Anonym bruker Skrevet 20. februar 2018 #1 Skrevet 20. februar 2018 Jeg har aldri hatt hull i tennene tidligere men har fått munntørrhet. Var til tannlegen for noen uker siden og da fant hun 21 hull. Hun kunne sette diagnosen med en gang ved å se hvor hullene var og ved en test, så jeg får dekket deler av behandlingen av helfo. Jeg har nå gått til innkjøp av alle produkter som kan hjelpe mot munn tørrheten. Priblemet er at jeg har en kronisk tarmsykdom som gjør at jeg tåler xylitol som disse produktene inneholder svært dårlig. Jeg kan nå nesten ikke forlate huset grunnet diaré. Så nå står jeg i er dilemma. Jeg må ta disse produktene for å unngå at alle tennene blir ødelagt, samtidig ødelegger disse produktene fullstendig livet mitt ved at jeg kun sitter på toalettet og har store magesmerter. Jeg skal selvfølgelig snakke med tannlegen min, men tenkte å høre om noen her inne visste. Er tenner på stift en løsning og vil en slik behandling kunne dekkes? Anonymkode: 2a8d7...25a
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2018 #2 Skrevet 20. februar 2018 Men har du prøvd munnskyllevann for munntørrhet, eller en munnspray jeg ikke husker navn på nå? Kan jo vær bedre når det bare er lokalt, og du ikke svelger det ned... Anonymkode: 61940...70c
HvittHus Skrevet 20. februar 2018 #3 Skrevet 20. februar 2018 Tenker du på stifttenner eller implantat? Hvis tannen er ødelagt og rota ikke er brukbar, er det mulig å få dekket en stifttann. Men implantater er de noe strengere med pga prisen. Jeg har fått dekket kroner, samt en stiffttann, pluss ganske mye tannarbeid ellers pga munntørrhet etter stråleskade. Det har gått uproblematisk, men jeg ser at vi får stadig mindre dekket dessverre.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2018 #4 Skrevet 20. februar 2018 Jeg har kjøpt veldig mange ulike produkter nå og alle inneholder xylitol. Selv om jeg bare sprayer i munnen så må dette komme i magen også for jeg reagerer. Værst reagerer jeg på tablettene (xerident) jeg sover med. Har den siste uken forsøkt både flux drops og en annen som hadde eple smak, like dårlig resultat. Jeg er veldig fortvilet over hele situasjonen. Anonymkode: 2a8d7...25a
HvittHus Skrevet 20. februar 2018 #5 Skrevet 20. februar 2018 (endret) 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har kjøpt veldig mange ulike produkter nå og alle inneholder xylitol. Selv om jeg bare sprayer i munnen så må dette komme i magen også for jeg reagerer. Værst reagerer jeg på tablettene (xerident) jeg sover med. Har den siste uken forsøkt både flux drops og en annen som hadde eple smak, like dårlig resultat. Jeg er veldig fortvilet over hele situasjonen. Anonymkode: 2a8d7...25a Istedetfor xylitolprodukter, kan du prøve å skylle med denne om natten: https://www.vitusapotek.no/flux-dry-mouth-munnskyll-500-ml/p/815541 På dagtid kan du bruke lavdose fluortabletter, samt denne gelen som har et litt annet virkestoff: https://www.vitusapotek.no/biotene-oralbalance-gel-50g/p/988233 Endret 20. februar 2018 av HvittHus
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2018 #6 Skrevet 20. februar 2018 Tusen takk Hvitthus <3 Jeg skal forsøke disse. Jeg har forresten ikke så veldig stor kunnskap på stift tenner eller implantat. De siste ukene har bare vært pyton i forhold til at jeg er utrolig fortvilet fra å ha vært en "null-hull"-person i hele mitt liv, til å ha 21 hull. Og for så å oppdage at jeg overhode ikke tåler produktene jeg bør bruke. Da var tanken at det måtte være enklere å bare kvitte seg med tennene. Anonymkode: 2a8d7...25a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå