Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #1 Skrevet 18. februar 2018 Har aldri tenkt over at jeg blir fort full når jeg har festet med venner, da jeg har innbilt meg at vi alle var på samme nivå. Men nå som jeg deltar på jobbmiddager der det serveres litt av hvert, og der forventes at man oppfører seg dannet, merker jeg at jeg sliter. Jeg merker jeg blir påvirket, gjerne etter aperitif og et glass vin under forretten, i form av at jeg blir mer skravlete enn vanlig. Jeg tar som regel et glass til eller to under resten av middagen etter som hvordan det skjenkes, og blir aldri "full" som i å lage skandale, men jeg blir definitivt skravlete og påvirket. Er dette vanlig, dvs å tåle så lite? Eller er vi flere som har det som meg? Hvordan "overleve" slike middager? Å droppe drikken som er valgt til måltidet er ikke et alternativ, da jeg er opptatt av mat og drikke pluss ønsker ikke å skille meg ut. Anonymkode: 678ab...531
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #2 Skrevet 18. februar 2018 Hvorfor spør du når du ikke har tenkt å gjøre noe med det uansett? Det er ikke særlig vanskelig. Velg alkoholfri aperitiff. Du trenger ikke drikke opp hele glasset til forretten, og du trenger heller ikke to glass ekstra til hovedretten. Du kan få opplevelsen selv om du bare sipper til vinen og ikke drikker større slurker. Men du vil jo ikke. Når du merker selv at du blir veldig skravlete så garanterer jeg at andre har merket det før deg. To-tre glass vin og en aperitiff ville definitivt fått meg mer pussa enn jeg bør være. Og i jobbmiddager hører det ikke hjemme. Men hvorfor gidde så skrive noe som helst, du vil jo ikke endre noe... Anonymkode: 2d77e...35a
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #3 Skrevet 18. februar 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har aldri tenkt over at jeg blir fort full når jeg har festet med venner, da jeg har innbilt meg at vi alle var på samme nivå. Men nå som jeg deltar på jobbmiddager der det serveres litt av hvert, og der forventes at man oppfører seg dannet, merker jeg at jeg sliter. Jeg merker jeg blir påvirket, gjerne etter aperitif og et glass vin under forretten, i form av at jeg blir mer skravlete enn vanlig. Jeg tar som regel et glass til eller to under resten av middagen etter som hvordan det skjenkes, og blir aldri "full" som i å lage skandale, men jeg blir definitivt skravlete og påvirket. Er dette vanlig, dvs å tåle så lite? Eller er vi flere som har det som meg? Hvordan "overleve" slike middager? Å droppe drikken som er valgt til måltidet er ikke et alternativ, da jeg er opptatt av mat og drikke pluss ønsker ikke å skille meg ut. Anonymkode: 678ab...531 Er eneste grunnen at du blir skravlete og litt påvirket ? Hva gjør vel det? Slutt heller og vær så selvhøytidelig. Men liker du det ikke, eller føler at du mister kontroll, så halver mengden. Anonymkode: 40ecc...20d
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #4 Skrevet 18. februar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor spør du når du ikke har tenkt å gjøre noe med det uansett? Det er ikke særlig vanskelig. Velg alkoholfri aperitiff. Du trenger ikke drikke opp hele glasset til forretten, og du trenger heller ikke to glass ekstra til hovedretten. Du kan få opplevelsen selv om du bare sipper til vinen og ikke drikker større slurker. Men du vil jo ikke. Når du merker selv at du blir veldig skravlete så garanterer jeg at andre har merket det før deg. To-tre glass vin og en aperitiff ville definitivt fått meg mer pussa enn jeg bør være. Og i jobbmiddager hører det ikke hjemme. Men hvorfor gidde så skrive noe som helst, du vil jo ikke endre noe... Anonymkode: 2d77e...35a Hvor leser du at jeg ikke har tenkt å gjøre noe med det? Det at jeg skriver at jeg ikke kommer til å velge bort valgt drikke til mat er ikke det samme som å drikke seg sanseløs. Du har mange gode forslag, for eksempel er alkoholfri aperitif eller å droppe aperitif en god løsning for meg. Men å droppe valgt drikke til resten av middagen er vanskeligere, selv om jeg garantert står over avec til dessert. Men du dømmer meg som et håpløst tilfelle, tydeligvis Anonymkode: 678ab...531
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #5 Skrevet 18. februar 2018 Jeg tenker det er to årsaker til at du blir "beruset" av en såpass liten mengde. Den ene er at det blandes. Velkomstdrink, rødt og hvitt. Den andre er at du drikker for lite vann ved siden av. Ta alkoholfri velkomstdrink, drikk minst like mange glass vann som vin, så får du med deg konjakken til kaffen også. Anonymkode: ddd50...57a
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #6 Skrevet 18. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er eneste grunnen at du blir skravlete og litt påvirket ? Hva gjør vel det? Slutt heller og vær så selvhøytidelig. Men liker du det ikke, eller føler at du mister kontroll, så halver mengden. Anonymkode: 40ecc...20d Det er vel mer at jeg er i en posisjon der jeg bør være mer ydmyk; lytte mer og følge mer med på hva andre sier og hvordan de oppfører seg Men takk for svar, og at du nevner selvhøytidelig. Det er noe jeg skal ta med videre, for det er fort gjort å fremstå som det når man er opptatt av så mye annet Du fikk meg til å tenke Anonymkode: 678ab...531
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #7 Skrevet 18. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel mer at jeg er i en posisjon der jeg bør være mer ydmyk; lytte mer og følge mer med på hva andre sier og hvordan de oppfører seg Men takk for svar, og at du nevner selvhøytidelig. Det er noe jeg skal ta med videre, for det er fort gjort å fremstå som det når man er opptatt av så mye annet Du fikk meg til å tenke Anonymkode: 678ab...531 Tror helt sikkert ikke det er noen som legger merke til at du er litt påvirket. Folk har nok med seg selv. Anonymkode: 40ecc...20d
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #8 Skrevet 18. februar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker det er to årsaker til at du blir "beruset" av en såpass liten mengde. Den ene er at det blandes. Velkomstdrink, rødt og hvitt. Den andre er at du drikker for lite vann ved siden av. Ta alkoholfri velkomstdrink, drikk minst like mange glass vann som vin, så får du med deg konjakken til kaffen også. Anonymkode: ddd50...57a Takk for tips Er nok spesielt boblende velkomstdrikk som er skummelt, så da er det enkelt å avstå fra den (og lignende). Konjakk eller likør til kaffen er ikke så viktig, så den kan jeg glatt stå over. Men jeg liker kombinasjonen av mat og vin/øl i en bestemt flerretters meny, og det er ofte vanskelig å velge fullgode alkoholfrie alternativer der. Takk for svar Anonymkode: 678ab...531
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #9 Skrevet 18. februar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for tips Er nok spesielt boblende velkomstdrikk som er skummelt, så da er det enkelt å avstå fra den (og lignende). Konjakk eller likør til kaffen er ikke så viktig, så den kan jeg glatt stå over. Men jeg liker kombinasjonen av mat og vin/øl i en bestemt flerretters meny, og det er ofte vanskelig å velge fullgode alkoholfrie alternativer der. Takk for svar Anonymkode: 678ab...531 Vinen til maten skjønner jeg godt at du ikke vil velge bort. Jeg vil også kose meg med konjakken, mens velkomstdrink overhodet ikke er viktig. Anonymkode: ddd50...57a
Mamma_til_2 Skrevet 19. februar 2018 #10 Skrevet 19. februar 2018 Jeg hadde glatt valgt bort alkohol til maten og heller tatt en aperitiff og en liten en til kaffen.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #11 Skrevet 19. februar 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor leser du at jeg ikke har tenkt å gjøre noe med det? Det at jeg skriver at jeg ikke kommer til å velge bort valgt drikke til mat er ikke det samme som å drikke seg sanseløs. Du har mange gode forslag, for eksempel er alkoholfri aperitif eller å droppe aperitif en god løsning for meg. Men å droppe valgt drikke til resten av middagen er vanskeligere, selv om jeg garantert står over avec til dessert. Men du dømmer meg som et håpløst tilfelle, tydeligvis Anonymkode: 678ab...531 Nei, du sa faktisk selv at det ikke var aktuelt å skille deg ut. Du beskriver en middag med 4 enheter. Ville du ha helt i deg 4 øl på den samme tida? Ta alkoholfri aperitiff og la det ene vinglasset vare fra forretten og ut i hovedretten. Drikk vann ved siden av, og vurder deretter om du kan ta ett til. Anonymkode: 25f64...f10
