Gå til innhold

Ville dere donert egg, for en million?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, selv om jeg virkelig trenger pengene hadde jeg ikke gjort det. Jeg hadde følt det litt som at jeg solgte barnet mitt. Hadde ikke fått fred i sjelen siden, tror jeg. 

Trodde ikke jeg kunne få barn selv, og synes adopsjon var et fullgodt alternativ før jeg plutselig ble gravid likevel. 

Anonymkode: 5159b...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri, under noen omstendighet. 

Når jeg setter barn til verden er det et så overveid valg at jeg er så sikker jeg kan være på at de vil få et godt liv. 

Jeg hadde aldri donert mine egg og det som ville blitt til mine biologiske barn til noe jeg ikke kunne «gå god for». Evnen til å kjenne seg igjen i barnet, til å forstå handlingsmønster bare fordi du kan se deg selv gjennom dine barns øyne.. Jeg hadde følt at jeg sviktet mine potensielle «biologiske barn», og den samvittigheten hadde overstyrt andres barnløshet hos meg.

Jeg er ikke i mot det eller andre omstridte metoder, jeg ville bare aldri gjennomført det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett gjort det for noen jeg visste var gode mennesker, men da helt gratis. Jeg hadde i teorien også lett vært rugekasse hvis en homofil slektning ønsket barn. (I praksis er det hverken lov eller helsemessig forsvarlig i mitt tilfelle.) Jeg hadde aldri bedt om en eneste krone for å hjelpe noen, men jeg hadde nok regnet med å ikke måtte dekke store utgifter selv, dersom det for eksempel krevde reiser til klinikker langt unna osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lett! Hva er den reelle forskjellen på egg- og sæddonasjon? Tilhørighet? Eiesyke? 

Anonymkode: d303e...010

Sæddonasjon - en tur inn på et rom med en liten plastboks.

Eggdonasjon - hormonkur for å modne egg, og så må man hente dem ut.

Anonymkode: f8f7b...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde donert gratis. Mener det børr være opp til meg om jeg ønsker å donere eller ei! At det er mer omfattende å hente ut egg enn sæd gjør meg ikke til mindre egnet til å ta det valget.

Men kvinner har ikke de samme muligheter til å ta avgjørelser rundt sine forplantningsorgan som menn I Norge. En frisk mann kan gjerne sterilisere seg, er du kvinne må du søke om dette! Ja operasjon er noe mer omfattende for en kvinne, men ikke mer enn andre operasjoner som man står fritt til å benytte seg av, feks en slankeprasjon.

kunne lett ha vært surrogatmor også, men da med et lovverk som regulerte det juridiske. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja hadde svaret vært før, men etter at jeg fikk mitt eget barn, så ville det ikke bli aktuelt med mindre min søster, eller noen av mine søskenbarn hadde spurt. De kjenner jeg og er trygg på. Hadde ikke tatt noe betaling heller. Det er så mye barn blir utsatt for, jeg hadde ikke turt å ta del i å sette ett barn til verden for å så ikke vite noe om hvordan barnet hadde det, pm det sto bra til eller om det var sykt.

Anonymkode: d431d...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og derfor er menn menn med stor M når de ligger rundt mens kvinner er horer om de gjør det samme? Selv om menn kan spre seg som en annen løvetann i avblomstring er det ikke dermed sagt mindre uetisk om kvinner velger det samme. Hersketeknikken din fungerer ikke her. Etisk og moralsk sett er det ingen forskjell på egg- og sæddonasjon, og skal man snakke om eliminering og survival of the fittest utgår som nevnt over også ivf. Det ene gjør ikke det andre mer riktig eller galt. Vi er ikke dyr (lengre). 

Anonymkode: d303e...010

Hersketeknikk?? Hæ?? Det å rope ut hersketeknikk er visst blitt DIB-hersketeknikk for de enklere. Jo, vi ER faktisk dyr. Vet du ikke det burde du kanskje åpne biologiboka. 

Anonymkode: 79fa6...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Blir en merkelig situasjon for min del. Jeg har friske egg, men kroppen min greier ikke bære frem barn, så jeg får ikke barn. Før ville jeg sagt kontant nei til å donere eggene mine. Men nå ble jeg plutselig usikker. Om det kunne hjulpet andre å få barn... kanskje. Men da måtte jeg visst hvem foreldrene var og vært trygge på at de var gode omsorgspersoner. En million ville hjulpet meg enormt, men skulle jeg tatt imot penger for det hadde jeg ikke ønsket det fra de kommende foreldrene. Men om jeg hadde vært i stand til å gjennomføre å se at noen andre fikk et barn som kunne vært mitt... jeg vet ikke. Noe i det appelerer til meg, noe annet stritter imot. Kanskje om jeg kunne fungert som en slags tante for barnet, da tror jeg at jeg kunne gjennomført det.

