ham fast) og han har aldri vært vitne til vold i hjemmet. Er det andre måter å håndtere voldelige fireåringer på (som faktisk fungerer)? Jeg er lite villig til å være boksepute for et sint barn og mener han er stor nok til å skjønne at vold er helt uakseptabelt. Han oppnår ihvertfall aldri noe hos meg når han slår. Litt av problemet med umuligheten ved legging er at jeg også har en toåring som legger seg (og sovner) før fireåringen. Jeg kan derfor ikle bare overse herjing og roping eller at han går bananas på rommet sitt. Dere som har hatt lignende utfordringer, må gjerne komme med tips til meg. Det er dumt med slike episoder rett før leggetid. Anonymkode: 86304...cc0
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #2 Skrevet 22. februar 2018 Min sønn, som nå er 6 år, har innimellom vært ganske fjasete ved leggetid (mer da han var yngre enn nå). Leggerutinen er vanligvis dobesøk, stell og tannpuss, før vi leser litt, og synger nattasang. En gang han var skikkelig vilter, og etter flere beskjeder, sa jeg at hvis du nå ikke hører etter, blir det ingen lesing. Han fortsatte, og da leste jeg ikke. Det var en utfordrende kveld for å få ham til å sove, men da han etter det var vilter igjen, kunne jeg si at hvis du ikke hører etter nå, blir den ingen lesing.da hørte han faktisk etter. Men det høres litt ut som om sønnen din kanskje ikke ville brydd seg om noe sånt? Forresten, for å få ham med ut på badet, har vi ofte konkurranse om å komme dit først. Pleier å la ham vinne 😉 Anonymkode: 59d86...49c
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #3 Skrevet 22. februar 2018 Du må ikke si at han er voldelig!! Han er en liten gutt. Han er frustrert og han utagerer. Men han er ikke voldelig. Jeg vil anbefale deg snarest mulig å kontakte helsestasjonen, hør om de har kurs i De utrolige årene eller ICDP. Du trenger hjelp og han trenger hjelp. Nå. Anonymkode: 71b34...242
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #4 Skrevet 22. februar 2018 Har to tette og har hatt det akkurat slik som deg HI. Hos oss hadde denne problematikken gått langt utover kun legging, og vi så stadig denne typen oppførsel i forbindelse med morgenstell, levering i bhg, henting i bhg, til middag og kveld. Helgene var uutholdelige og den følelsen man sitter igjen med som forelder var alt annet enn fin. Vi tok kontakt med helsestasjonen hvor vi bor, og fikk etter en stund plass på DUÅ- kurs (De utrolige årene). Nå skal jeg ikke si at det ikke har vært en del jobbing med å bedre situasjonen, for det har det. Men kurset har vært helt avgjørende for at familiesituasjonen vår og vi har det mye bedre i hverdagen vår. Kurset er ingen mirakelkur - men det har gitt oss verktøy vi bruker for å forstå barna våre bedre og hvordan vi på forhånd kan unngå at mange av disse utrivelige situasjonene oppstår. Ta kontakt med helsestasjonen og be om å få plass på et DUÅ-kurs eller lignende. Om hverdagen din er lik hva vi opplevde for et år siden, kommer du ikke til å angre! Lykke til HI! Anonymkode: 0839f...cfc
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2018 #5 Skrevet 22. februar 2018 Sånn hadde vi det også, var helt ekstrem situasjon her, fikk god hjelp fra bup og cos-p kurs, som 5 åringen fikk han diagnosen tourette. Men det som hadde god effekt her var å forholde seg rolig og ikke begynne med å frata goder osv for da ble han bare mer sint. Men møte på følelser som feks.... Jeg skjønner at du ikke hadde lyst til å legge deg nå, men..... Også forbedre på forhånd, om 5 minutter må du rydde for da skal vi pusse tenner og opp å sove. Hvis du rask med å stelle deg kan du få lov å velge en bok vi kan lese. Her ble situasjonen mye mye bedre Anonymkode: 03e3e...28f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå