Anonym bruker Skrevet 21. februar 2018 #1 Skrevet 21. februar 2018 Er det det jeg tror, bare kvakksalveri, eller kan det være noe i det? Anonymkode: bd8a6...6a5
Leeloo76 Skrevet 21. februar 2018 #2 Skrevet 21. februar 2018 Skummet kjapt igjennom en artikkel, og ved første øyekast der det i hvert fall ut som de støtter seg til skolemedisin og vitenskap, men med en mer persontilpasset behandling. Ser ikke at det kan skade å sjekke det ut. Så er spørsmålet selvfølgelig om dette kun er noe noen smarte leger har kommet opp med for å kunne lure penger fra syke folk ved å gi tilsynelatende spesialtilpasset behandling som ikke skiller seg resultatmessig merkbart fra behandlingen de ville fått gjennom det ordinære helsevesenet. Samtidig vet vi jo i fra homeopatien at det å fokusere på hele pasienten i seg selv kan hjelpe til med å få kroppen til å helbrede seg selv, eller i hvert fall til å føle seg bedre, slik at det ev. forbedrede resultatet funksjonell medisin måtte kunne vise til like gjerne kan komme av placeboeffekten (som vel er omtrent den eneste effekten homeopati kan vise til).
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2018 #3 Skrevet 21. februar 2018 Jeg har brukt det i 20 år og fått mye hjelp. Det har gjort at jeg har kunnet tatt utdannelse og vært i jobb. Jeg har jobbet redusert, men jeg har fått et liv jeg er fornøyd med. Leger syns jeg hjelper lite. Jeg har lite tro på medisiner. De demper symptomer. Med den andre typen behandling ser de mer på årsaken og behandler årsaken. Jeg har vært heldig å møtt flinke alt.behandlere. Jeg kjenner bedring etter en beh. Jeg har mine behandlinger jeg foretrekker. Ofte er det bare en støtte slik at kroppen gjenvinner balansen selv. I det siste så merker jeg at når jeg blir syk blir jeg mye raskere frisk igjen. Jeg føler meg mye sterkere i meg selv og min energi enn jeg gjorde for 20 år siden. Andre jeg kjenner til har fått fantastisk hjelp. Anonymkode: deb58...1b3
Anonym bruker Skrevet 12. september 2018 #4 Skrevet 12. september 2018 Dytter litt på denne, jeg. Noen som har erfaringer å dele? Anonymkode: bd8a6...6a5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2018 #5 Skrevet 12. september 2018 FM benytter seg av mye som ikke er vitenskapelig bevist og mye som er vitenskapelig motbevist. Dvs de faller et godt stykke innunder kvakksalveri, og tjener gode penger på placebo og tilfeldigheter. Anonymkode: dd2a0...e5f
Anonym bruker Skrevet 12. september 2018 #6 Skrevet 12. september 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: FM benytter seg av mye som ikke er vitenskapelig bevist og mye som er vitenskapelig motbevist. Dvs de faller et godt stykke innunder kvakksalveri, og tjener gode penger på placebo og tilfeldigheter. Anonymkode: dd2a0...e5f Blant annet inneholder funksjonell medisin mye av den mest vulgære vaksineskepsisen, og de kjører fortsatt på de forfalskete MMR-rapportene, og promoterer tillegg glutenfritt kosthold uten påvist cøliaki. Dvs rene kvakksalverier og potensielt farlige. Anonymkode: dd2a0...e5f
Anonym bruker Skrevet 12. september 2018 #7 Skrevet 12. september 2018 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2012/06/11/helhetshelse---eller-kvakksalveri/ Anonymkode: dd2a0...e5f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #8 Skrevet 28. oktober 2020 Bumper denne, da jeg har blitt anbefalt funksjonell medisin, men finner ikke så mye konkret verken av erfaringer eller kritikk. Hadde satt stor pris på enda flere linker og mer info. Anonymkode: eb495...c09