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #12 Skrevet 19. februar 2018 1 aperitiff og 3 glass vin er mer enn jeg drikker på byen! Jeg hadde blitt full! Jeg drikker 2 glass vin når jeg er ute og danser, og blir godt brisen da. På jobbmiddager tenker jeg ikke et sekund over at jeg skiller meg ut om jeg velger alkoholfritt. Det burde da være helt greit? Er det drikkepress på jobben? Ingen som kjører bil eller er avholds? Ville I så fall nøyet meg med å drikke et halvt glass til hver rett, og peiset på med vann. Anonymkode: 6d5c0...016
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #13 Skrevet 19. februar 2018 Jeg blir vanligvis litt påvirket rundt det 3 glasset... men det spørs jo alltids. Dersom du drikker på tom mage, lite søvn og ukke minst.., glemmer å drikke vann! Du kan ta en liten pause under maten. Altså pleier du drikke 2 enheter under middagen, så ta kun 1. Også drikker du brus eller no. dwt at du ikke ønsker å kutte ned for å unngå å bli synlig beruset... gir meg noen varsellamper.... Anonymkode: 87e9d...758
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #14 Skrevet 19. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir vanligvis litt påvirket rundt det 3 glasset... men det spørs jo alltids. Dersom du drikker på tom mage, lite søvn og ukke minst.., glemmer å drikke vann! Du kan ta en liten pause under maten. Altså pleier du drikke 2 enheter under middagen, så ta kun 1. Også drikker du brus eller no. dwt at du ikke ønsker å kutte ned for å unngå å bli synlig beruset... gir meg noen varsellamper.... Anonymkode: 87e9d...758 Brus til mat? Å ødelegge god mat med brus er i alle fall en uting. Da heller Farris, Bris eller vann, noe man jo gjerne bør drikke en del av ved siden av vin. Men full på tre-fire små enheter? Hvor lite trening har dere, folkens? Anonymkode: ddd50...57a
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #15 Skrevet 19. februar 2018 Nei brus til maten gjør at maten smaker enda bedre Anonymkode: 677e5...038
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #16 Skrevet 19. februar 2018 Det er ikke settinga da, og ikke alkoholen? For jeg har noen ganger bedt om alkoholfritt i det skjulte (tidlige graviditeter etter mange spontanaborter), og jeg merker at jeg blir like "brisen" som resten. De første 3 vinglassa holder jeg følge med folk, og blir merkbart mer pratsom og livlig-selv om jeg jo drikker alkoholfritt. (Etter glass nr 4 blir folk mer åpenbart fulle, og jeg mer åpenbart edru) Anonymkode: 2a9b9...769
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #17 Skrevet 19. februar 2018 Jeg skjønner ikke greia med at det skal være så fælt å «skille seg ut» ved å velge annen drikke en det som er «bestemt» til maten. De aller fleste restauranter som serverer fireretters middager med vinpakke har fullgode alkoholfrie alternativer, som feks et utvalg eplemost av god kvalitet. Min far har de siste 20-30 årene hatt jobber som innebærer mye representasjonsmiddager og sosiale tilstelninger hvor han i egenskap av å være konserndirektør må være med. Han har de siste 15 årene helt kuttet ut å drikke alkohol til slike anledninger, fordi det ble for mye alkohol i lengden. Nå drikker han kun vann, farris, eplemost eller alkoholfri øl, alt etter anledning og situasjon. Ingen tenker at det er rart overhodet. Jeg tenker umiddelbart at det at du føler du vil skille deg ut dersom du går for alkoholfrie alternativer, tyder på at du enten er ung, voksen, men umoden eller svært usikker på deg selv. Anonymkode: ce08f...380
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #18 Skrevet 19. februar 2018 Jeg ville aldri drukket 4 enheter på jobbmiddag. Har vel en passe toleranse for alkohol. Apéritif og glass til hovedretten ville vært nok. Og dette ville jeg hatt null problem med å vise. Handler om setting og rolle som profesjonell. Anonymkode: 99685...04c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #19 Skrevet 19. februar 2018 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Har aldri tenkt over at jeg blir fort full når jeg har festet med venner, da jeg har innbilt meg at vi alle var på samme nivå. Men nå som jeg deltar på jobbmiddager der det serveres litt av hvert, og der forventes at man oppfører seg dannet, merker jeg at jeg sliter. Jeg merker jeg blir påvirket, gjerne etter