Gå til innhold

Mange spørsmål - Ny graviditet 🙋🏻‍♀️


PetraBlue

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! 😊 

Vi har blitt gravide, og dermed får jeg mange spørsmål 🤔 Var egentlig ikke planlagt at vi skulle prøve før i april/ mai, men hell i uhell så ble i vi det nå 😊

 

Spørsmålet mitt etter to vanlige og en digital ClearBlue test, når ringer jeg å bestiller legetime? Den digitale viste 2-3 uker, er jeg då 4-5 uker på vei? For i følge terminkalkulatoren, så er jeg 5+0. Første dag i siste mens var 17 januar. Så kan dette stemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første svangerskapskontroll er i uke 12. Da tar de blodprøver og slikt. Kan få kontroll før det men min lege nektet meg det sist gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 

Då får eg telle ned til veke 12, gleder meg til å se en liten spire! Håper det går fint til den tid ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten! :) slik jeg har forstått det får du bare en ultralyd offentlig i Norge, og det er mellom uke 17-19. Vil du ha ultralyd for å se fosteret før den tid må du gå privat og betale selv. På svangerskapskontroll i uke 12 blir det ikke tatt ultralyd. Da tar de blant annet blodprøver, veier deg, regner ut bmi, tar blodtrykk, du får endel informasjon og fyller ut helsekort for gravide. 

Anonymkode: e4f9c...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres også riktig ut at du er i uke 5 nå ja:) jeg hadde første kontroll hos fastlegen allerede i uke 8. Da tok hun en god del blodprøver, henviste meg til fødested og tok urinprøve. Den enste blodprøven man ikke får tatt før i uke 12 var noe med blodtyping og gjøre tror jeg, så jeg skal tilbake i uke 12 for å ta den og for en mer grundig svangerskapskontroll. Men min lege ønsket meg inn før det for å sjekke jernnivå og d vitamin nivå i tilfelle jeg trenger tilskudd av det. 

Anonymkode: e4f9c...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det varierer mye fra lege til lege. Jeg var inne første gang i uke 8 også. Så skal jeg en tur til jordmor i uke 12. Verken legen min eller jordmor er spesielt gniene på timene.  

Anonymkode: c4f46...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk! Er en stor glede for oss, det er vår første 😊 

 

Har bestilt ein legetime den 5 mars, da skal jeg vere 6+6. Det er bare for å sjekke om det er tilfelle og om jeg har rennet rett termin. I tillegg til å stille litt spørsmål om allergimedisin, vitaminmangel osv. 😊 

 

Da ligger du foran meg, så du kan sikkert svare på det meste jeg lurer på 🙈 Når er terminen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du spurte meg eller brukeren over, men jeg er ihvertfall i uke 9 (8+4) i dag. Foreløpig er termin beregnet til 5/10 :) første graviditet her også så alt er nytt og spennende! :) 

Anonymkode: e4f9c...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sykdommer da bør du til kontroll før 

Jeg har lagt stoffskifte og leidenmutasjon. Så gikk tidlig til legen for å sjekke stoffskifte og begynne på blodfortynnende 

Gratulerer så mye med graviditeten 

Anonymkode: 1e78c...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått time hos legen når jeg er 12+6, legen mente at det ikke var noe grunn for meg å komme inn før. Så lenge jeg tok vitaminer slik som jeg har fått beskjed om tidligere. Har slitt på mangel på D-vitamin nemlig.

 

Eneste jeg har hatt problem med tidligere er hormonnivåene mine. For ett år siden tok jeg hormonprøver, og ut i fra dem skulle jeg ikke kunne bli gravid. Viste seg heldigvis "bare å være" det at jeg hadde gått på hormonpreparater for lenge. 3 mnd etter at jeg sluttet hadde de heldigvis begynt å stige.

 

Tusen takk for gratulasjon ❤ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...