Gå til innhold

Dere som er ledere/eiere/ansvarlig for rekruttering osv....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva leter dere etter når dere leser søknader?  

Jeg har tatt en etterutdannelse og får i april en ny tittel som er mer interessant og bedre betalt. Men arbeidsgiveren jeg har nå kan ikke tilby jobb med denne tittelen. Jeg har jobbet samme sted i 15 år og nå skal jeg kaste meg ut i et meget forandret arbeidsmarked. Hvordan fungerer dette? Hva liker dere/liker dere ikke?

- hvor lang bør søknaden være og hva bør den inneholde?

- skriver man at man er perfekt for jobben eller at jobben er prefekt for meg?

- bør CV tilpasses den enkelte stilling? Hvordan? Bør den inneholde bilde?

- Hvor mye er det ok å «selge seg selv» før janteloven tar over? 

- bør man ringe et sted i prosessen? 

Anonymkode: 40f3a...761

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor skal du søke da? Bransje og type stilling har mye å si, store forskjeller fra sektor til sektor.

Å ringe har null effekt hos oss. Vi ser utelukkende på CV og søknad. Hvem tilfredsstiller våre kriterier best?

Standard søknad er helt uinteressant. De fleste bruker lang tid på å skrive tilpasset søknad og CV til hver jobb. De som ikke er tilpasset oss gidder vi knapt lese. Så stramt har arbeidsmarkedet blitt i vår bransje. 

Vi ser etter hvilke kandidater som har effekter/resultater i tidligere jobber. Hvem som er fremoverlente og tar initiativ. Hvem som utfører oppgaver i stedet for bare å prate og synse og mene. 

Vi tar som regel ikke den med den lengste CVen. Vi er på utkikk etter noen yngre og «sultne». Den som er topp motivert. 

Jeg jobber forøvrig i en statlig virksomhet. 

Anonymkode: 02e48...685

Skrevet

Dessverre har jeg valgt et yrke som har godt utvalg av kandidater. Det er innen kontor og administrasjon. Dokumentskriving og behandling av juridiske dokumenter, skrive prossesskriv og offentlig forvaltning, blandt flere. Gode karakterer (en B, resten A). Jeg kan vise til noen gode resultat hos tidligere arbeidsgiver, men i og med at jeg satt meg på skolebenken et par år, så har jeg ikke jobbet der på en stund og så ble det noe kluss med de, som gjorde at jeg ikke fikk ulønnet permisjon og derfor måtte si opp. Men jeg har gode referanser derfra. 

Tenker å tilpasse søknadene og CV. Har to maler som jeg tenker å endre på og tilpasse for hver stilling og i tillegg Google de så jeg kan lese «om oss» så jeg kjenner litt til bedriften og kan bruke det i hvorfor jeg velger å søke hos de. 

Jeg er ikke ung lenger, men jeg virkelig gleder meg til å jobbe igjen. Det skal bli så godt, men vet ikke hvordan jeg skal få det frem i søknaden uten at den blir lang

Anonymkode: 40f3a...761

Skrevet

Tilpass alltid CV og jobb ordentlig med søknaden! Les utlysning nøye og svar på det de spør etter. Fortell hva nettopp DU kan bidra med. Du er voksen - bruk det om du konkurrerer med unge nyutdannede. Bruk alt du har! Skriv kort og utdyp heller på intervju. Husk å sjekke to ganger til etter skriveleif og feil. Lykke til! 

Skrevet
På ‎18‎.‎02‎.‎2018 den 22.11, Anonym bruker skrev:

Hvor skal du søke da? Bransje og type stilling har mye å si, store forskjeller fra sektor til sektor.

Å ringe har null effekt hos oss. Vi ser utelukkende på CV og søknad. Hvem tilfredsstiller våre kriterier best?

Standard søknad er helt uinteressant. De fleste bruker lang tid på å skrive tilpasset søknad og CV til hver jobb. De som ikke er tilpasset oss gidder vi knapt lese. Så stramt har arbeidsmarkedet blitt i vår bransje. 

Vi ser etter hvilke kandidater som har effekter/resultater i tidligere jobber. Hvem som er fremoverlente og tar initiativ. Hvem som utfører oppgaver i stedet for bare å prate og synse og mene. 

Vi tar som regel ikke den med den lengste CVen. Vi er på utkikk etter noen yngre og «sultne». Den som er topp motivert. 

Jeg jobber forøvrig i en statlig virksomhet. 

Anonymkode: 02e48...685

Dette høres virkelig ikke ut som statlig virksomhet, særlig fordi kvalifikasjonsprinsippet ser ut til å være et ukjent begrep. 

Anonymkode: ac399...f97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...