Uansett, jeg er glad jeg slipper å ta et slikt valg.

Anonymkode: a6fbc...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gjort det gratis. Dvs. hadde vært greit å slippe å betale for hormonbehandlingen selv. Men nå er jeg 41, så begynner vel å skorte litt på rogna 😉

Anonymkode: 4735f...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I feks Danmark donerte de som allerede var under ivf behandling. Ble ikke mer styr for dem.

Mange som får mange egg.

 

 

Anonymkode: 0960c...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Skjønner at du har litt tungt for det og skal forklare bedre. Med «menneskerett» mente jeg ikke FNs verdenserklæring om menneskerettigheter, selv om jeg selvsagt skjønner det er fint for deg å late som om du ikke forstår hva jeg mener. Jeg mener at det ikke er noen rettighet man kan kreve eller forvente av staten, samfunnet eller medmennesker. I tillegg mener jeg det er uetisk å donere egg (og sæd). Handel med biologisk materiale er noe som bare tøyer grensene lenger og lenger. Menneskeheten er dessverre ikke i stand til å sette grenser for dette. Individets behov går foran alle etiske vurderinger, som f.eks naturens naturlige begrensninger, mangfold, seleksjon og en masse andre dilemmaer. Jeg forstår at du ønsket deg barn og brukte  alle lovlige virkemidler du kunne for å oppnå det. Og det er nettopp dette som er poenget mitt; individet er, og vil alltid være, mer opptatt av sine egne behov enn samfunnsutviklingen. 

Anonymkode: 9ed67...1ce

Tungt for det? Ingen grunn til å bli frekk og ufin. Jeg kom meg da greit gjennom seks år på universitetet, så jeg har ikke noe mer tungt for det enn gjennomsnittet.  

Dine personlige moralske prinsipper må du jo gjerne ha, men du kan ikke forvente at de skal være allmenngyldige og gjelde for alle andre. Ingen som tvinger deg til å verken donere egg eller ta imot. 

Dine definisjoner av hva som er god samfunnsutvikling er høyst subjektive. Det samme gjelder i aller høyeste grad de «etiske vurderingene» som du ganske så arrogant påberoper deg monopol på. 

Bare til orientering. 

 

Anonymkode: 1a843...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg ville følt at jeg hadde et barn der ute, som ikke var hos meg. Hadde blitt helt feil for meg.

Ville aldri donert egg

Anonymkode: cfd06...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Twintipp skrev:

Nei, aldri, under noen omstendighet. 

Når jeg setter barn til verden er det et så overveid valg at jeg er så sikker jeg kan være på at de vil få et godt liv. 

Jeg hadde aldri donert mine egg og det som ville blitt til mine biologiske barn til noe jeg ikke kunne «gå god for». Evnen til å kjenne seg igjen i barnet, til å forstå handlingsmønster bare fordi du kan se deg selv gjennom dine barns øyne.. Jeg hadde følt at jeg sviktet mine potensielle «biologiske barn», og den samvittigheten hadde overstyrt andres barnløshet hos meg.

Jeg er ikke i mot det eller andre omstridte metoder, jeg ville bare aldri gjennomført det selv.

Helt enig!

Anonymkode: cfd06...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde gjort det uten millionen.

Jeg klarer ikke å se forskjell på eggdonasjon og spermdonasjon. Jeg har prøvd å skjønne de som er for spermdonasjon og mot eggdonasjon, men så langt har jeg ikke hørt et argument som gir mening. 

Anonymkode: 2ef5e...8fb

Forskjellen, i mine øyne, er at mannens sperm er noe som sendes ut av kroppen i tide og utide. Menn produserer sæd hele tiden og millioner av sædceller "går til spille", ved hvert eneste runk eller runde i høyet. Det er blitt rimelig seksualisert, fremfor noe annet i vårt samfunn og man ser det ikke lenger som kun forplantningsvæske. Egg derimot, er noe annet. Vi har et bestemt antall, fra fødsel til vi dør, som kun slippes ved et bestemt tidspunkt i måneden, helt uavhengig av sex. 

Prosessen ved å hente ut et egg er dessuten langt mer komplisert enn ved sæd-donasjon. 

Anonymkode: cfd06...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Forskjellen, i mine øyne, er at mannens sperm er noe som sendes ut av kroppen i tide og utide. Menn produserer sæd hele tiden og millioner av sædceller "går til spille", ved hvert eneste runk eller runde i høyet. Det er blitt rimelig seksualisert, fremfor noe annet i vårt samfunn og man ser det ikke lenger som kun forplantningsvæske. Egg derimot, er noe annet. Vi har et bestemt antall, fra fødsel til vi dør, som kun slippes ved et bestemt tidspunkt i måneden, helt uavhengig av sex. 

Prosessen ved å hente ut et egg er dessuten langt mer komplisert enn ved sæd-donasjon. 

Anonymkode: cfd06...886

Jeg har kastet vekk, eller rettere sagt, kastet vekk tamponger med egg fra jeg var 12 år og vil fortsette å gjøre det i sikkert 20 år til. Det er faktisk bare 2 egg som har kommet til nytte, av alle de hundre jeg har/hadde. 

At disse eggene skulle være noe mer hellig/verdt enn sædceller blir jo bare merkelig. 

Prosessen med å hente ut egg er ikke mer komplisert enn å hente ut nyre. Eller benmarg for den sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gjort det for en langt lavere sum dersom jeg trodde paret kom til å bli flotte foreldre og barnet etterlengtet. Helt gratis hadde jeg nok kun vurdert å gjøre det for noen som sto meg svært nær.

Endret av Winterlady.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bruker3 skrev:

Jeg har kastet vekk, eller rettere sagt, kastet vekk tamponger med egg fra jeg var 12 år og vil fortsette å gjøre det i sikkert 20 år til. Det er faktisk bare 2 egg som har kommet til nytte, av alle de hundre jeg har/hadde. 

At disse eggene skulle være noe mer hellig/verdt enn sædceller blir jo bare merkelig. 

Prosessen med å hente ut egg er ikke mer komplisert enn å hente ut nyre. Eller benmarg for den sin skyld.

 

Nå snakket vi ikke om nyrer og benmarg. Vi sammenlignet donasjon av sæd og egg, der er det forskjell. Den ene er langt mer komplisert.

At du sammenligner det med å hente ut nyrer og benmarg, understreker jo bare poenget mitt.

Anonymkode: cfd06...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Nå snakket vi ikke om nyrer og benmarg. Vi sammenlignet donasjon av sæd og egg, der er det forskjell. Den ene er langt mer komplisert.

At du sammenligner det med å hente ut nyrer og benmarg, understreker jo bare poenget mitt.

Anonymkode: cfd06...886

Nyrer og beinmarg kan du frivillig få donere til noen som trenger det! Men la ikke kvinner få for stor råderett over sine forplantningsorgan! Vi kan verken sterilisere oss dersom vi vil eller donere egg.... blir helt matt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært gjennom mange runder prøverør. Har barn selv i dag, men vet hvor tøft det er. Likevel hadde jeg ikke donert egg, og mannen ikke sæd. Vi sa også nei til donorbruk da dette kom på banen under enda et mislykket forsøk. Da hadde jeg heller adoptert. Jeg er ikke imot det på noen måte så lenge det ikke er økonomisk vinning i bildet, men det ansvaret for mine og mannens gener vil jeg kun ha selv. 

Anonymkode: cf673...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ulenissen skrev:

Nyrer og beinmarg kan du frivillig få donere til noen som trenger det! Men la ikke kvinner få for stor råderett over sine forplantningsorgan! Vi kan verken sterilisere oss dersom vi vil eller donere egg.... blir helt matt...

Herregud...

Anonymkode: 79fa6...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde bevisst valgt bort å få barn selv, ville jeg gjort det gratis.Fa hadde genene mine blitt ført videre på en fin måte.

Men nå har jeg tre barn, og tanken på at det fjerde biologiske barnet mitt ikke skulle vokst opp hos oss, er veldig sårt og utenkrlig. 

Jeg er veldig FOR eggdonasjon, så lenge det gjøres frivillig og gratis så ser jeg INGEN etiske betenkeligheter med det. Vi er for strenge med lovgivningen i Norge, og ofte virker det MOT sin hensikt. 

Anonymkode: 7c6b0...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggene mine er ikke til salgs, men jeg gir gjerne bort! 

Ser heller ikke noen prinsipiell forskjell med sæd og eggdonasjon. 

Hilsen mor til to med donorsæd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...