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #9 Skrevet 28. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Bumper denne, da jeg har blitt anbefalt funksjonell medisin, men finner ikke så mye konkret verken av erfaringer eller kritikk. Hadde satt stor pris på enda flere linker og mer info. Anonymkode: eb495...c09 Du kan lese litt her, her er det også flere linker videre: https://funksjonellmedisin.no/funksjonellmedisin/ Jeg tror dette er veien helsevesenet må gå i fremtiden. I mange år har trenden vært at pasienten skal tilpasses maler i helsevesenet, ikke at helsevesenet skal tilpasse seg den enkelte pasient. Heldigvis er det i ferd med å snu, men det vil også kreve et helt annet fokus i helsevesenet og utdanningen til leger må trolig også endres. Dette vil ta tid. Derfor må de som kan og vil velge de som allerede jobber med ortomolekylærmedisin eller funksjonellmedisin. Jeg har selv vært i utredning i over åtte år, før de ga opp og jeg måtte få uføretrygd. Har selv pekt på erfaringer med div. tilskudd som kan forklare hvorfor jeg var bedre form tidligere, men ble nektet å bruke disse så lenge jeg var i utredning, og ble da også markant dårligere på disse årene, hvor noe av følgene kanskje ikke er reversible. Fikk tips av en lege i Tyskland som driver etter funksjonellmedisinske/ortomolekylærmedisinske prinsipper. Han mente at jeg har en diagnose som fremdeles ikke er godkjent i diagnosesystemet. Alt stemmer med mine symptomer og patologiske prøver. Og når det norske helsevesenet ga meg opp valgte jeg å gå etter den legens anbefalinger. Min form er drastisk forbedret det siste året. Eneste endringen har vært at jeg har brukt de tilskuddene som den legen mente jeg må ta for å balansere kroppen. Nå vil noen si at det sikkert er psykisk, men biokjemien kan forklares, og ikke minst, mine blodprøver er drastisk forbedret, så endringene er også målbare med tradisjonellmedisinske tester. Bedring i de blodprøvene samsvarer også med de bedringene jeg har hatt med enorm formstigning og færre plagsomme symptomer. Det er enda for tidlig å se om jeg har fått varige skader av å ha gått så mange år uten riktig hjelp, men fremdeles er jeg i bedring, så det er håp. Mitt mål er å komme ut i jobb igjen. Det som er viktig er å komme til noen som er virkelig gode i dette. Dessverre er det mange ting som også koster mye penger, mer enn mange har. Men der er det også store forskjeller i hvilke tester som må tas og hvilke tilskudd og behandling man ev. trenger. Du bør søke hvem som ev. har gode referanser for lignende problematikk som det du selv har, om du velger den veien. Anonymkode: 0f6e9...759
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #10 Skrevet 29. oktober 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Du kan lese litt her, her er det også flere linker videre: https://funksjonellmedisin.no/funksjonellmedisin/ Jeg tror dette er veien helsevesenet må gå i fremtiden. I mange år har trenden vært at pasienten skal tilpasses maler i helsevesenet, ikke at helsevesenet skal tilpasse seg den enkelte pasient. Heldigvis er det i ferd med å snu, men det vil også kreve et helt annet fokus i helsevesenet og utdanningen til leger må trolig også endres. Dette vil ta tid. Derfor må de som kan og vil velge de som allerede jobber med ortomolekylærmedisin eller funksjonellmedisin. Jeg har selv vært i utredning i over åtte år, før de ga opp og jeg måtte få uføretrygd. Har selv pekt på erfaringer med div. tilskudd som kan forklare hvorfor jeg var bedre form tidligere, men ble nektet å bruke disse så lenge jeg var i utredning, og ble da også markant dårligere på disse årene, hvor noe av følgene kanskje ikke er reversible. Fikk tips av en lege i Tyskland som driver etter funksjonellmedisinske/ortomolekylærmedisinske prinsipper. Han mente at jeg har en diagnose som fremdeles ikke er godkjent i diagnosesystemet. Alt stemmer med mine symptomer og patologiske prøver. Og når det norske helsevesenet ga meg opp valgte jeg å gå etter den legens anbefalinger. Min form er drastisk forbedret det siste året. Eneste endringen har vært at jeg har brukt de tilskuddene som den legen mente jeg må ta for å balansere kroppen. Nå vil noen si at det sikkert er psykisk, men biokjemien kan forklares, og ikke minst, mine blodprøver er drastisk forbedret, så endringene er også målbare med tradisjonellmedisinske tester. Bedring i de blodprøvene samsvarer også med de bedringene jeg har hatt med enorm formstigning og færre