Gå til innhold

Mister jeg pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil jeg miste pensjon dersom jeg velgerførst 100%permisjon 9 mndr. Deretter å jobbe 20% i 5mndr (80%ulønnet perm) for så å jobbe 80% i 5mndr(20%ulønnet) ? Altså i forbindelse med fødselspermisjon... 

Anonymkode: adc1b...f7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet? 

Anonymkode: adc1b...f7d

Skrevet

Det kommer an på hva du tjener og hva slags pensjonsordning arbeidgiver har tegnet for deg.

Du får pensjonspoeng for å gå hjemme med barn også, tilsvarende en inntekt på 4,5 G. Dvs at om du går hjemme pga omsorg for barn under skolealder vil du få pensjonspoeng tilsvarende en inntekt på ca 419.000 kr. Tjener du mer enn det i din vanlige jobb taper du pensjonspoeng. Det er da snakk om pensjonen du med tiden vil få fra nav.

Men alle arbeidsgivere er også pålagt å tegne en pensjonsspareordning for alle sine ansatte, og der er det litt forskjellig hva arbeidsgiver sparer for deg. De sparer en viss prosent av inntekten din, og jo mindre du jobber jo mindre blir spart. 

Hvor mye du taper vil derfor være individuelt, men for de fleste i yrker uten veldig høy lønn er det minimalt du taper.

Jeg hadde vært mer bekymret for at du mister sykepengegrunnlaget ditt. Jeg hadde vært livredd for å bli langvarig syk uten særlig inntekt. Tenk om du får brystkreft eller noe annet som setter deg ut av spill et år eller to, klarer dere det uten fullt opp med sykepenger?

Anonymkode: 65192...672

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...