aperitif og et glass vin under forretten, i form av at jeg blir mer skravlete enn vanlig. Jeg tar som regel et glass til eller to under resten av middagen etter som hvordan det skjenkes, og blir aldri "full" som i å lage skandale, men jeg blir definitivt skravlete og påvirket. Er dette vanlig, dvs å tåle så lite? Eller er vi flere som har det som meg? Hvordan "overleve" slike middager? Å droppe drikken som er valgt til måltidet er ikke et alternativ, da jeg er opptatt av mat og drikke pluss ønsker ikke å skille meg ut. Anonymkode: 678ab...531 Jeg har det som deg... tåler veldig lite alkohol har jeg funnet ut, i tillegg at jeg ikke sluttet fort nok. Blir aldri skandaløst full, men fullere enn jeg liker. Of veldig skravlete. Men er bevisst på å ikke skravle hull i ørene på folk og er flink til å lytte. Prøver å skjerpe meg hver gang, men når man allerede har drukket noen glass og er brisen er det ikke lett! Vurderer å slutte helt en periode... Blir man mindre full av å drikke mye vann? Det skal jeg prøve! Anonymkode: 76b75...e96
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2018 #20 Skrevet 24. februar 2018 På 19.2.2018 den 16.50, Anonym bruker skrev: Jeg har det som deg... tåler veldig lite alkohol har jeg funnet ut, i tillegg at jeg ikke sluttet fort nok. Blir aldri skandaløst full, men fullere enn jeg liker. Of veldig skravlete. Men er bevisst på å ikke skravle hull i ørene på folk og er flink til å lytte. Prøver å skjerpe meg hver gang, men når man allerede har drukket noen glass og er brisen er det ikke lett! Vurderer å slutte helt en periode... Blir man mindre full av å drikke mye vann? Det skal jeg prøve! Anonymkode: 76b75...e96 Drikkereglene avisene kommer med hver julebordsesong sier alltid ett glass for hver enhet man drikker, det er lurt både fordi det forsinker drikkemønsteret men også fordi man hjelper væskebalanse i kroppen (alkohol dehydrer). Anonymkode: 678ab...531
MammantilNurket Skrevet 24. februar 2018 #21 Skrevet 24. februar 2018 Jeg hadde valgt alkoholfri drikke. Uten tvil.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #22 Skrevet 25. februar 2018 Jeg fatter ikke at det er mulig å bli full på ett par glass vin. Jeg bøtter nedpå vin og sprit og blir aldri mer enn brisen Anonymkode: 763bd...270
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #23 Skrevet 25. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg fatter ikke at det er mulig å bli full på ett par glass vin. Jeg bøtter nedpå vin og sprit og blir aldri mer enn brisen Anonymkode: 763bd...270 He-he... Anonymkode: 2d77e...35a
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #24 Skrevet 25. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg fatter ikke at det er mulig å bli full på ett par glass vin. Jeg bøtter nedpå vin og sprit og blir aldri mer enn brisen Anonymkode: 763bd...270 Da drikker du sannsynligvis generelt endel mer. Jeg tåler og mye mer 2 glass vin, men det er fordi jeg har bygd opp toleransen min siden jeg drikker altfor mye Anonymkode: 6211b...d96
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2018 #25 Skrevet 25. februar 2018 På 19. februar 2018 den 12.13, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner ikke greia med at det skal være så fælt å «skille seg ut» ved å velge annen drikke en det som er «bestemt» til maten. De aller fleste restauranter som serverer fireretters middager med vinpakke har fullgode alkoholfrie alternativer, som feks et utvalg eplemost av god kvalitet. Min far har de siste 20-30 årene hatt jobber som innebærer mye representasjonsmiddager og sosiale tilstelninger hvor han i egenskap av å være konserndirektør må være med. Han har de siste 15 årene helt kuttet ut å drikke alkohol til slike anledninger, fordi det ble for mye alkohol i lengden. Nå drikker han kun vann, farris, eplemost eller alkoholfri øl, alt etter anledning og situasjon. Ingen tenker at det er rart overhodet. Jeg tenker umiddelbart at det at du føler du vil skille deg ut dersom du går for alkoholfrie alternativer, tyder på at du enten er ung, voksen, men umoden eller svært usikker på deg selv. Anonymkode: ce08f...380 Enig. Selv på Michelin-restauranter får man juicepakke i stedet for vinpakke. Anonymkode: 25f64...f10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå