Gå til innhold

Flere med barn som sitter veldig mye hjemme i vinterferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 10, sitter og spiller. Har ikke venner i nærheten, så besøk må avtales. Men det er ikke lett, når alle andre er fullbooket og skal på utflukter (og han blir ikke invitert med). Han vil men de vil ikke.

Vi finner på ting, altså, både skitur og badeland og besteforeldrebesøk. Har ikke mange i omgangskretsen, dessverre, men skal treffe en familie med barn på samme alder til helgen. Likevel, det er som å gå i en tung motbakke til enhver tid...

Han sliter sosialt, merkes mer og mer, og spesielt i ferier er det veldig merkbart fordi dagene blir så lange. Jeg kjenner at dette er tungt, det skal bli mang en ferie å fylle når det er sånn.... hverdagen (selv om den også er full av bekymringer for et mammahjerte i en sånn situasjon) er litt lettere fordi da er han ihvertfall på skolen. Er det flere som sliter med dette? Hvordan motiverer dere dere selv til å stå i dette, når man stadig hører om hvordan 'alle' andre barn tilbringer feriene sine med venner og overnattinger? Det er så vondt!

Anonymkode: fda50...621

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har to, så de har alltids hverandre om det skulle komme en dag uten venner på besøk. For det er ikke alle dager som er fullbooket. Av de fem arbeidsdagene skal de i alpintbakken to dager og på badeland en. Skal spørre svigers om de kan bli med på langrenn om været blir fint torsdagen. Uansett blir det minst en dag uten planer, jeg prøver å gjøre de mer selvgående ved å ikke drive med ringevirksomhet på deres vegne. Trenger de skyss noe sted får de komme til meg og spørre. Men det merkes at tidene forandrer seg. Terskelen for å finne på noe ute av huset øker når det er såpass mye å gjøre hjemme. Jeg vokste opp uten netflix og med internet via oppringingsmodem. En dag hjemme var det ultimate mareritt. Jeg forlanger at de i det minste går seg en tur om de ikke finner på noe med venner, innesitting dagen lang er fullstendig uakseptabelt.

I helgen som var og den kommende gjør vi familieting, deilig med fine helger i skiløypa og med brettspill på kvelden.

Anonymkode: 87c25...a5b

Skrevet

Har en gutt på 9 år uten eget initiativ. Han har venner, men ingen bestevenner. Får bli med, men er ingen sitt førstevalg. Så han må litt på banen for å komme seg ut. Ofte lar eg han kose seg heime og leike med lillebroren, men pusher han innimellom. Han er glad i å leike om noen tar han med, men må dyttes om han skal gå ut og ringe på på eget initiativ.

Prøver å fortelle han at for å få besøk må han gå på besøk. Og at han må avtale besøk med kompiser på skolen.

Merker også at endel foregår på ps4. De sittet heime i kvar si stue og spiller mot kvarandre og snakket sammen med høretelefoner.

Er slitsomt å bekymre seg for dette, men prøver å veilede han.

I tillegg er det en liten klasse, så guttene (eller foreldrene) er flinke til å invitere på filmkvelder eller spillekvelder med alle guttene i klassen. Fordel at foreldrene har godt samarbeid.

Anonymkode: b1c7f...9f0

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en gutt på 9 år uten eget initiativ. Han har venner, men ingen bestevenner. Får bli med, men er ingen sitt førstevalg. Så han må litt på banen for å komme seg ut. Ofte lar eg han kose seg heime og leike med lillebroren, men pusher han innimellom. Han er glad i å leike om noen tar han med, men må dyttes om han skal gå ut og ringe på på eget initiativ.

Prøver å fortelle han at for å få besøk må han gå på besøk. Og at han må avtale besøk med kompiser på skolen.

Merker også at endel foregår på ps4. De sittet heime i kvar si stue og spiller mot kvarandre og snakket sammen med høretelefoner.

Er slitsomt å bekymre seg for dette, men prøver å veilede han.

I tillegg er det en liten klasse, så guttene (eller foreldrene) er flinke til å invitere på filmkvelder eller spillekvelder med alle guttene i klassen. Fordel at foreldrene har godt samarbeid.

Anonymkode: b1c7f...9f0

Dette høres ut som min datter!

Anonymkode: 37b51...e6b

Skrevet

Vi er visst ikke så mange, men takker for svar dere som svarer.

Det er en evig bekymring når barna ikke har så mange. De som har populære og sosiale barn vet ikke hva det vil si å se barnet sitt slite. De tenker vel ikke på at enkelte barn hadde blitt sjeleglad for en invitasjon om å være med på noe... 

Gutten min sitter i dag også, spiller TV-spill og får ikke kontakt med noen... jeg tok han med i badeland igår. Vet ikke hva vi skal gjøre i dag. Skulle ønske ferier var mer givende.

HI

Skrevet

Slik er det her også, jeg hater ferier 😭

Anonymkode: 9bdb1...3ab

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik er det her også, jeg hater ferier 😭

Anonymkode: 9bdb1...3ab

Klem til deg. Det er ikke lett, man håper stadig på en lettere tilværelse...

HI

Skrevet

Vi bor sånn til at vi må kjøre for å besøke. Her har barna søsken, så det blir ikke så merkbart at de ikke treffer andre barn hele tiden. I løpet av vinterferien har vi en plan som innebærer å treffe andre, og så skal vi på badeland. Resten er vi hjemme og slapper av, aker, spiller familiespill, baker, går på ski, brenner bål og griller pinnebrød, leser, hører på lydbøker og musikk, danser... Vi synes det er deilig å slippe lekser og fritidsaktiviter. 

Hadde sikkert tenkt mer på det hvis jeg hadde vært i dine sko, med bare ett barn, men vi trives veldig godt med en rolig, avslappende ferie. 

Barna er ikke de mest sosiale til hverdags heller, men er travelt opptatt med aktiviteter, og trives godt på skolen. 

Anonymkode: 0c720...119

Skrevet

Kjenner du de andre foreldrene? Kan du ta en telefon og spørre om barnet/barna deres vil komme på besøk en dag i ferien? Dere er ledige når som helst, så de kan komme når det passer dem? Kanskje du kan invitere til akedag med bålgrilling? Filmkveld med pizza? Ta med noen på kino? Kanskje de kan gå på ski eller bygge snøhule, så kommer du ut med boller og kakao? Eller spillkveld, om det er det de liker best? Finnes det noen andre gutter i klassen som kanskje også er litt ensomme? 

Uansett, klem til deg. Skjønner det er tøft. Når min datter er ensom, legger jeg opp til mye mammakos, og vi er mye på kjøkkenet sammen, ser på film og serier sammen, går turer osv. Legger opp til at vi skal ha en super tid sammen vi to, om ikke annet. Ellers er det normalt å ikke være sammen med andre hver dag. Gled dere til helgen :)

Anonymkode: 723f5...b17

Skrevet

Du er ikke alene.

Hadde sykt dårlig samvittighet for sønnen da jeg dro på jobb mandag morgen. Har ikke sjans til å ta ferie i alle skoleferier. Klarte å få meldt han på en aktivitetscamp som er fra 9-14 i tre dager. Da ble det litt bedre. Ellers hadde det kun blitt spilling her også. 
Min er også 10 og har noen venner, men har slitt endel sosialt. Og gjør også litt enda. Men i ferier er det litt klønete. Fikk besøke en kompis igår, men han er også en sånn som ikke gidder å ut og ringe på dører. Må pushes veldig på for å gjøre det. 

Satser på det blir bedre.

Anonymkode: 7b45a...034

Skrevet

har gutter på 7,14 og 17 ,de 2 elsde er mest med kjærestene sine inne,men de sitter og snakke og gjør andre ting :) 7åringen spiller en del,men er helt greit, må ikke være sosial hele tiden, er ikke noe pent vær heller og glatt og ille ute også

Anonymkode: c0ff7...b75

Skrevet

Her er jeg aleine med barna og jobber hver dag. Minste går i bhg og eldste er med meg på jobb. Sitter å ser film pp iPad etc. Sikkert dødskjedelig men jeg har ikke noen valg. Alle hennes venner er på skiferier etc så jeg synes jo litt synd i henne. Men sånn er livet dessverre. Jeg får overkompensere i helgen tenker jeg.

Anonymkode: c8ddd...e13

Skrevet
På 20.2.2018 den 12.59, Anonym bruker skrev:

Vi er visst ikke så mange, men takker for svar dere som svarer.

Det er en evig bekymring når barna ikke har så mange. De som har populære og sosiale barn vet ikke hva det vil si å se barnet sitt slite. De tenker vel ikke på at enkelte barn hadde blitt sjeleglad for en invitasjon om å være med på noe... 

Gutten min sitter i dag også, spiller TV-spill og får ikke kontakt med noen... jeg tok han med i badeland igår. Vet ikke hva vi skal gjøre i dag. Skulle ønske ferier var mer givende.

HI

Joda, vi tenker på unger som detter utafor, altså! Noen av oss ihvertfall. Har en femåring med masse venner og som alltid blir invitert med rundt, men prøver å være flinkest til å be dem jeg veit ikke har så mange å leke med. Som hun som akkurat kom til Norge og snakket veldig begrenset norsk inntil nylig. Hun var helt i hundre for å endelig bli med noen hjem :)

Anonymkode: e0468...5b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...