plagsomme symptomer. Det er enda for tidlig å se om jeg har fått varige skader av å ha gått så mange år uten riktig hjelp, men fremdeles er jeg i bedring, så det er håp. Mitt mål er å komme ut i jobb igjen. Det som er viktig er å komme til noen som er virkelig gode i dette. Dessverre er det mange ting som også koster mye penger, mer enn mange har. Men der er det også store forskjeller i hvilke tester som må tas og hvilke tilskudd og behandling man ev. trenger. Du bør søke hvem som ev. har gode referanser for lignende problematikk som det du selv har, om du velger den veien. Anonymkode: 0f6e9...759 Ja der var det mye piss og fokus på å få mest mulig penger ut av klientene i hvertfall👍🏻 Anonymkode: 880b1...bb3
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #11 Skrevet 29. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja der var det mye piss og fokus på å få mest mulig penger ut av klientene i hvertfall👍🏻 Anonymkode: 880b1...bb3 Ikke alle driver slik. Anonym over her var ute etter mer informasjon og erfaringer. I den linken jeg ga er det også linker videre til WHO, EU, og flere anerkjente universitet og universitetssykehus i utlandet (bl.a. flere som er godkjent for norske sykehus å samarbeide med og sende pasienter til ved behov...), som hun kan gå videre for å lese mer om emnet. En individualisert pasientbehandling er fremtiden, selv om det offentlige helsevesenet i mange tilfeller er altfor dårlig på det. Noen over i tråden nevner det med gluten og noe om mage/tarm. Selv Rikshospitalet og Ullevål innrømmer at det ang. dette er altfor mye de ikke forstår, for de ser tydelig at pasientene har problemer med f.eks. gluten, men det slår ikke ut på de vanlige testene. Når det kommer til tarmfloraen og helse så innrømmer samme at de bare er i startgropen av forståelsen for kompleksiteten i hvordan dette fungerer, og de sier at de ikke vet nok om alle de ulike bakteriene og hvilke balanser de ulike bør ha for god helse, og de vet enda mindre om hvordan man skal sjekke om individuelle forskjeller kan gjøre at man egentlig har ulike behov. At de ikke kan nok om hvordan ulike bakterier, virus, parasitter, sopp og annet påvirker tarm og helse negativt, det er det så mye forskning som bekrefter, at det ikke en gang er et tema, og her er norsk helsevesen dessverre også langt etter kunnskap som finnes i utlandet. Du må gjerne kalle det piss, men de ledende innen medisin har forlengst innsett at endringer må til for å bedre forebygging og behandling, spesielt siden mange, de fleste, store sykdommer folk sliter med i dag kan forebygges, og at dette i stor grad må gjøres gjennom kosthold og ernæring (samt riktig aktivitet, stressmestring, søvn, unngå skadelige miljøbelastninger m.m.). Det er en grunn til at store universitet og universitetssykehus ikke bare forsker mer på dette, men også oppretter klinikker for å hjelpe pasienter på denne måten. Men siden det er store forskjeller i kunnskap hos ulike aktører, og feltet fremdeles trenger mye mer forskning for virkelig å bli gode på det, så skal man være kritisk til ulike aktører/fagpersoner. Noen tar altfor mye dyre tester som er unødvendige, noen ganger kan disse testene imidlertid også være helt avgjørende for å komme til kjernen av problemene. Men man skal være kritisk, man skal undersøke hvilken erfaring de har med lignende problematikk man selv trenger hjelp for osv. Anonymkode: 0f6e9...759
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #12 Skrevet 29. oktober 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: mine blodprøver er drastisk forbedret, Ehhhh. Det er vel ikke blodprøvene som er forbedret. Det må evt være spesifikke verdier. Hva var galt tidligere da? Og hvilke verdier er forbedret? Anonymkode: 9a3e7...3cd
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #13 Skrevet 29. oktober 2020 Kvakksalvere og lureri. Kjenner til dem gjennom tidligere jobb i tilsynsmyndigheten. Anonymkode: 5e5c7...728
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå